Правителството предлага минималната работна заплата да стане 1 077 лв. от 1 януари 2025 г., става ясно от Постановление на Министерски съвет, качено за обществено обсъждане, съобщава pariteni.bg.
Минималната работна заплата е най-ниското възнаграждение за положен труд, определено в нормативен акт на правителството и един от основните инструменти за провеждане на подоходната политика. Средногодишно, съотношението между размера на минималната работна заплата от 1 077 лв. към средната работна заплата за период от 12 месеца, който включва последните две тримесечия на предходната 2023 г. и първите две тримесечия на текущата 2024 година, е 50%.
Предложеният размер на МРЗ от 1 077 лв. се доближава до основните допускания по Актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2024 – 2026 г., където минималната работна заплата за страната за 2025 г. е заложена в размер на 1 052 лв., се посочва в мотивите към проекта.
При размер от 1 077 лв. от 1 януари 2025 г. минималната работна заплата ще се увеличи със 144 лв., с което ще бъде реализиран ръст от 15,4% спрямо определения от 01.01.2024 г. размер от 933 лв. При определяне на размер от 1 077 лв. за 2025 г. ще се съхрани и доразвие националната практика за определяне на размера на минималната работна заплата както по отношение на използваните статистически данни, така и по отношение на целите за прозрачност и прогнозируемост на действащия механизъм. Също така, ще се направи важна стъпка в посока на въвеждане в практиката на заложените в Директива 2022/2041 принципи и референтни стойности.
Процедурата за определяне на минималната работна заплата е в условия на изпълнена с предизвикателства икономическа среда. Важен приоритет за правителството е поддържането на покупателната способност на най-нископлатените работници и осигуряването на адекватност на заплащането им, като същевременно се запазят работните места и бизнеса в условията на несигурна международна обстановка.
Установената практика в България е минималната работна заплата за страната да бъде ежегодно актуализирана в търсенето на адекватно равнище, което отговаря едновременно както на отчетените макроикономически показатели, така и на очакваните макроикономически прогнози. Актуализацията, която се основава на динамичните социално-икономически трансформации, има за цел да регламентира цената на нискоквалифицираната работна престация, като отчита широкопрофилното въздействие на този подоходен показател както по отношение на социалното развитие, така и по отношение на конкурентоспособността на българските предприятия, посочват от Министерски съвет.
Липсата на актуализация на минималната заплата ще окаже негативно въздействие върху реалните доходи на работниците и върху способността на българския бизнес да прилага успешно моделите на управление в съответствие с икономическото развитие. Тя е инструмент с потенциал да повлияе положително на конкурентоспособността и жизненото равнище, за да се смекчат икономическите и социалните последици, породени от цялостната непредсказуемост на международната среда и инфлационните процеси.
Предлаганият размер на минималната работна заплата от 1 януари 2025 г. ще допринесе за повишаване на мотивацията на най-нискодоходната част от работната сила за търсене на работа, реализиране и задържане на трудовия пазар, за повишаване на жизненото равнище, намаляване на риска от бедност сред работещите и намаляване на подоходното неравенство, както и за стимулиране на вътрешното търсене, се посочва още в мотивите.
Минималната работна заплата е най-ниското възнаграждение за положен труд, определено в нормативен акт на правителството и един от основните инструменти за провеждане на подоходната политика. Средногодишно, съотношението между размера на минималната работна заплата от 1 077 лв. към средната работна заплата за период от 12 месеца, който включва последните две тримесечия на предходната 2023 г. и първите две тримесечия на текущата 2024 година, е 50%.
Предложеният размер на МРЗ от 1 077 лв. се доближава до основните допускания по Актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2024 – 2026 г., където минималната работна заплата за страната за 2025 г. е заложена в размер на 1 052 лв., се посочва в мотивите към проекта.
При размер от 1 077 лв. от 1 януари 2025 г. минималната работна заплата ще се увеличи със 144 лв., с което ще бъде реализиран ръст от 15,4% спрямо определения от 01.01.2024 г. размер от 933 лв. При определяне на размер от 1 077 лв. за 2025 г. ще се съхрани и доразвие националната практика за определяне на размера на минималната работна заплата както по отношение на използваните статистически данни, така и по отношение на целите за прозрачност и прогнозируемост на действащия механизъм. Също така, ще се направи важна стъпка в посока на въвеждане в практиката на заложените в Директива 2022/2041 принципи и референтни стойности.
iStock
Установената практика в България е минималната работна заплата за страната да бъде ежегодно актуализирана в търсенето на адекватно равнище, което отговаря едновременно както на отчетените макроикономически показатели, така и на очакваните макроикономически прогнози. Актуализацията, която се основава на динамичните социално-икономически трансформации, има за цел да регламентира цената на нискоквалифицираната работна престация, като отчита широкопрофилното въздействие на този подоходен показател както по отношение на социалното развитие, така и по отношение на конкурентоспособността на българските предприятия, посочват от Министерски съвет.
Липсата на актуализация на минималната заплата ще окаже негативно въздействие върху реалните доходи на работниците и върху способността на българския бизнес да прилага успешно моделите на управление в съответствие с икономическото развитие. Тя е инструмент с потенциал да повлияе положително на конкурентоспособността и жизненото равнище, за да се смекчат икономическите и социалните последици, породени от цялостната непредсказуемост на международната среда и инфлационните процеси.
Предлаганият размер на минималната работна заплата от 1 януари 2025 г. ще допринесе за повишаване на мотивацията на най-нискодоходната част от работната сила за търсене на работа, реализиране и задържане на трудовия пазар, за повишаване на жизненото равнище, намаляване на риска от бедност сред работещите и намаляване на подоходното неравенство, както и за стимулиране на вътрешното търсене, се посочва още в мотивите.