Ако не се укротят енергийните цени, храните ще поскъпват още, прогнозира експерт
Ако не се укротят енергийните цени, храните ще поскъпват още, прогнозира експерт / снимка: Sofia Photo Agency, архив
Eдуард Стойчев за цените преди Великден
52070
Eдуард Стойчев за цените преди Великден
Eдуард Стойчев за месото
  • Eдуард Стойчев за цените преди Великден
  • Eдуард Стойчев за месото

Ако не се озаптят цените на енергоносителите, цените на храните ще продължат да вървят нагоре, това прогнозира в интервю за Дарик кафе председателят на Комисия по стоковите борси и тържища Едуард Стойчев.

Той коментира, че има няколко обективни причини общата потребителска кошница на българина за Великден да е с около 20 процента по-скъпа от миналата година. Под 30 стотинки е паднала цената на яйцата на едро средно в страната, но според Едуард Стойчев в магазините тя все още не може да падне под 40 стотинки на брой, като е почти невъзможно да има намаление преди Великден.

За агнешкото месо Едуард Стойчев коментира, че животновъдите се опитват да вдигнат изкупната цена с 1 лев. „Търсят си тези 7 лева на килограм, за разлика от 6 лева миналата година", допълни той като припомни, че първоначалната им заявка е била, че ще бъдат доволни, ако продават агнешкото на миналогодишната цена.

„Сега естествено колкото повече наближава празника, хайде да пробваме дали можем да избутаме цената с едно левче нагоре - един лев на живо тегло нагоре веднага става 2 лева, когато си го купим в магазина", коментира още Едуард Стойчев. Според него нормалната цена на агнешкото за Великден е около 15 лева.

По повод казуса с цената на яйцата той посочи, че в момента, в който Полша като най-големия производител и износител на яйца си приведе фермите според европейските изисквания и започне пак да залива пазара в Европа с евтини бели полски яйца, моментално цената ще си дойде на мястото и тази сага ще приключи.

Брашно и олио бавно вървят като цени нагоре

Председателят на Комисия по стоковите борси и тържища Едуард Стойчев посочи, че е стабилна картината на цените на останалите стоки на едро на родния пазар. Макар, че брашното и олиото тръгнали плавно като цени нагоре.

„Имам едни притеснения леки за цената на брашното, която много странно и неоправдано засега буквално пълзешком с по 1 стотинка на седмица се вдига нагоре. Много интересно е защо и олиото също започна да поскъпва - с около 0,10 лв. на литър се вдигна за два месеца, при положение че цената му на международните пазари, примерно на борсата в Амстердам е с 200 долара на тон по-ниска", отбеляза Стойчев.

„Високите цени на горивата и на газта моментално рефлектират върху цените на евтините стоки, върху тези които ползват най-бедната част от населението - хляб, плодове и зеленчуци, мляко", обясни още шефът на Комисията по стоковите борси и тържищата. „Ако енергоносителите продължават да поскъпват с такива темпове, да не бъда лош пророк, но цените на храните ще продължат да вървят нагоре", допълни той.

Ядем по-евтино месо в сравнение с Европа, но дълбоко замразено

В България почти не се продава прясното месо, масово се предлага дълбоко замразено месо, което прави и цената му по-ниска от тази в останалите европейски страни, констатира още в ефира на Дарик Едуард Стойчев. По думите му само родното производство би могло да реши проблема с качеството на предлаганите храни, защото в момента над 80 процента от месото е вносно.

Проучване на комисията показвало, че складовете за съхранение на месо в България съхраняват само дълбоко замразени меса. „Т.е. ние само в някои магазини, които се снабдяват директно от някой български производители, само там бихме могли да си купим прясно месо. Най-вече агнешко, защото телешко аз не съм виждал по магазините от десетилетия, ние ядем само говеждо месо", каза Едуард Стойчев.

По думите му няма как и да е различна картината при положение, че 80 процента от свинското месо и 90 процента от телешкото месо в България е внос. „Ние сме зависими само от това какво ще внесат търговците на меса, а то не може да бъде съхранявано по друг начин освен дълбоко замразено", отбеляза Стойчев. Според него тук изниквал моралният въпрос, за да постигнат тази ниска цена търговците ни, колко дълго време е стояло замразено това месо, преди да бъде внесено отнякъде и да бъде пуснато по нашите магазини.

„Питал съм тези бази, които съхраняват месо. Буквално отговорът е: „Не сме виждали от много отдавна прясно месо", допълни той.

Само родно производство можело да гарантира качество и цена

При пазарна икономика и членство в Европейския съюз, държавата има един единствен лост, за да гарантира добро качество и добра цена и той се казва развитие на собственото си производство, коментира Едуард Стойчев.

По думите му когато имаме собствено производство, едва тогава ще можем да реагираме адекватно. В една северна държава като Германия 50 процента от хранителните продукти са собствено производство, във Франция са 60 процента собствено производство, а тук е 15 процента, посочи той. Когато си зависим на 85 процента от вноса, ти си обречен да не можеш да бъдеш конкурентоспособен, заключи шефът на Комисията по стоковите борси и тържищата.

Едуард Стойчев даде пример с добрата практика в Гърция, където масово производителите предлагали дори чрез интернет стоките си. Практика, която оказвала влияние и на големите вериги магазини, които сваляли цените на продуктите. „Там дори местните власти подпомагат с транспорт производителите", отбеляза той.

„Това в България няма как да стане, въпреки че и Гърция е страна-член на ЕС, защото в нашия Закон за храните е забранена продажбата на храна от превозни средства", коментира Стойчев. И допълни, че в България трябва да има развитие на общинските и местните пазари, където хората могат да купуват директно продукция на дребно.

Чакат се законови промени за защита на производителите от веригите

Едуард Стойчев очаква скоро да бъдат направени промени в Закона за защита на конкуренцията, които ще ограничат надценките, които големите вериги магазини слагат върху стоките. „Изследван е европейският опит и е ясно, че има нужда от някаква законова регулация", посочи той. Като обаче уточни, че не става въпрос за първоначалната идея да се сложи фиксирана надценка не по-голяма от 20-25 процента.

„Това не е пазарен механизъм, затова сега сме минали на идеята да бъдат договаряни на чисто условията между търговеца, производителя и съответната верига, без абсолютно никакви скрити условия", обясни той. Стойчев допълни, че са били открити 17 такси, бонуси и други неща, с които могат да бъдат извивани ръцете на производителя и вносителите, в анализа обаче са посочени 37 различни скрити такси.