"Два варианта за полагане на тръбопровода във Варненското езеро в частта на фарватера обсъждат специалисти - изкопна или безизкопна.
Първият предвижда извършване на хоризонтален сондаж, за да може да бъде прокарана тръбата на съответната дълбочина през специфичния терен на дъното. Другият вариант е осигуряване на оборудване, което може да направи съответния изкоп в този терен". Това обяви Христо Иванов, зам.-кмет на Община Варна.
Той припомни, че от септември м.г. е възстановена експлоатационната дейност на тръбопровода във Варненското езеро и отпадните води се изтласкват до пречиствателната станция за отпадни води „Варна“.
Съоръжението временно бе положено на 25-30 метра западно от мястото, където трябва да бъде изкопана траншеята, заради нехарактерен геоложки състав на дъното. Той бе установен при удълбочаване на фарватера от и за сметка на ДП "Пристанищна инфраструктура". Дейностите в района бяха временно преустановени, извършени бяха допълнителни геоложки проучвания, които приключиха в края на годината.
Прокуратурата разследва замърсяването на Варненското езеро с отпадни води
"В момента уточняваме технически варианти за финалното изпълнение на проекта, така че тръбата да бъде поставена под дъното, на предвидената в проекта дълбочина", поясни Христо Иванов.
"Съоръжението е изградено от Министерството на околната среда и водите (МОСВ) и въведено в експлоатация през 2011 г. Предназначението му е да прехвърля отпадъчните води от кварталите „Аспарухово“ и „Галата“ през Варненското езеро в канализационната система и ПСОВ-Варна. Община Варна е предала цялата документация по случая с аварията в езерото на разследващите органи", припомни още Христо Иванов.
По повод разпространена информация за инцидент на кораб с котва през 2015 г. фактите са следните: На 16 юли 2015 г. корабът Maxal Raise, плаващ под флага на Антигуа и Барбуда, при маневра за излизане от пристанище Одесос ПМБ във Варненското езеро, получава авария в главен двигател.
Той отдава аварийно котва, за да бъде спряно неконтролираното му движение в района на транспортиращия тръбопровод в езерото. При това действие котвата е закачила тръбопровода в район извън фарватера на канал 1 в северна посока, т.е. извън зоната, където по-късно става аварийно прекъсване на тръбопровода. Това става ясно от писмо от Морска администрация-Варна, изпратено до Община Варна на 17 юли 2015 г., където са посочени координати на мястото на котвата.
На 17 юли 2015 г. Община Варна предявява имуществени претенции към корабопритежателя „Максал рейз“ и към корабния агент „Акватранс“ ООД, за евентуални нанесени вреди на съоръжението. Мотивите са, че ще бъдат необходими средства за отстраняване на котвата или за поправяне на евентуални вреди върху съоръжението.
На 17 юли 2015 г. със заповед № В-З-100/17.07.2015 г. на Агенция „Морска администрация“ корабът е задържан. На 21 юли 2015 г. е извършен водолазен оглед, възложен от ВиК, документиран с видеозапис.
Обследван е участък от 100 метра, който е бил видима част от тръбата, около мястото, където е останала котвата. Установено е, че има надирания по тръбата, но тя е здрава и няма технически нарушения по нея.
ВиК-Варна: Нямаме вина за замърсяването в езерото (СНИМКИ)
Това бе обяснено на 27 май 2020 г., по време на пресконференция край Варненското езеро, когато инж. Христо Николов, главен инженер на „Хидроремонт ИГТ“, заяви пред журналисти, че котвата е на друго място, извън фарватера и че не е причинила аварията.
На 21 юли 2015 г. в Община Варна е представено писмо от „БРИТ глобал спешълити“ за разбирателство, чрез което се обезпечава отговорност за нанесени вреди. Следва издадена заповед В-З-106/21.07.2015 г. за освобождаване на кораба.
През юни 2020 г. - заради ремонта на тръбопровода, Община Варна е уведомила „БРИТ глобал спешълити“, че ще се предприеме действия по изваждане на аварийно отдадената котва и веригата. Не е получен отговор от „БРИТ глобал спешълити“.
През юли 2020 г. е извършено изваждане на аварийно отдадената котва и верига, като стойността на извършените дейности е в размер на 26 928.65 лева с ДДС.
На 16 юли 2020 г. е представена искова молба до Окръжен съд-Варна за възстановяване на направените разходи от Община Варна, както и за водолазните дейности - в размер на 1717.67 лв към ВиК-Варна.
Първият предвижда извършване на хоризонтален сондаж, за да може да бъде прокарана тръбата на съответната дълбочина през специфичния терен на дъното. Другият вариант е осигуряване на оборудване, което може да направи съответния изкоп в този терен". Това обяви Христо Иванов, зам.-кмет на Община Варна.
Той припомни, че от септември м.г. е възстановена експлоатационната дейност на тръбопровода във Варненското езеро и отпадните води се изтласкват до пречиствателната станция за отпадни води „Варна“.
Съоръжението временно бе положено на 25-30 метра западно от мястото, където трябва да бъде изкопана траншеята, заради нехарактерен геоложки състав на дъното. Той бе установен при удълбочаване на фарватера от и за сметка на ДП "Пристанищна инфраструктура". Дейностите в района бяха временно преустановени, извършени бяха допълнителни геоложки проучвания, които приключиха в края на годината.
Прокуратурата разследва замърсяването на Варненското езеро с отпадни води
"В момента уточняваме технически варианти за финалното изпълнение на проекта, така че тръбата да бъде поставена под дъното, на предвидената в проекта дълбочина", поясни Христо Иванов.
"Съоръжението е изградено от Министерството на околната среда и водите (МОСВ) и въведено в експлоатация през 2011 г. Предназначението му е да прехвърля отпадъчните води от кварталите „Аспарухово“ и „Галата“ през Варненското езеро в канализационната система и ПСОВ-Варна. Община Варна е предала цялата документация по случая с аварията в езерото на разследващите органи", припомни още Христо Иванов.
По повод разпространена информация за инцидент на кораб с котва през 2015 г. фактите са следните: На 16 юли 2015 г. корабът Maxal Raise, плаващ под флага на Антигуа и Барбуда, при маневра за излизане от пристанище Одесос ПМБ във Варненското езеро, получава авария в главен двигател.
Той отдава аварийно котва, за да бъде спряно неконтролираното му движение в района на транспортиращия тръбопровод в езерото. При това действие котвата е закачила тръбопровода в район извън фарватера на канал 1 в северна посока, т.е. извън зоната, където по-късно става аварийно прекъсване на тръбопровода. Това става ясно от писмо от Морска администрация-Варна, изпратено до Община Варна на 17 юли 2015 г., където са посочени координати на мястото на котвата.
На 17 юли 2015 г. Община Варна предявява имуществени претенции към корабопритежателя „Максал рейз“ и към корабния агент „Акватранс“ ООД, за евентуални нанесени вреди на съоръжението. Мотивите са, че ще бъдат необходими средства за отстраняване на котвата или за поправяне на евентуални вреди върху съоръжението.
На 17 юли 2015 г. със заповед № В-З-100/17.07.2015 г. на Агенция „Морска администрация“ корабът е задържан. На 21 юли 2015 г. е извършен водолазен оглед, възложен от ВиК, документиран с видеозапис.
Обследван е участък от 100 метра, който е бил видима част от тръбата, около мястото, където е останала котвата. Установено е, че има надирания по тръбата, но тя е здрава и няма технически нарушения по нея.
ВиК-Варна: Нямаме вина за замърсяването в езерото (СНИМКИ)
Това бе обяснено на 27 май 2020 г., по време на пресконференция край Варненското езеро, когато инж. Христо Николов, главен инженер на „Хидроремонт ИГТ“, заяви пред журналисти, че котвата е на друго място, извън фарватера и че не е причинила аварията.
На 21 юли 2015 г. в Община Варна е представено писмо от „БРИТ глобал спешълити“ за разбирателство, чрез което се обезпечава отговорност за нанесени вреди. Следва издадена заповед В-З-106/21.07.2015 г. за освобождаване на кораба.
През юни 2020 г. - заради ремонта на тръбопровода, Община Варна е уведомила „БРИТ глобал спешълити“, че ще се предприеме действия по изваждане на аварийно отдадената котва и веригата. Не е получен отговор от „БРИТ глобал спешълити“.
През юли 2020 г. е извършено изваждане на аварийно отдадената котва и верига, като стойността на извършените дейности е в размер на 26 928.65 лева с ДДС.
На 16 юли 2020 г. е представена искова молба до Окръжен съд-Варна за възстановяване на направените разходи от Община Варна, както и за водолазните дейности - в размер на 1717.67 лв към ВиК-Варна.