Реална е възможността магистралата Варна - Златни пясъци да пропадне в участъка над пешеходния подлез в района на „Траката". Това стана ясно след спешна среща на кмета на Варна със специалисти от „Геозащита" Варна. Взето бе решение пътят към курортите да не бъде затварян заради опасността от пропадане над подлеза. Съоръжението ще бъде укрепено като временно движението на автомобили в района ще бъде пренасочено само в едното платно.
След поява на пукнатина в пропадащия подлез вчера бяха изказани мнения, че магистралата за курортите ще бъде затворена заради опасност от пропадане на пътя. Няколко сантиметра хлътване на пода на подлеза са били измерени и тази сутрин.
Деформациите на подземното съоръжение се дължат на свлачищните процеси в района, преди теренът да бъде укрепен, както и в резултат на дългогодишната експлоатация, обясни инж. Тодорка Читарлиева, главен проектант на „Геозащита" Варна. По думите на специалиста, деформациите си ги е имало и през 2000 г., при започване на укрепителните работи на свлачищието. Според главния проектант на „Геозащита" подлезът продължава да се деформира, защото не е ремонтиран от десетилетия.
За укрепване на проблемния участък Община Варна на няколко пъти безуспешно е търсила помощ от ресорните министерства. От февруари до май са били изпратени 4 писма до Министерствата на регионалното развитие и благоустройството/МРРБ/, финансите и транспорта, с искане държавата да се включи с 10 милиона лева в реконструкцията и укрепването на подземното съоръжение и пътя. Отговорът от държавните структури бил, че поради твърде ограничения бюджет пари за ремонт на съоръжението, като и за подлеза до Спортна зала и пътя Аспарухово-Галата, няма.
Специално за подлеза на „Траката", според Закона за пътищата, задълженията за поддържане и ремонт на съоръжението са на Общината, тъй като то попада в урбанизирана територия. Това се посочва в получените писма-отговори на бившия зам.-министър на МРРБ Димчо Михалевски и ексшефа на Национална агенция „Пътна инфраструктура" Янко Янков.
Подлезът наистина е общинска собственост, но пътят над него е държавен. Това не е междуквартална, а национална и стратегическа връзка. Без този път няма „Св. Св. Констанин и Елена", няма Златни пясъци, коментира кметът на морската столица Кирил Йорданов. Според градоначалника крайното и ефективно решение трябва да вземе държавата, която да си влезе в ролята на добър стопанин.
Тъй като Община Варна няма средства за цялостен ремонт на проблемния подлез, предвижда се временно укрепване. Проучва се възможността това да стане с директно възлагане, без процедура по обществена поръчка, която би отнела 2-3 месеца, посочи кметът Йорданов.
Проектът ще бъде изработен за 10 дни. Укрепването пък ще отнеме около месец. Вероятно в началото на следващата седмица ще бъде въведена промяна в организацията на движение, което ще бъде пренасочено само в горното платно на магистралата. Забранено ще бъде преминаването на автомобили над 3,5 тона, като изключение ще бъде направено само за автобусите.
Предстоят разговори по проблема с премиера, както и с министъра на регионалното развитие и благоустройството, който пристига във Варна утре. Вариантите за бъдеще на проблемния подлез са няколко - съхраняване на съществуващото съоръжение или изграждането на нов подлез, издигане на пешеходен надлез или оформяне на кръстовище, разкри варненският кмет.