Волуяк става център на карго индустрията, каза вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов по време на "първата копка" на Мултимодалната логистична платформа София-Запад (жп интермодален терминал Волуяк).
Проектът се финансира по Механизма за свързване на Европа 2021 – 2027 г. Бенефициент на проекта е „Трансекспрес“ ЕООД.
Волуяк е центърът на карго превозите за София. Тук ще се товарят и разтоварват всички товари, които ще идват от юг за север, а те ще се увеличават. С развитието на Коридор 8 все повече товари от изток на запад ще минават пак през Волуяк, каза още вицепремиерът.
Ще имаме частен интермодален терминал, който ще допринесе за това все по-малко товари да се движат по българските пътища, което ще помогне за намаляване на замърсяването на въздуха и за безопасността по пътищата. И по чистота на въздуха сме на опашката, и по безопасността по пътищата сме последни. Колкото по-бързо се построи този терминал и започне работа, толкова по-добре ще е за София, защото нямаме друго такова място, в което 740 метра влак може да влезе и да започне неговата обработка и претоварването от един вид транспорт на друг. Това е една огромна необходимост и от огромна полза за България, коментира Гроздан Караджов.
По-често ходя в обекти на Националната компания „Железопътна инфраструктура“ и Агенция „Пътна инфраструктура“ и винаги държавата прави големите инфраструктурни проекти, но тук има едно голямо изключение. Един много смел, предприемчив господин, които години наред е минал по мъките на онова, през което преминава всеки български предприемач, каза още вицепремиерът.
Построяването на железопътния терминал ще доведе до икономически растеж на район Волуяк и до повишаване на заетостта на хората в региона, каза Иван Петров, главен изпълнителен директор на "Трансекспрес" ЕООД.
Изграждането на терминала ще стимулира увеличаване на обема на товарите, превозвани чрез железопътен транспорт, ще се разреши важно инфраструктурно препятствие, което в момента ограничава пренасочването на товари от автомобилен към железопътен транспорт в рамките на жп възел София и в региона. Капацитетът на терминала ще осигурява обработка на 300 хиляди тона конвенционални товари и 70 хиляди интермодални единици на годишна база. Ще се подобри ефективността на железопътния транспорт, благодарение на възможността за обработка на по-дълги влакови композиции, което ще допринесе за по-устойчива транспортна система в съответствие с целите на ЕС за постигане на климатична неутралност и нулево замърсяване до 2050 г., коментира Иван Петров.
Индре Венкунайте от Европейската комисия и Изпълнителната агенция за климат, инфраструктура и околна среда (CINEA) отбеляза, че проектът е изминал дълъг път и пожела да завърши както е плануван.
Припомняме, че финансирането на проекта беше одобрено в края на юни 2022 година. В резултат на изпълнението на проекта ще се постигне модернизиране и подобряване на капацитета на терминала, развитие на достъпа на регионалната промишленост до интермодален железопътен товарен транспорт и значително подобряване на транспортните потоци между държавите членки на Европейския съюз, обявиха тогава от МТС. Продължителността на проекта е 29 месеца. По механизма ще бъдат отпуснати 8 590 759 евро.