96714
Концертна зала
Над 12 млн. лв. ще коства на държавата реконструкцията и преоборудването на Концертна зала-Пловдив. 2019 г. наближава, но залата остава нефункционална, със забрана за ползване.
Министерството на културата доскоро нямаше адекватна реакция за катастрофалното й състояние и провалените сезони, но тази седмица министър Боил Банов откри процедура за обществена поръчка, като е възможно още в понеделник да се кандидатства за нейното изпълнение.
Въпреки всичко шансът през 2019 г. залата да функционира е нищожен. Пловдивски депутати обещаха пълно съдействие на инициаторите – фондация „Дом за Пловдивската опера“. Как ще се развие казусът с един от най-важните обекти от културната инфраструктура на Пловдив?
Преди близо 8 години тогавашните кмет на Пловдив Славчо Атанасов и директор на операта Калуди Калудов се разплакаха в Концертна зала в присъствието на 350 души в подкрепа на запазването на институцията и обявиха, че ако държавата, в лицето на тогавашния министър на културата Вежди Рашидов, не съхрани Пловдивската опера, започват гладна стачка.
Слава богу, до подобни крайности не се стигна и Оперно-филхармоничното дружество се превърна в Държавна опера – Пловдив. Единствената в страната обаче, на която се налага да гастролира в собствения си град – тя няма собствена сграда, собствен дом. И ако този въпрос може и да намери своето решение в близкото (дано е наистина близко) бъдеще, то има един друг, напълно неотложен проблем – ремонтът на Концерта зала.
Осем години по-късно на същото място Съветът на фондация „Дом за Пловдивската опера“ отново събра почитатели на оперното изкуство и десетки журналисти, за да потърси съдействието на четвъртата власт в намирането на решение. Този път до сълзи не се стигна, въпреки че състоянието на залата е плачевно.
Ако Министерството на културата в най-скоро време не излезе със срокове и продължава да няма резултати за изпълнението на проектирането и реконструкцията на Концертна зала-Пловдив, ще сезираме Европейските институции в рамките на българското председателство на Съвета на ЕС. В това се заканиха преди дни Любозар Фратев, Марияна Чолакова, Никола Добрев и Илко Николов – част от най-активно търсещите Дом за Пловдивската опера. На срещата с журналисти обещание да присъства беше дал министърът на културата Боил Банов, но както виждате – няма го, каза председателят на сдружението инж. Любозар Фратев.
Концертна зала е с актуална забрана за ползване, издадена от Пловдивската дирекция за пожарна безопасност и защита на населението. „Смятаме, че за мизерията на залата трябва да бъде поета отговорност от Министерството на културата и министърът на културата да обяви план с мерки, срокове и отговорности за незабавната й реконструкция“, се казва в позиция на фондация „Дом за Пловдивската опера“, която беше прочетена от доц. д-р Никола Добрев.
Заданието за ремонт и реконструкция на Концертна зала е готово още преди година и половина. То включва основен ремонт, преустройство, частично преоборудване и изграждане на сценична механизация в минимален обем.
Оттогава фондацията е в непрекъсната кореспонденция с представители на изпълнителната и законодателната власт, но резултат няма. Едва в петък, 16 март, министър Банов покани пловдивски общественици на среща, на която обеща, че ще бъде открита обществена поръчка за ремонт на залата. Търпението на обществеността обаче вече е на своя предел, категорична беше д-р Марияна Чолакова.
Депутатът Менда Стоянова, която е и председател на бюджетната комисия в Народното събрание, увери, че обществената поръчка вече е в Агенцията по вписванията и ако не попадне в репрезентативен контрол, ще бъде в Агенцията само още ден.
По думите на Стоянова, е възможно още днес или в понеделник да бъде публикувана за кандидатстване. Според нея сумата за проектиране, ремонт, реконструкция и оборудване ще надхвърли 12 млн. лв. Прогнозите на Стоянова са залата да бъде реално използваема през 2020 г., но само ако няма обжалване на поръчките.
Депутатът доц. Георги Йорданов изрази надежда поне последните 3-4 месеца от 2019 г. Концертна зала да е функционална, за да послужи за културни събития в годината, в която Пловдив ще е Европейска столица на културата.
На срещата присъства и артистичният директор на операта Лучано ди Мартино. Той изтъкна колко силен дух носи това място, включително и духът на маестро Добрин Петков, както и че симфоничният ни оркестър е един от най-добрите в страната.
Областният управител Здравко Димитров припомни, че е разговарял със стопаните на Военния клуб за евентуално преустройство на залата и сцената там и превръщането им в Дом на Пловдивската опера, но според експерти това може да е само втора, резервна сцена.
Истината е, че се провалят творчески сезони, а представленията, предвидени за Античния театър, при лошо време нямат алтернативна сцена – на панаирните палати липсва нужната акустика, Военният клуб и театърът са непригодни поради спецификата си, а на Градският дом на културата понякога не достигат мащаби. Концертна зала е най-доброто решение, а както всички знаем, освен оперни спектакли, тук се провеждаха и много концерти класическа музика.
За съжаление състоянието на залата е катастрофално. Течове, падащи мазилки, счупени столове, скъсана тапицерия, гниеща ламперия, а в мазетата - амортизирани инсталации, мухъл и развъдник на бълхи.
На залата не е правен основен ремонт, откакто съществува. Сега всичко е в ръцете на правителството, което трябва да прояви нужната воля. От него се искат най-вече конкретни срокове за проектирането, рехабилитацията и оборудването на Концертна зала - Пловдив.
Чуйте репортажа от приложеното аудио.
Министерството на културата доскоро нямаше адекватна реакция за катастрофалното й състояние и провалените сезони, но тази седмица министър Боил Банов откри процедура за обществена поръчка, като е възможно още в понеделник да се кандидатства за нейното изпълнение.
Въпреки всичко шансът през 2019 г. залата да функционира е нищожен. Пловдивски депутати обещаха пълно съдействие на инициаторите – фондация „Дом за Пловдивската опера“. Как ще се развие казусът с един от най-важните обекти от културната инфраструктура на Пловдив?
Преди близо 8 години тогавашните кмет на Пловдив Славчо Атанасов и директор на операта Калуди Калудов се разплакаха в Концертна зала в присъствието на 350 души в подкрепа на запазването на институцията и обявиха, че ако държавата, в лицето на тогавашния министър на културата Вежди Рашидов, не съхрани Пловдивската опера, започват гладна стачка.
Слава богу, до подобни крайности не се стигна и Оперно-филхармоничното дружество се превърна в Държавна опера – Пловдив. Единствената в страната обаче, на която се налага да гастролира в собствения си град – тя няма собствена сграда, собствен дом. И ако този въпрос може и да намери своето решение в близкото (дано е наистина близко) бъдеще, то има един друг, напълно неотложен проблем – ремонтът на Концерта зала.
Осем години по-късно на същото място Съветът на фондация „Дом за Пловдивската опера“ отново събра почитатели на оперното изкуство и десетки журналисти, за да потърси съдействието на четвъртата власт в намирането на решение. Този път до сълзи не се стигна, въпреки че състоянието на залата е плачевно.
Ако Министерството на културата в най-скоро време не излезе със срокове и продължава да няма резултати за изпълнението на проектирането и реконструкцията на Концертна зала-Пловдив, ще сезираме Европейските институции в рамките на българското председателство на Съвета на ЕС. В това се заканиха преди дни Любозар Фратев, Марияна Чолакова, Никола Добрев и Илко Николов – част от най-активно търсещите Дом за Пловдивската опера. На срещата с журналисти обещание да присъства беше дал министърът на културата Боил Банов, но както виждате – няма го, каза председателят на сдружението инж. Любозар Фратев.
Концертна зала е с актуална забрана за ползване, издадена от Пловдивската дирекция за пожарна безопасност и защита на населението. „Смятаме, че за мизерията на залата трябва да бъде поета отговорност от Министерството на културата и министърът на културата да обяви план с мерки, срокове и отговорности за незабавната й реконструкция“, се казва в позиция на фондация „Дом за Пловдивската опера“, която беше прочетена от доц. д-р Никола Добрев.
Заданието за ремонт и реконструкция на Концертна зала е готово още преди година и половина. То включва основен ремонт, преустройство, частично преоборудване и изграждане на сценична механизация в минимален обем.
Оттогава фондацията е в непрекъсната кореспонденция с представители на изпълнителната и законодателната власт, но резултат няма. Едва в петък, 16 март, министър Банов покани пловдивски общественици на среща, на която обеща, че ще бъде открита обществена поръчка за ремонт на залата. Търпението на обществеността обаче вече е на своя предел, категорична беше д-р Марияна Чолакова.
Депутатът Менда Стоянова, която е и председател на бюджетната комисия в Народното събрание, увери, че обществената поръчка вече е в Агенцията по вписванията и ако не попадне в репрезентативен контрол, ще бъде в Агенцията само още ден.
По думите на Стоянова, е възможно още днес или в понеделник да бъде публикувана за кандидатстване. Според нея сумата за проектиране, ремонт, реконструкция и оборудване ще надхвърли 12 млн. лв. Прогнозите на Стоянова са залата да бъде реално използваема през 2020 г., но само ако няма обжалване на поръчките.
Депутатът доц. Георги Йорданов изрази надежда поне последните 3-4 месеца от 2019 г. Концертна зала да е функционална, за да послужи за културни събития в годината, в която Пловдив ще е Европейска столица на културата.
На срещата присъства и артистичният директор на операта Лучано ди Мартино. Той изтъкна колко силен дух носи това място, включително и духът на маестро Добрин Петков, както и че симфоничният ни оркестър е един от най-добрите в страната.
Областният управител Здравко Димитров припомни, че е разговарял със стопаните на Военния клуб за евентуално преустройство на залата и сцената там и превръщането им в Дом на Пловдивската опера, но според експерти това може да е само втора, резервна сцена.
Истината е, че се провалят творчески сезони, а представленията, предвидени за Античния театър, при лошо време нямат алтернативна сцена – на панаирните палати липсва нужната акустика, Военният клуб и театърът са непригодни поради спецификата си, а на Градският дом на културата понякога не достигат мащаби. Концертна зала е най-доброто решение, а както всички знаем, освен оперни спектакли, тук се провеждаха и много концерти класическа музика.
За съжаление състоянието на залата е катастрофално. Течове, падащи мазилки, счупени столове, скъсана тапицерия, гниеща ламперия, а в мазетата - амортизирани инсталации, мухъл и развъдник на бълхи.
На залата не е правен основен ремонт, откакто съществува. Сега всичко е в ръцете на правителството, което трябва да прояви нужната воля. От него се искат най-вече конкретни срокове за проектирането, рехабилитацията и оборудването на Концертна зала - Пловдив.
Чуйте репортажа от приложеното аудио.