Информационен семинар „Стандартите - ключ за успеха на Общия европейски пазар" се проведе в Бургас. Той беше организиран от Българския институт по стандартизация / БИС/. Целта беше да се обясни какво са стандартите; защо са необходими; какво носят на тези, които ги използват; как работи БИС. Участваха представители на бизнеса в града, представители на БСУ, на научните среди и др. Институтът по стандартизация изпълнява проект „Усъвършенстване на системата за стандартизация в България", който се финансира от Европейския съюз чрез Европейския фонд за регионално развитие по ОП"Развитие на конкурентността на българската икономика". Инж. Ирен Дабижева е изпълнителен директор на БИС ето и интервюто с нея:
- Кой са най -честите въпроси за стандартите, които ви задават по време на тези семинари и каква е целта на тяхното провеждане?
- Целта е да обясняваме каква е ползата от стандартите. В България от 12 години е въведен принципът на доброволната стандартизация, който е в унисон с международната и европейска практика. Навсякъде по света стандартите са доброволни. В страната преди стандартите бяха задължителни, те бяха част от държавната регулация върху пазара, обаче тази задължителност на стандартите е абсолютно несъвместима със съвременната свободна пазарна икономика и все по глобализиращия се пазар. За това още през 1999 г. в България беше възприет принципа на доброволните стандарти, но той някак си не се разбира от българското общество. 12 години продължаваме да чуваме - А, щом стандартите не са задължителни, значи ги няма! Това не е така! Целта на доброволността на стандартите е съвсем друга - да повишават конкурентността на всеки производител, който иска да спазва стандарти и който декларира, че ги спазва! Това му дава определени пазарни предимства. Особено за тези производства, които са експортно ориентирани. Всеки такъв производител, който произвежда за Европа, знае много добре, че никой продукт, който не е оценен по европейски стандарт, въобще няма място на европейските пазари.
- А този принцип на доброволност, не създава ли проблемите свързвани с незпазването на стандартите?
- Да, разбира се! Но сега вече, в съвременните условия спазването на стандартите е въпрос на престиж за всеки, който иска да декларира, че ги спазва. Разбира се в икономиката има т. нар. регулирани области, по точно в областта на пазара. Това са много отговорните съоръжения с повишена опасност - като асансьори, съдове под налягане, електроуреди и изобщо тези продукти, които попадат под директивите от „нов подход", това е т. нар. регулирана област. Има създаден доста добър механизъм в България наречен оценяване на съответствието. Съществуват специални органи, които са упълномощени да извършат това оценяване на съответсвието и да сертифицират тези продукти, които са в регулираната област, така че нормативно нещата са добре уредени. Друг е въпроса дали тази нормативна уредба се спазва!
- Това ли е основния проблем в областта на стандартите?
- Да, заобикалят се правилата. Мога смело да кажа, че българските производители през годините до голяма степен се научиха да спазват правилата. Фактически тези, които се опитват да заобикалят правилата, това са нелоялни вносители на некачествени, неоценени и небезопасни стоки.
- А в коя сфера според вас най - често се нарушават стандартите? И каква е ролята на БИС?
- Не мога да посоча конкретна област, където това е най - често. Във всички области има нарушения. Ролята на БИС не е регулаторна, ние имаме за цел да организираме разработването на стандарти и да увличаме всички заинтересовани страни, които имат някакъв интерес от стандартизацията, да осигурим широкото обществено обсъждане, да стигнем до консунсус при одобряването на стандартите, да издадем този стандарт и да го направим публичен. До там е нашата роля. Оттам нататък регулацията на държавата върви по други пътища.
- Потребителите познават ли стандартите в България, и как да защитават по - добре правата си?
- За жалост, не! Това е една група сред която ни предстои много работа. Сдруженията на потребителите като Комисията на потребителите, „Активни потребители" и т. н. също не са на ясно. Предстои ни първо просветителска работа сред тях, за да могат те да мултиплицират след това тези знания за стандартите сред самите потребители!