Артуро Елиас: Карлос Слим ме научи, че в бизнеса е нужно спокойствие
Артуро Елиас: Карлос Слим ме научи, че в бизнеса е нужно спокойствие / снимка: БГНЕС
Артуро Елиас: Карлос Слим ме научи, че в бизнеса е нужно спокойствие
64628
Артуро Елиас: Карлос Слим ме научи, че в бизнеса е нужно спокойствие
  • Артуро Елиас: Карлос Слим ме научи, че в бизнеса е нужно спокойствие

Мексиканският бизнесмен Карлос Слим, който до преди месец беше най-богатият човек на света, живее в къща, която е по-малка от тази, в която е израснал. Това разказа в ексклузивно интервю за Дарик радио неговият зет и един от шефовете в мекскиканската телекомуникационна компания "ТелМекс" - Артуро Елияс Аюб.

"За да просперира един бизнес, той трябва да е ориентиран към обществото, което обслужва, да влага обратно част от печалбите, които е изкарал от него". Това е един от най-ценните уроци, които бизнесменът Артуро Елиас е научил от милиардера Карлос Слим през годините - без съмнение най-подходящия човек, който би могъл да му даде подобен съвет. Именно затова всички шефове на фирмата посвещават около 20% от времето си за благотворителни дейности, докато самият Слим вече влага почти всичките си усилия в това. Как се става един от най-големите световни бизнесмени, кои са уроците, които е научил от своя зет, както и какво е значението на парите в света на Карлос Слим - за това е следващият разговор с телекомуникационния експерт и бивш шеф на един от най-големите футболни отбори в Мексико "УНАМ Пумас" - адвоката и бизнесмен Артуро Елиас Аюб:

В момента сте на върха на бизнеса в Мексико - как се започва една кариера, която достига толкова далеч?

Влязох в бизнеса много рано, още докато бях в гимназията. Започнах от бизнеса на баща ми, който произвеждаше униформи за армията и полицията. Там научих много за света на бизнеса. Важната промяна в живота ми се случи, когато инженер Слим ме покани да работя за него и така влязох в съвсем друг вид работа, а и на съвсем друго равнище. Не че предишното беше ниско - напротив, но в сравнение с "Групо КАРСО" няма нищо общо.

Лесно ли се променя посоката?

Да, бързо свикнах - оказа се, че няма реална разлика между това да уговарям сделка за 100 метра плат или за телекомуникации. Когато става въпрос за сключване на договори, човек има конкретни цели, които просто трябва да бъдат постигнати, независимо от това с какво се занимава или колко е голямо то. Важното е да имаш ясни цели, да знаеш къде искаш да стигнеш и просто да го направиш.

Компаниите, които управлявате, сред които са "ТелМекс" и "Америка Мобил", са сред най-големите световни корпорации. Каква е рецептата за превръщането на една фирма в компания със световно значение?

Основната тайна е визията на Карлос Слим - а тя е, че нещата трябва да се правят с разум и спокойствие. Важно е, че когато се сблъска с проблеми, инженер Слим вижда не само решения, а и възможности. Той намира решенията по възможно най-простия начин, който в повечето случаи е толкова обикновен, че на никой друг не му хрумва. А той умее и да подбира правилния момент.

В толкова голяма компания не е възможно да познавате всичките си подчинени. Как добрият работодател мотивира хората си в такава ситуация?

Важно е структурата на компанията да е възможно най-опростена и да се контактува лесно с всички хора в нея. Така те ще бъдат отдадени на компанията, като знаят, че самата тя е отдадена на тях. Още повече че е загрижена за държавата. Телекомуникациите са основни за всяка държава - можем да ги определим като "нервната система" на страната. Когато такава фирма е успешна и се отнася с уважение към хората си, към клиентите и играе фундаментална роля във всекидневието на държавата, това много мотивира работещите и ги кара да са лоялни.

Как успя Латинска Америка да се превърне в силен бизнес съперник на Запада?

Има различни етапи в икономиката и сега е дошъл моментът на Латинска Америка. В същото време Европа минава през изключително труден етап в развитието си. Латинска Америка се е превърнала в много атрактивно място за инвестиции, най-вече Бразилия и Мексико, където макроикономическата среда е много привлекателна. Равнищата на външните дългове, инфлацията и паричните резерви помагат, а и като цяло в региона има икономическа стабилност. Много инвеститори виждат ползите от това.

Инвестирате и в спорта - шеф сте на директорския борд на седемкратния футболен шампион на Мексико "УНАМ Пумас", занимавате и с филантропия...

Интересното е, че инженер Слим вече се занимава почти изцяло с филантропия, а аз отделям около 20 процента от времето си за това. Всички директори в групата се занимаваме с това малко или много. Работим по проекти в здравеопазването, образованието, правосъдието, общественото благосъстояние, спорта... Ключът тук е винаги да имаш правилните екипи, на които да имаш доверие, да им даваш свободата да взимат важни решения и едновременно да могат да се фокусират върху различни неща. Трябва да вдъхваш самочувствие на хората си, че им имаш доверие да взимат правилните решения.

Сред бизнес интересите на Карлос Слим са и медиите - преди време той купи акции в "Ню Йорк Таймс". Каква е визията Ви за това как ще се развиват информационните медии? Как тази страна на бизнеса ще повлияе на личния живот на хората?

Усеща се известно припокриване между телекомуникациите и информационните медии. Въпросът вече не е дали го искаме. Съдържането на тези медии така или иначе все повече се подчинява на желанието на потребителите на телекомуникационни услуги, а и се създава от самите потребители. Телекомуникациите са се превърнали в проводник на нещо много по-голямо от обикновени разговори - телекомуникациите и медиите все повече се припокриват и стават почти неразделими.

Доколко е опасна тенденцията в много държави по света правителствата да се опитват да узаконят подслушването и архивирането на комуникациите?

Хората трябва да чувстват, че разговорите им са поверителни. В Мексико нямаме подобен проблем и това трябва да продължи по този начин.

Защо на хората им е толкова интересно кой е най-богатият човек в света?

Хората са любопитни - кой какъв е, какво е правил, как го е направил. Те винаги ще се интересуват от хора като Карлос Слим, Бил Гейтс или Уорън Бъфет.

Сигурно парите в света на Карлос Слим имат по-различно значение, отколкото при другите хора. Какво е отношението му към стойността на парите и променя ли се то с времето?

Карлос Слим винаги е имал едно и също отношение към парите. Това без съмнение идва от начина, по който е възпитан от родителите си. Парите не са предмет на обсъждане с него. Това, което за него е най-важно, е да се създава благосъстояние и заетост. Той иска да се произвеждат богатства, които после да могат да бъдат превърнати в работни места. Иска фирмите му да растат, така че чрез тях да се подобри състоянието на държавата. Често съм чувал как хората го питат: "Какво е да сте най-богатият човек в света?" или "Колко пари имате?". А той им отговаря, че не се съсредоточава в това, дори че не се интересува от тези неща. Важното за него е компаниите му да функционират добре, така че да създават работа и заплати на повече хора. Така те ще се включат в икономиката на държавата, която на свой ред ще функционира по-добре. Самият той живее в същата къща, в която е живял, когато се е оженил преди повече от 40 години. Да не говорим, че тази къща е дори по-малка, от онази, в която е израснал. Той дори не притежава къщи извън Мексико. Живее по съвсем обикновен и скромен начин. В момента е пренасочил около 10 милиарда долара към филантропията и се е концентрирал изцяло в това начинание. А самите пари изобщо не са му на преден план.