От Европейския център за транспортни политики (ЕЦТП) излязоха със своя позиция по повод инцидента с хеликоптера над къмпинг „Градина“ между Черноморец и Созопол, след който се стигна до рокади нависоко и беше освободен от поста главния директор на Гражданска въздухоплавателна администрация (ГДГВА) Христо Щерионов.
Припомняме, че преди дни бяха разпространени кадри, на които се вижда как хеликоптер прелита на опасна височина над един от най-оживените плажове около Созопол - „Градина”. Свидетели разказаха, че хеликоптерът кръжал близо 15 минути над залива, преминал не само изключително ниско над хората, но и над лодка, а от машината били изхвърлени хартии с лика на Тодор Живков.
"Европейският център за транспортни политики (ЕЦТП) и нашите експерти от сектор "Авиация" не приемат решението на Министерството на транспорта и съобщенията да отнеме лиценза и да опетни името на пилоти и компании с опит само на базата на клипове, разпространени в социалните мрежи. Не приемаме и считаме за необмислено решението на МТС да уволни директора на ГДГВА заради това, че хипотетично е било възможно да възникне инцидент", посочи Диана Русинова - експерт по пътна безопасност, основател и председател на Европейския център за транспортни политики.
По думите й тяхна проверка показала, че летателното средство, което е извършило полета, е отговаряло на всички правила и норми в България и ЕС. В същото време пилотът е бил достатъчно квалифициран и подготвен, за да извърши подобен полет.
"Екипът, изпълнил наглед опасните действия от борда на хеликоптера, е бил от обучени каскадьори. Не приемаме на базата на клюки и клипове да се очерня името на доказани професионалисти, без изобщо да се потърси тяхната гледна точка или най-малкото да се проведе обективно, честно и всеобхватно разследване на фактите и обстоятелствата и тогава да се предприемат действия", обясни в социалните мрежи Русинова и допълни, че не вярва, че с отстраняването на директора на ГДГВА проблемите в сектор "Авиация" ще бъдат разрешени.
"Не разбираме и категорично се противопоставяме срещу отстраняването на г-н Щерионов от поста му на директор на ГДВГВА с мотив, че евентуално е можело да възникне инцидент. Считаме, че ако това е валиден аргумент за отстраняването на доказал се експерт, то следователно след всяко пътнотранспортно произшествие следва председателят на АПИ или директорът на ГДНП незабавно да бъдат отстранявани, защото са допуснали възникването на инцидент, а в конкретния случай става дума за хипотетичната възможност за възникването на такъв", допълниха още от Европейския център за транспортни политики.
Според тяхната информация хеликоптерът е регистриран при авиационния оператор „Авиотряд Варна“, същите изпълняват полети от летище Балчик, което е под контрола на "Летище София" ЕАД – държавния летищен оператор. "Авиотряд Варна" работи по програми на ЕС повече от десет години, изпълнява полети в Гърция и Турция и има висок професионален авторитет.
"Припомняме също, че в авацията е валидно златното правило, че винаги капитанът взима последното решение за всяко действие по време на полет. Считаме, че на практика няма нарушение на чл. 143 от ЗГВ и това са факти, които може да се проверят, ако беше направено обективно, всеобхватно и честно разследване. Което би следвало да се извърши. Смятаме, че значително по-сериозни аргументи за отстраняването на директора на ГДГВА би било това, че при неговото управление има инциденти с 13 загинали, липсва контрол на малката авиация, липсват и инспектори, които да контролират тази част от авиацията. Освен това е факт, че сега отстраненият г-н Щерионов е бил с отнет достъп до класифицирана информация", посочи още Диана Русинова в своя пост в социалните мрежи.
В тази връзка те задават въпроса не би ли следвало да се поиска оставката на управителя на държавното дружество, преди да се подходи към отстраняването на директора на ГДГВА и настояват за отговор на въпроса "кой печели от това без обективно разследване и без изясняване на цялата истина да бъдат опетнявани имената на експерти? Също така бихме искали да изясним и това кой посъветва министъра на транспорта и съобщенията да уволни директора на ГДГВА на базата на недоказани твърдения?"
"ЕЦТП не коментираме дали е г-н Щерионов да бъде отстранен или не, а само конкретната причина повод за отстраняването му. И го правим, защото сме убедени, че държавата трябва да управлява не през фейсбук и да взима аргументирани, компетентни и коректни решения", допълниха още от Европейския център за транспортни политики (ЕЦТП) във фейсбук по повод случилото се с хеликоптера и последствията след това.
Припомняме, че преди дни бяха разпространени кадри, на които се вижда как хеликоптер прелита на опасна височина над един от най-оживените плажове около Созопол - „Градина”. Свидетели разказаха, че хеликоптерът кръжал близо 15 минути над залива, преминал не само изключително ниско над хората, но и над лодка, а от машината били изхвърлени хартии с лика на Тодор Живков.
"Европейският център за транспортни политики (ЕЦТП) и нашите експерти от сектор "Авиация" не приемат решението на Министерството на транспорта и съобщенията да отнеме лиценза и да опетни името на пилоти и компании с опит само на базата на клипове, разпространени в социалните мрежи. Не приемаме и считаме за необмислено решението на МТС да уволни директора на ГДГВА заради това, че хипотетично е било възможно да възникне инцидент", посочи Диана Русинова - експерт по пътна безопасност, основател и председател на Европейския център за транспортни политики.
По думите й тяхна проверка показала, че летателното средство, което е извършило полета, е отговаряло на всички правила и норми в България и ЕС. В същото време пилотът е бил достатъчно квалифициран и подготвен, за да извърши подобен полет.
"Екипът, изпълнил наглед опасните действия от борда на хеликоптера, е бил от обучени каскадьори. Не приемаме на базата на клюки и клипове да се очерня името на доказани професионалисти, без изобщо да се потърси тяхната гледна точка или най-малкото да се проведе обективно, честно и всеобхватно разследване на фактите и обстоятелствата и тогава да се предприемат действия", обясни в социалните мрежи Русинова и допълни, че не вярва, че с отстраняването на директора на ГДГВА проблемите в сектор "Авиация" ще бъдат разрешени.
"Не разбираме и категорично се противопоставяме срещу отстраняването на г-н Щерионов от поста му на директор на ГДВГВА с мотив, че евентуално е можело да възникне инцидент. Считаме, че ако това е валиден аргумент за отстраняването на доказал се експерт, то следователно след всяко пътнотранспортно произшествие следва председателят на АПИ или директорът на ГДНП незабавно да бъдат отстранявани, защото са допуснали възникването на инцидент, а в конкретния случай става дума за хипотетичната възможност за възникването на такъв", допълниха още от Европейския център за транспортни политики.
Според тяхната информация хеликоптерът е регистриран при авиационния оператор „Авиотряд Варна“, същите изпълняват полети от летище Балчик, което е под контрола на "Летище София" ЕАД – държавния летищен оператор. "Авиотряд Варна" работи по програми на ЕС повече от десет години, изпълнява полети в Гърция и Турция и има висок професионален авторитет.
"Припомняме също, че в авацията е валидно златното правило, че винаги капитанът взима последното решение за всяко действие по време на полет. Считаме, че на практика няма нарушение на чл. 143 от ЗГВ и това са факти, които може да се проверят, ако беше направено обективно, всеобхватно и честно разследване. Което би следвало да се извърши. Смятаме, че значително по-сериозни аргументи за отстраняването на директора на ГДГВА би било това, че при неговото управление има инциденти с 13 загинали, липсва контрол на малката авиация, липсват и инспектори, които да контролират тази част от авиацията. Освен това е факт, че сега отстраненият г-н Щерионов е бил с отнет достъп до класифицирана информация", посочи още Диана Русинова в своя пост в социалните мрежи.
В тази връзка те задават въпроса не би ли следвало да се поиска оставката на управителя на държавното дружество, преди да се подходи към отстраняването на директора на ГДГВА и настояват за отговор на въпроса "кой печели от това без обективно разследване и без изясняване на цялата истина да бъдат опетнявани имената на експерти? Също така бихме искали да изясним и това кой посъветва министъра на транспорта и съобщенията да уволни директора на ГДГВА на базата на недоказани твърдения?"
"ЕЦТП не коментираме дали е г-н Щерионов да бъде отстранен или не, а само конкретната причина повод за отстраняването му. И го правим, защото сме убедени, че държавата трябва да управлява не през фейсбук и да взима аргументирани, компетентни и коректни решения", допълниха още от Европейския център за транспортни политики (ЕЦТП) във фейсбук по повод случилото се с хеликоптера и последствията след това.