Делото срещу втория помощник-капитан на кораба „Vera Su“, който заседна в плитчините край Яйлата през септември 2021 г., ще се гледа по общия ред в отсъствието на подсъдимия К.А., реши на днешното разпоредително заседание Окръжният съд в Добрич.
Делото бе отлагано многократно поради нередовно призоваване на подсъдимия, който е турски гражданин, припомнят от пресцентъра на съдебната институция.
С цел да бъде изпълнена процедурата по връчване на книжата на К.А. и призоваването му, през юли м. г. съдът разпореди да бъде изпратена съдебна поръчка до Министерството на правосъдието на Република Турция.
Продадоха „Vera Su“
На днешното заседание стана известно, че съгласно получено в съда писмо от главна дирекция „Международни отношения и Европейски съюз“ към турското правосъдно министерство от името на турската държава съответното длъжностно лице е отказало да изпълни възложените действия, приемайки че възможността делото да бъде проведено задочно на територията на България противоречи на турския правен ред. Не са направени конкретни предложения във връзка с изпълнението на поръчката.
Затова Окръжният съд прие, че са налице предпоставките за разглеждане на делото в отсъствието на К.А., тъй като той се намира извън пределите на страната ни и макар местоживеенето му в Турция да е известно, не може да бъде призован заради отказа на турското министерство на правосъдието да изпълни действията по съдебната поръчка. Според съда разглеждането на делото в отсъствието на подсъдимия няма да попречи за разкриване на обективната истина.
Ремонтират кораба „Vera Su“ в България
К.А. е обвинен, че на 20 септември 2021 г. в акваторията на Черно море, в района между село Камен бряг и курортен комплекс „Русалка“, като вахтен помощник-капитан на кораба „Вера Су“, плаващ под панамски флаг, е заспал и допуснал плавателния съд, превозващ 3000 тона азотни торове, да заседне. От извършеното по непредпазливост деяние са настъпили значителни имуществени вреди за корабособственика в размер на близо 6,7 млн. лева.
Според обвинението, като е допуснал да заспи по време на вахта, подсъдимият е нарушил правило от Международната конвенция за вахтената служба и нормите за подготовка и освидетелстване на моряците, вследствие на което се е стигнало до засядането на кораба.
Следващото заседание по делото е насрочено за 24 февруари. Съдът разпореди за него да бъдат призовани експертите по делото и посочените в обвинителния акт свидетели, които са български граждани. Насрочени са още две съдебни заседания – на 13 април и 12 май, за когато ще бъдат призовани останалите свидетели, които са граждани на Турция и Азербайджан.
К.А., родом от Истанбул, бе предаден на съда от Окръжната прокуратура през април. Другият подсъдим по случая – капитанът на „Вера Су“, вече бе осъден на три години „лишаване от свобода“, чието излежаване се отложи за срок от пет години.
Плавателният съд бе продаден на 20 декември, когато се състоя четвъртата процедура по наддаване, организирана от Изпълнителната агенция „Морска администрация“. В търга участва една компания – „Варса шипинг“ ООД, която предложи да купи кораба на обявената начална цена от 276 000 долара без ДДС.
Операцията по изтеглянето на „Вера Су“ струваше на държавата 2,8 милиона лева. Плавателният съд бе обявен за продажба с цел покриване на разходите по спасяване на екипажа и предотвратяване на екологична катастрофа в Черно море.
Делото бе отлагано многократно поради нередовно призоваване на подсъдимия, който е турски гражданин, припомнят от пресцентъра на съдебната институция.
С цел да бъде изпълнена процедурата по връчване на книжата на К.А. и призоваването му, през юли м. г. съдът разпореди да бъде изпратена съдебна поръчка до Министерството на правосъдието на Република Турция.
Продадоха „Vera Su“
На днешното заседание стана известно, че съгласно получено в съда писмо от главна дирекция „Международни отношения и Европейски съюз“ към турското правосъдно министерство от името на турската държава съответното длъжностно лице е отказало да изпълни възложените действия, приемайки че възможността делото да бъде проведено задочно на територията на България противоречи на турския правен ред. Не са направени конкретни предложения във връзка с изпълнението на поръчката.
Затова Окръжният съд прие, че са налице предпоставките за разглеждане на делото в отсъствието на К.А., тъй като той се намира извън пределите на страната ни и макар местоживеенето му в Турция да е известно, не може да бъде призован заради отказа на турското министерство на правосъдието да изпълни действията по съдебната поръчка. Според съда разглеждането на делото в отсъствието на подсъдимия няма да попречи за разкриване на обективната истина.
Ремонтират кораба „Vera Su“ в България
К.А. е обвинен, че на 20 септември 2021 г. в акваторията на Черно море, в района между село Камен бряг и курортен комплекс „Русалка“, като вахтен помощник-капитан на кораба „Вера Су“, плаващ под панамски флаг, е заспал и допуснал плавателния съд, превозващ 3000 тона азотни торове, да заседне. От извършеното по непредпазливост деяние са настъпили значителни имуществени вреди за корабособственика в размер на близо 6,7 млн. лева.
Според обвинението, като е допуснал да заспи по време на вахта, подсъдимият е нарушил правило от Международната конвенция за вахтената служба и нормите за подготовка и освидетелстване на моряците, вследствие на което се е стигнало до засядането на кораба.
Следващото заседание по делото е насрочено за 24 февруари. Съдът разпореди за него да бъдат призовани експертите по делото и посочените в обвинителния акт свидетели, които са български граждани. Насрочени са още две съдебни заседания – на 13 април и 12 май, за когато ще бъдат призовани останалите свидетели, които са граждани на Турция и Азербайджан.
К.А., родом от Истанбул, бе предаден на съда от Окръжната прокуратура през април. Другият подсъдим по случая – капитанът на „Вера Су“, вече бе осъден на три години „лишаване от свобода“, чието излежаване се отложи за срок от пет години.
Плавателният съд бе продаден на 20 декември, когато се състоя четвъртата процедура по наддаване, организирана от Изпълнителната агенция „Морска администрация“. В търга участва една компания – „Варса шипинг“ ООД, която предложи да купи кораба на обявената начална цена от 276 000 долара без ДДС.
Операцията по изтеглянето на „Вера Су“ струваше на държавата 2,8 милиона лева. Плавателният съд бе обявен за продажба с цел покриване на разходите по спасяване на екипажа и предотвратяване на екологична катастрофа в Черно море.