Според ръководството на БДЖ стачката в железницата е незаконна, но от мениджмънта на компанията няма да предявяват съдебен иск и няма да санкционират никого за това, че упражнява правото си на протест. Това стана ясно от думите на председателя на борда на директорите на железопътния холдинг Владимир Владимиров. Той призова да се стачкува по цивилизован начин. Причината за апела е получена информация, че хора са лягали на релсите в Пловдив, за да спрат международен влак.
Около 300 железничари са се записали като стачници, а общо работещите в железниците са около 13 000 души. Списъците със стачкуващи, които се изготвят, целят хората да се регистрират като участници в действията и съответно да не им бъде заплатено възнаграждение за деня, обясни още Владимир Владимиров.
Той отправи молба към синдикатите да пуснат международните влакове и да не се спират влаковете там, където няма алтернативен транспорт. „Чужденците нямат никакво отношение към проблемите на железниците и не трябва да уронваме престижа на България", каза шефът на борда на директорите на БДЖ Холдинг.
По отношение на загубите, Владимиров обясни, че тиражираната напоследък калкулирана сума от 500 000-600 000 лв. на ден визира приходите общо от пътнически и товарни превози. Тя обаче не е съвсем актуална, защото приходите на товарните превози нарастват и освен това те са преструктурирани, така че да се извършват, когато няма стачка. В пътнически превози приходите са около 250 000 лв. на ден, но тъй като дружеството е на загуба, практически и една част от разходите ще намалеят и ефектът няма да бъде толкова негативен.
Владимир Владимиров каза, че не знае колко време ще понесат стачката кредиторите на железницата, които очакват да се проведат реформите, за да се освободят средства, с които пък да се погасят задълженията към тях.
На въпрос кога от ръководството на компанията ще седнат да преговарят с протестиращите, той отговори, че исканията трябва да ясно формулирани, за да се види има ли възможност за преговорите. Владимиров обаче е категоричен, че по обявените от ръководството на железницата пет мерки в началото на месеца няма за какво да се преговаря. „Трябва да ускорим реформите, за да спасим железницата от фалит", каза той.
В началото на ноември от ръководството на БДЖ обявиха поредица от мерки за оздравяване на компанията. Сред тях са намаляване на персонала с над 2000 служители, повишаване на цените на билетите, намаляване на броя влакове в движение, като това няма да доведе до закриване на линии, както и приватизация на „Товарни превози" и продажба на неоперативни активи. На служителите мениджмънтът предлага да напуснат доброволно, като получат шест брутни работни заплати, което Владимир Владимиров определя като „жест".
Профсъюзите са недоволни от ускоряването на реформите, настояват за подписване на нов колективен трудов договор и се съмняват в обявеното от ръководни кадри фактическо състояние на БДЖ. Това доведе до стачката, която е безсрочна. Влакове ще спират всеки ден в интервала между 8 и 16 часа.