Работниците в БДЖ започват национална ефективна стачка на 24-ти ноември, обявиха ръководствата на двата железничарски синдиката към КНСБ и КТ „Подкрепа". Пътническите и товарните влакове няма да се движат от 8 до 16 часа, като стачката е безсрочна, и ще продължи, докато не бъдат възобновени преговорите с ръководството на железниците, заявиха от двата синдиката. Петър Бунев от КНСБ обясни, че готвените съкращения на 2000 души обхващат предимно експлоатационен персонал, а не администрация. Синдикатите се обявиха против намеренията на ръководството на БДЖ да вдигне цените на билетите от началото на 2012-а година, както и да спре от движение 150 влака по различни направления.
На 24-ти ноември в 8 сутринта българските железници спират да превозват както пътници, така и товари. Стачните действия ще продължат до 16 часа, според решението на Националния институт за помирение и арбитраж. Работещите в БДЖ няма да работят, заради намеренията на ръководството да направи съкращения и да вдигне приходите на железниците чрез поскъпване на билетите. Тази реформа се прави без участието на синдикатите, заяви Петър Бунев и призова за нови преговори. Той посочи едно от условията за прекратяване на обявената стачка.
„Безспорно едно от условията ще бъде подписването на колективните трудови договори. Отказваме се от всичко друго, от всички други неща, които сме ги искали, но трябва да има колективен трудов договор. Когато извършваш такава тежка структурна реформа, без колективен трудов договор тя е обречена", коментира той.
Синдикатите в БДЖ Холдинг изразиха мнение през почивните дни, че на практика в компанията липсва диалог и това, както и предвиденото съкращаване на 2000 души ги карат да обявят ефективна стачка. В петък стана ясно, че ръководството на БДЖ се готви да предложи на 2000 служители да напуснат компанията доброволно срещу шест брутни работни заплати което от там определят като „жест". Според председателя на Борда на директорите на холдинга Владимир Владимиров съкращенията и реформите в превозвача са необходими, в противен случай го грози съдбата на „Кремиковци". Според Владимиров, ако компанията бъде на печалба до две години, каквато цел си поставят от ръководството, това ще й даде възможност да се възползва от средства, които се предвижда да залегнат в европейските оперативни програми за следващия програмен период. В петък от компанията съобщиха, че освен съкращенията, се планира да бъдат повишени цени на билети, да бъдат намалени влаковете, но без да се закриват линии, както и да се приватизират „Товарни превози". В отговор синдикатите заявиха, че ще излязат на протест.