Идеята за дълъг 15 км тунел по АМ Струма да се преосмисли, зоват експерти

Идеята за дълъг 15 км тунел по АМ Струма да се преосмисли, зоват експерти
Идеята за дълъг 15 км тунел по АМ Струма да се преосмисли, зоват експерти / БГНЕС
Идеята за дълъг 15 км тунел по АМ Струма да се преосмисли, зоват експерти
84035
Идеята за дълъг 15 км тунел по АМ Струма да се преосмисли, зоват експерти
Идеята за дълъг 15 км тунел по АМ Струма да се преосмисли, зоват експерти
  • Идеята за дълъг 15 км тунел по АМ Струма да се преосмисли, зоват експерти
  • Идеята за дълъг 15 км тунел по АМ Струма да се преосмисли, зоват експерти

Проектът за изграждане на 15-километров тунел през Кресненското дефиле трябва да се преосмисли. Около това становище се обединиха експерти.

По думите на специалистите изграждането на толкова дълъг тунел е нецелесъобразно, нереалистично и необосновано. Има редица технически трудности.

Вместо тунел с дължина 15 километра в участъка на магистрала Струма през Кресненското дефиле трябва да се изгради система от мостове, естакади и малки тунели. Това ще струва наполовина и ще е много по-щадящо от екологична гледна точка, каза изпълнителният директор на Камарата на строителите Иван Бойков.
"Сравнявайки двете решения от екологична гледна точка, нещата накланят към минаване през дефилето с възможно най-малко засягане на екологично чувствителните зони със серия предложения, които най-общо казано са мостове, тунели, естакади, ограничаване на светлини, за да не се засягат някои обитатели", каза Бойков.

Според Стефчо Стойнев от Минно-геоложкия университет изграждането на 15-километров тунел ще срещне сериозни проблеми от техническо естество заради високите нива на подземните води, наличието на множество разломи и находищата на уран.

"Оценката, която беше направена по специализирани методики показа, че състоянието на масива се определя като лошо. Това е доказано сеизмичен район, като последните две силни земетресения са в началото на миналия век. Проблемът е, че ние прокарвайки тунела, ще имаме огромно количество земни маси, които трябва да сложим някъде. Още повече, че това са гранитни масиви, които имат радиоактивност в различна степен", каза той.

Експертите посочват още, че всички пътища, които ще бъдат изградени за строежа на тунела, ще останат и след края на дейностите, което също ще има негативно влияние върху околната среда.