Пристанище Варна бележи абсолютен рекорд през 2011-а година по отношение на обработените товари, заяви пред журналисти шефът на порта Данаил Папазов. Той допълни, че стойностите от 9 млн. и150 хил. тона не са достигани в 106-годишната история на предприятието.
Преминалите и обработени кораби са 1450. Те са донесли малко над 50 % от всички такси в държавното предприятие „Пристанищна инфраструктура”. „Това показва, че Пристанище Варна е от особена важност и е в момента наистина е най-голямото българско пристанище, колкото и да е тъжно на колегите от Бургас.”, каза още Папазов.
Ръст портът бележи и по броя на преминалите пътници. Те са 11 950 и са с над 5000 повече от 2010-а година. Пътническите кораби, които са акостирали на варненския бряг са 22 или с 5 повече от предходната година.
Сериозен е размерът на направените инвестиции, които възлизат на близо 3 млн. 600 хил. лева собствени средства. Те са вложени в нова теника и поддръжка на инфраструктурата. Всички значителни подобрения и придобивки са насочени към Пристанище Варна-Запад, уточни Папазов. Той обясни, че Варна-Изток е с прекалено остаряла база и конструкция и няма реална възможност за развитие. По него се правят едеинствено козметични ремонти. През него не могат да преминат повече от 1 млн. 800 хил зърнени товари, което през изминалата година е наложило пренасочването на около 400 000 тона към Варна-Запад.
Изпълението на амбициозната програма за 2011 дава увереността на управата на порта, че ще се изпълнят плановрте и за новата година. Предвижда се да се направят сериозни инвестиции в размер на около 12 млн. лева. Те включват закупуването на два крана на обща стойност 5 млн. евро, както и друга техника, която ще струва около 2 млн. лева. Ще се работи по разкриването на складова база от около 8 дка заради нуждата от специално съхранение на някои товари. Ще продължи и постепенното изнасяне на дейнсотта от Варна-Изток към Варна-Запад.
Папазов изрази надежда, че след отпадането на шенгенската бариера Пристанище Варна ще стане по-атрактивно за доставки до Букурещ и това ще доведе до допълнителен просперитет. Той допълни, че най-доброто място за развитие на порта е Варна-Запад, но е нужен и голям контейенрен дълбоководен терминал пред моста. Шефът на порта каза още, че е в ръцете на политици и държавници да решат дали терминалът ще бъде приоритет.
Папазов заяви, че мястото на пристанището не е в града, защото пречи, а и територията не позовлява развитие. Според него евентуална концесия неминуемо би довела и до ограничаване на броя на работните мста.