Липсва емоция в българския туризъм, твърди Любомир Попйорданов
Липсва емоция в българския туризъм, твърди Любомир Попйорданов / БГНЕС

Липсва емоция в българския туризъм, защото се прави от уморени хора. Mасовото мислене е "all inclusive”, няма го приключението, казва Любомир Попйорданов, председател на Българската асоциация за алтернативен туризъм, в интервю за БГНЕС.

Смяната на профила ни от евтина туристическа дестинация не може да е бърз процес, защото е свързан с предприемаческата инициативност и въображение, а те в България отсъстват, добавя той. Знаем и как се случи приватизацията в туризма - чрез старите кадри на "Балкантурист", които още доминират в сектора. Този некачествен продукт на пазара ще тлее още известно време, но няма да ни се размине премахването на част от хотелите, смята той. И не само това - младите хора, с техните съвременни разбирания за туризма и световните пазари, трябва да бъдат допуснати до мениджърски позиции, препоръчва Попйорданов. А от държавата зависи върху какво ще се постави акцентът в националната реклама, а той задължително трябва да е върху качествено ориентирания туризъм, без значение дали е свързан с религия, с приключения или с вино и природночисти храни.

Дали е изчерпан моделът на лятно-зимния туризъм. Всички, които са вземали и вземат решения в сектора разбират, че са в грешка, че са пропиляни много възможности, но ги е страх да си признаят, казва заклетият планинар, любителят на зеления туризъм и собственик на фирма за туристически приключения. Според него трябва да постъпим като в Тунис - там са на път да премахнат "all inclusive” пакетите, защото е доказано, че от тях няма приходи за икономиката. При тях туристът не консумира нищо извън пакета, който вече е купил на много ниска цена. За съжаление, у нас профилът на туризма се определя и от големите компании, които менажират хотелите и потокът от туристи.

Резултатът е, че собствениците на хотелите имат малък марж на печалба и в много случаи са на границата на оцеляването, разсъждава Любомир Попйорданов. За радост, има и "зелен сценарий“ за България, свързан с природните ни ресурси и културното наследство, убеден е той. Но това е въпрос и на държавна политика, с данъчни ваканции за устойчивия бизнес, с данъчни преференции за т.нар. "къщи за гости“ по селата и в провинцията, посочва Попйорданов. Защото българският туризъм е лакмус за икономиката ни, категоричен е той. "Бях наскоро в една къща в с. Горно поле в Източните Родопи. Домакините там гледат 300-400 овце, предлагат на туристите освен езда и други познати удоволствия и лов на диви пчели. Заедно с това предлагат разтоварваща обстановка, в която няма преграда между домакини и гости“, впечатлен е Попйорданов. Той е убеден, че българският туризъм трябва да придобие човешки облик, да е зелен и приятелски настроен, тогава и България ще се промени за нас и за гостите ни отвъд границите. /БГНЕС