Налице е тревожна тенденция за повишаване броя на произшествията и на смъртните случаи при преминаване на жп прелези, дори и на добре съоръжени такива. Това констатира междуведомствена работна група, сформирана да обсъди и предложи мерки за повишаване нивото на безопасност на железопътните прелези у нас, информират от транспортното министерство.
Тя е инициирана от Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията и заседава днес за първи път. Групата се председателства от Атанас Костов, директор на Дирекция „Звено за разследване на произшествията във въздушния, водния и железопътния транспорт" в МТИТС, а в състава й са включени представители на Изпълнителна агенция „Железопътна администрация", Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация", Пътна полиция, Агенция Пътна инфраструктура, Национална компания „Железопътна инфраструктура".
Според Атанас Костов тази тенденция застрашително нараства през първите шест месеца на тази година. Статистиката сочи, че за една година и половина са станали 63 произшествия при преминаване на жп прелези, при които са загинали 7 души.
Най-важно е да бъдат създадени условия за превенция на тези произшествия, смята Костов. В страната са изградени общо 820 жп прелеза, като 20% от тях пресичат републиканската пътна мрежа, а 80% - общинската, обясни по време на заседанието Бисер Минчев, главен директор на главна дирекция „Железопътна инспекция" в ИА „Железопътна администрация".
Независимо, че в железопътната мрежа у нас има само 9 несъоръжени жп прелеза, статистиката показва, че повечето от инцидентите с човешки жертви стават при преминаване на прелези, които отговарят на изискванията за безопасност, което подсказва за ниска култура на водачите на МПС.
От Пътна полиция предложиха, че за да се намалят инцидентите, пътното платно в района на жп прелезите трябва да се затваря с бариера изцяло при преминаване на влак. По този начин водачът на пътното превозно средство няма да има физическа възможност да извърши нарушение. Друг проблем от Пътна полиция виждат в недостатъчната информираност на гражданите да се справят със светлинната сигнализация на ж.п. прелезите.
Предстои промяна в Наредба № 4 на министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, която има за цел да подобри нормативната база, да регламентира статута на жп прелезите и начина на обезопасяване на различните категории съоръжения, каза още Бисер Минчев от ИА „Железопътна администрация".
Това ще доведе до по-голяма информираност на гражданите и ще намали значително възможността за произшествия, уточни той. Друга мярка, която трябва да се предприеме, е водачите на МПС да бъдат по-добре подготвени за правилата за преминаване през жп прелези, заяви Атанас Костов. Според него за целта са необходими промени в Закона за движение по пътищата и в Закона за автомобилните превози.
От Национална компания „Железопътна инфраструктура" информираха, че работят по въпроса за намаляване на времето за преминаване през жп прелезите, което също е сред основните предпоставки за този вид произшествията. Въпросът за санкциите също е много важен, стана ясно по време на заседанието. Трябва да се помисли върху това НКЖИ да може да предостави на Пътна полиция снимков материал от извършените нарушения на жп прелези, които са оборудвани с камери за наблюдение, за да се санкционират нарушителите.
Следващото заседание на работната група ще бъде на 8 юли. Тогава се очаква окончателно да са готови мерките за повишаване нивото на безопасността, които ще бъдат предложени на министъра на транспорта.