/ iStock/Getty Images
В събота, в Кралската опера във френския дворец Версай диригентът Франсоа-Ксавие Рот застана пред своя пулт и гордо се обърна, за да поздрави залата заедно със своя оркестър. Но така и не чу обичайните ръкопляскания.

В разгара на пандемията от коронавируса отсъстващите меломани успяха обаче да се насладят на Петата и Седмата симфония от Бетовен, излъчени пряко от телевизия "Мецо". Кралската опера и десетките затворени зали по цял свят се примиряват и дават спектакли онлайн или по телевизията, за да запазят контакта си с публиката. Стрийминг на живо, излъчване на стари концерти или оперни представления чрез приложения и платформи, но също и лични инициативи на артисти, озовали се моментално в техническа безработица.

Така например германският пианист с произход от Русия Игор Левит изнася вече няколко дни рецитал чрез пряко видеоизлъчване в Туитър от жилището си - за голяма радост на своите близо 60 000 последователи.

На свой ред американското мецосопрано Джойс ДиДонато заедно с полския тенор Пьотр Бечала представи в неделя от салона в собствения си дом откъси от операта "Вертер" на Масне, излъчени пряко в Инстаграм и Фейсбук, като използва случая и отправи призив за дарения в полза на театрите и оркестрите.

"Музиката ще дойде при теб"

Във Франция цигуларят Рено Капюсон качи в неделя в Туитър видеоклип, в който свири мелодия от Дворжак, чрез приложението NomadPlay, което дава възможност инструменталните сола да се записват с виртуален оркестров съпровод.

"Щом ти не идваш при музиката, музиката ще дойде при теб", провъзгласява подобно на лозунг Парижката филхармония и напомня, че предлага един вид "музикален комплект за оцеляване"- всички стари концерти, събрани в приложението Philharmonie, а отделно, на сайта си - плейлисти и виртуална обиколка из своя Музей на музиката.

Парижката опера, навлязла в същински "черен сезон" след историческа и скъпоструваща стачка, последвана наскоро от затварянето й, заяви за АФП, че вместо представления ще излъчва оперни и балетни програми в безплатен стрийминг на сайта си и в сътрудничество с платформата Culturebox. От вторник ще се разпространява новата постановка на операта "Манон", едва оцеляла след премиерата си в началото на март.

В понеделник и Метрополитън Опера в Ню Йорк, една от най-престижните оперни къщи в света, започва да качва на сайта си безплатни спектакли в запис. "Стремежът е в тези извънредно трудни моменти да предложим едно лирично утешение на всички почитатели на операта", заявява в послание нейният генерален директор Питър Гелб.
Виенската и Мюнхенската опера постъпват по същия начин, а операта в Стокхолм дори излъчва директно видеозапис на вагнеровата "Валкюра", който трае пет часа /с антрактите/.
Балът бе открит от Берлинската филхармония, най-прочутия оркестър в света, който даде за един месец свободен достъп до своята "Дигитална концертна зала", по принцип платена.

Храмът на културата гори

Кралската опера във Версай в събота се взриви от емоции.

Анрик Терен, генерален представител на "Оркестъра на вековете" с диригент Франсоа-Ксавие Рот, едва не се просълзи, давайки интервю в антракта на концерта.
"Нотр Дам в Париж неотдавна горя. Днес гори друга катедрала, храмът на живия спектакъл", каза той и придружи думите си с апел за щедрост към собствениците на големи богатства.

Според него последиците са "катаклизъм за всички музиканти без постоянна работа и за онези, които ги ангажират", защото в случай на форсмажор "договорите са невалидни и нищожни", тъй че изпълнителите не получават заплащане.

Независимо от виртуалните утешения времената са наистина тежки за професионалистите от бранша.

Френската асоциация на агентите, представляващи хора с творчески професии, прикани правителството да създаде "фонд за обезщетяване", а Сдружението на лиричните певци във Франция настоя властите да вземат мерки с оглед "тежестта на кризата, която застрашава бъдещето на мнозина дейци на изкуствата".