/ iStock/Getty Images
Лицето на китайски император, живял преди около 1500 години, беше реконструирано от екип изследователи.

Реконструкцията на лицето на императора е резултат от проучване, публикувано в списание Current Biology, при което изследователите са извлекли ДНК от останките му.

Резултатите от изследването, ръководено от Пансин Ду от Института по археологически науки към Университета Фудан в Шанхай, хвърлят нова светлина върху смъртта на императора, както и върху произхода и миграционните модели на етническата група, към която е принадлежал, съобщи Newsweek.

Въпросният владетел е император У от китайската династия Северен Джоу, чието управление е продължило от 560 до 578 г. след Христа.

Между IV и VI в. от н.е. северната и южната част на Китай са политически разделени на различни династии. Северна Джоу е една от северните династии, възникнали през тази епоха. Периодът на Северните и Южните династии приключва с обединението на същински Китай от император Уен от династията Суй.
Династията Северна Джоу е управлявана от хора от етническата група Сянбей - древен номадски народ, живял на територията на днешна Монголия и Северен/Североизточен Китай.

"Нашата работа вдъхна живот на историческите фигури", каза Пианпиан Уей, съавтор на изследването от университета Фудан. "Преди това хората трябваше да разчитат на исторически записи или стенописи, за да си представят как са изглеждали древните хора. Ние сме в състояние да разкрием външния вид на хората от Сянбей директно".

Император У е изключително влиятелен владетел, който изгражда силна армия и обединява северната част на древен Китай, след като побеждава династията Северна Ци.

През 1996 г. археолозите откриват гробницата на императора в северозападен Китай през 1997 г., в която се намират останките му, включително почти цял череп.
За целите на последното проучване изследователите извличат генетичен материал от тези останки, някои от които съдържат информация за цвета на кожата и косата на императора. Екипът комбинира тези данни с изследване на черепа му, за да реконструира лицето на владетеля в 3D.

Генетичният материал показва, че императорът е имал кафяви очи, черна коса и кожа с тъмен цвят. Резултатите също така показват, че чертите на лицето му са били сходни с тези на хората, живеещи днес в Северна или Източна Азия.

"Някои учени твърдят, че Сянбей е имал "екзотична" външност, като гъста брада, дълъг нос и жълта коса", заяви Шаоцин Уен, един от авторите на изследването от университета Фудан. "Нашият анализ показва, че император У е имал типични за Източна или Североизточна Азия лицеви характеристики".

Генетичният анализ на изследването показва, че народът Сянбей се е смесил с етноса Хан, когато е мигрирал на юг в Северен Китай. (Ханците са най-голямата китайска етническа група, която днес съставлява около 90 % от общото население на континента).

"Това е важна информация за разбирането на това как древните хора са се разпространявали в Евразия и как са се интегрирали с местните хора", твърди Уен.
Генетичните резултати хвърлят нова светлина и върху смъртта на императора, който починал на 36-годишна възраст. Преди това някои експерти твърдяха, че императорът е починал от болест, докато други смятат, че е бил отровен от съперници.

Анализът на екипа на неговата ДНК обаче е установил, че той е бил изложен на повишен риск от инсулт, който може да е допринесъл за смъртта му. Това откритие съответства на историческите данни, които описват императора като човек с увиснали клепачи, необичайна походка и афазия (езиково разстройство) - все потенциални симптоми на инсулт.

Всеки момент е важен! Последвайте ни в Google News Showcase и Instagram, за да сте в крак с темите на деня