Филмовото ни наследство е на път да изчезне заради условията за съхранение
Филмовото ни наследство е на път да изчезне заради условията за съхранение / Thinkstock/Getty Images
Филмовото ни наследство на път да изчезне заради условията за съхранение
74870
Филмовото ни наследство на път да изчезне заради условията за съхранение
  • Филмовото ни наследство на път да изчезне заради условията за съхранение

Съществува огромен риск българското филмово наследство да бъде унищожено заради липса на условия за неговото съхранение. За това алармира директорът на Българската национална филмотека Антония Ковачева по време на инспекция на хранилищата. Ковачева обясни, че температурата и относителната влажност във филмотеката в квартал Бояна са два пъти по-високи от препоръчителните стойности за дългосрочното запазване на филмите. По препоръка те трябва да се съхраняват на 3 градуса температура и 30% влажност, което обаче е неизпълнимо в тези условия.

Колекцията ни надвишава 300 00 кутии с филмова лента, съдържащи над 15 000 заглавия, които ако се съхраняват на правилните условия в хранилищата, могат да се запазят до 1000 години, категорична е Антония Ковачева.

В хранилищата на Националната филмотека се разнася задушлива миризма. Миризма на плесен и ацетатна целулоза, използвана за направата на филмови ленти. Отделянето на киселината обаче се увеличава от високата температура, която поврежда филмите безвъзвратно.

Министърът на културата Мартин Иванов заяви, че е недопустимо Седмото ни изкуство да бъде захвърлено в тези условия.

Всъщност това е миризмата на разлагащата се българска визуална памет. По този начин мирише когато старите филмови ленти се разяждат от оцетната киселина. Може би е крайна време държавата да помисли за едно общо хранилище или поне за отпускането на необходимите средства за решаването на проблема поетапно".

Антония Ковачева каза, че страната ни е единствената в целия ЕС, която не е решила проблема с консервирането на лентите.

Бюджетът на Българската национална филмотека за тази година е 347 000 лева. Това включва абсолютно всичко - от работните заплати на персонала до издръжката на четирите хранилища, които имаме, плюс кино „Одеон". Нямаме перо „съхранение", същото важи и за квалификация на персонала, сгради, рекламна дейност, обмен на филми, което е едно от най-важните неща в работата на архивите", обясни директорът на Българската национална филмотека.

Ковачева е категорична, че е добре складовете да се пригодят сега, защото след няколко години това ще е още по-скъпо:

Това, което ние искаме в момента, е да се дадат поне 250 000 - 300 000 лева на годишна база, в продължение на няколко години, за да можем да снабдим поне един от складовете с климатици, вентилационни системи, нови рафтове, при това такива, които са подвижни. Те биха спестили място и ще можем да сложим много повече филми, отколкото поема складът по принцип".