В Индонезия започнаха широки дебати по избора на нова столица, която да замени Джакарта - метрополията с близо 30 милиона жители, която се огъва под тежестта на проблемите с градоустройството, транспорта и чистотата.
"Джакарта наистина се пренасели. Трябва да проучим възможността за преместване на административния център", каза индонезийският президент Сусило Бамбанг Юдхойоно, обявявайки началото на обсъжданията.
Идеята да се смени столицата не е нова. Въпросът е повдиган още през 50-те години на миналия век от първия президент Сукарно. Шейсет години по-късно никой не оспорва необходимостта от спешни действия при заявените от Индонезия амбиции на "азиатски дракон" редом с Китай и Индия.
"В Джакарта наистина става непоносимо. Не мога да си уговоря повече от една среща дневно, освен ако прекарвам деня си в колата", казва скръбно Рита Серданг, търговски шеф на фирма за внос и износ.
Чудовищни задръствания парализират центъра на града, който до 2014 г. ще бъде абсолютно претъпкан, предупреждават експертите. По данни на местните власти всеки ден в Джакарта се регистрират повече от 550 нови автомобила и 1500 мотоциклета, а пътната мрежа се разраства с едва 0,01 процента.
За да се придвижват обаче, жителите нямат други избор при липсата на метро и на развита мрежа за обществен транспорт. Това обаче увеличава замърсяването - едно от многото други бедствия, от които страда бившият център за търговия с подправки, основан през 17-и век от холандците.
Разположението на Джакарта на брега на морето, в блатист район, където се събират тринайсет реки, не вещаело на града бъдеще на мегаполис. Четиридесет процента от територията й е под морското равнище и поради повишаването на равнището на световния океан през 2025 г. основите на президентския дворец,
намиращ се в самия център на столицата, може да се окажат във водата, прогнозира Световната банка.
Президентът Юдхойоно каза, че обмисля три възможни решения: Джакарта да остане столица, но с големи инвестиции в инфраструктурата; преместване на столицата по примера на Бразилия, Анкара или Исламабад, и премесване на административните институции, като Джакарта запази статута на център на властта. Последният вариант бе избран от съседна Малайзия, която през 1999 г. съсредоточи част от администрацията в Путраджая, на 25 км от Куала Лумпур, припомня Българската телеграфна агенция.
Някои политици настояват за по-дръзко решение за разполагане на столицата далеч от Ява - най-гъстонаселения остров, монополизирал богатството на страната. Подходящ избор би могло да бъде спокойното градче с 200 000 жители Палангкарая на остров Борнео, намиращ се в средата на архипелага и далече от сеизмичните зони.