Индонезийските власти мислят за нова столица
Индонезийските власти мислят за нова столица / БГНЕС

В Индонезия започнаха широки дебати по избора на нова столица, която да замени Джакарта - метрополията с близо 30 милиона жители, която се огъва под тежестта на проблемите с градоустройството, транспорта и чистотата.

"Джакарта наистина се пренасели. Трябва да проучим възможността за преместване на административния център", каза индонезийският президент Сусило Бамбанг Юдхойоно, обявявайки началото на обсъжданията.

Идеята да се смени столицата не е нова. Въпросът е повдиган още през 50-те години на миналия век от първия президент Сукарно. Шейсет години по-късно никой не оспорва необходимостта от спешни действия при заявените от Индонезия амбиции на "азиатски дракон" редом с Китай и Индия.

"В Джакарта наистина става непоносимо. Не мога да си уговоря повече от една среща дневно, освен ако прекарвам деня си в колата", казва скръбно Рита Серданг, търговски шеф на фирма за внос и износ.

Чудовищни задръствания парализират центъра на града, който до 2014 г. ще бъде абсолютно претъпкан, предупреждават експертите. По данни на местните власти всеки ден в Джакарта се регистрират повече от 550 нови автомобила и 1500 мотоциклета, а пътната мрежа се разраства с едва 0,01 процента.

За да се придвижват обаче, жителите нямат други избор при липсата на метро и на развита мрежа за обществен транспорт. Това обаче увеличава замърсяването - едно от многото други бедствия, от които страда бившият център за търговия с подправки, основан през 17-и век от холандците.

Разположението на Джакарта на брега на морето, в блатист район, където се събират тринайсет реки, не вещаело на града бъдеще на мегаполис. Четиридесет процента от територията й е под морското равнище и поради повишаването на равнището на световния океан през 2025 г. основите на президентския дворец,
намиращ се в самия център на столицата, може да се окажат във водата, прогнозира Световната банка.

Индонезийските власти мислят за нова столица
netinfo
Въпреки всичко, Джакарта всяка година посреща хиляди нови жители, привлечени от нейните небостъргачи, изобилстващи от стоки, търговски центрове и възможностите за намиране на работа. Гъстотата на населението там надхвърля 13 000 души на квадратен километър, а някои експерти изчисляват, че към 2050 г. жителите на столичната агломерация ще достигнат 40 милиона, в сравнение с 27,9 милиона души днес.

Президентът Юдхойоно каза, че обмисля три възможни решения: Джакарта да остане столица, но с големи инвестиции в инфраструктурата; преместване на столицата по примера на Бразилия, Анкара или Исламабад, и премесване на административните институции, като Джакарта запази статута на център на властта. Последният вариант бе избран от съседна Малайзия, която през 1999 г. съсредоточи част от администрацията в Путраджая, на 25 км от Куала Лумпур, припомня Българската телеграфна агенция.

Някои политици настояват за по-дръзко решение за разполагане на столицата далеч от Ява - най-гъстонаселения остров, монополизирал богатството на страната. Подходящ избор би могло да бъде спокойното градче с 200 000 жители Палангкарая на остров Борнео, намиращ се в средата на архипелага и далече от сеизмичните зони.