Проблемите между съседи: от киселото зеле до разходите за блока
Проблемите между съседи: от киселото зеле до разходите за блока / снимка: Impact Press Group, архив
Проблемите между съседи: от киселото зеле до разходите за блока
48973
Проблемите между съседи: от киселото зеле до разходите за блока
  • Проблемите между съседи: от киселото зеле до разходите за блока

Съседи тормозят съседи с пушеци от скара и миризми от претакането на кисело зеле. Това са някои от сигналите, които подават граждани до асоциацията на домовите управители. Плащането на вноските за разходите за входа и проблемите с дружествата за ток, вода и парно, другите по-сериозни проблеми на етажната собственост, разказа пред Дарик Георги Славов, юрист-консултант в асоциацията. Eто какво още каза той:

Нашите притеснения са, че най-честите оплаквания, свързани с етажната собственост, са неплащането на разходите за управление и поддръжка и разходите за фонд ремонт и обновление, тоест неплащането на дължимите разходи е първият момент. И вторият момент са проблемите с експлоатационните дружества и доставчици, т.е. топлофикациите, ВиК-операторите, електроразпределителните дружества. И двата проблема са много съществени и много важни.

Получавате ли много обаждания?

Получаваме обаждания от цялата страна. Нашата асоциация е с национално представителство, имаме членове от цялата страна и получаваме обаждания от всевъзможни краища на страната.

Разни оплаквания за други битови съседски дрязги имате ли?

Абсолютно всичко имаме като практика мога да ви кажа - от миризмата на кисело зеле до дори проблеми за завладяване на общи помещения, самоуправство на домоуправители, касиери, въобще много са нещата.

Кои са най-интересните случаи, които могат да се дадат за пример?

Фрапиращ пример е „Съседът системно пече скара на терасата и ме опушва, какво мога да направя?". Фрапиращ пример е да речем за претакване на кисело зеле в общо помещение и миризма в блока. Едни от най-честите фрапиращи примери са с така наречените общи помещения, т.е. на етажа има стаичка, която представлява общо помещение, и някой от собствениците или завладява въпросната стая, или я приобщава към своя апартамент, като по този начин ограничава правото на собственост на останалите.

И вие как помагате в тези случаи?

В тези случаи има много варианти за помощ, но единият е да изпратят запитване по и-мейл и другият вариант за помощ е да дойдат лично в нашия офис в приемното време, като донесат документация, която след като прегледаме, даваме становище какво може да се направи, как може да се стигне до някакво разрешение на проблема.

Става въпрос за София?

За София, а от страната пращат запитване по и-мейла, по телефона и така.

Можете ли да кажете някаква обобщена информация какъв е броят на сигналите, които хората подават до вас?

Такова нещо като обобщена информация за бройка, не мога да ви кажа, ежедневно се звъни.

А повече възрастни хора ли ви се обаждат?

Моето лично впечатление е, че повече са възрастните хора, защото при тях говорим как да ви кажа за един по-друг морал и за една по-голяма съвестност във връзка на етажната собственост. Моето лично впечатление е, че младите хора са доста ангажирани с работата си, с ежедневието си и проблемите с етажната собственост рядко ги интересуват и неслучайно те се обръщат в повечето случаи те се обръщат към домоуправител, който изпълнява тези функции срещу възнаграждение и пренасят както се казва тези проблеми върху него.

През последните една-две години успяха ли вече да се нормализират нещата или все още има много въпроси?

Работите вървят към нормализиране и поставяне на нещата към някакъв определен порядък, но все още има още доста неща да се прецизират, да се прецизират функциите на домоуправителя. Това, което ние прокламираме горещо, е да има регистър на управителите на етажна собственост или към министерство или към някоя неправителствена организация.