Николай Василев, министър на държавната администрация и
административната реформа, гост на предаването "Седмицата" на Дарик.
Честит имен ден! Да сте жив и здрав! Как предпочитате да получавате честитки за имения ден? Картички харесвате ли? Някой да ви изпрати картичка "Честит имен ден, Николай".
Започвате с най-актуалния въпрос, много тематичен. Най-напред нека заедно с вас да поздравим всички именници днес. Те са много – Николай, Никола, Нина и. . . знаем дългия списък. Всички да са живи и здрави, и дано следващата година да можем по-успешно да ловим риба, от тази година, и също така банковата система да е също толкова стабилна, колкото през тази година в България. А за картичките? За картичките – тук всеки нещо лично може да каже по този въпрос. Едва ли е някаква публична тайна това, което ще ви кажа, годишно на всяка Коледа и т.н. ние, министрите, например, а и не само ние, много други хора в страната получават стотици картички. Ако се заблуждавате, че през всичките тези години съм ги чел и знам кой ми е пратил поредната картичка от рода на "Весела Коледа и честита Нова година", аз лично нямам възможност. Е, като работихте в Лондон, там не си ли разменят картички за Нова година? Аз, доколкото съм чел, то оттам идва идеята за картичките, там за пръв път за измислени - в западния свят. Според мен, чудесно е да се изпращат картички и всякакви други поздравления, но примерно в момента темата е друга. Ако ви задам въпроса по друг начин - съгласни ли сте, г-н Вълчев, с вашите пари, като достоен данъкоплатец, ние да си пращаме хиляда безсмислени картички, министрите, един на друг? Аз мисля, че в години, когато има икономическа несигурност, е по-добре да ви спестим този бюджетен разход. Румен Овчаров каза, че си правите ПР на гърба на администрацията, взимайки повод от последната ви идея – да не се изпащат картички. Мнозина други смятат, че това е популизъм, когато става дума за суми, както сам казвате, между 10 000 и 20000 лева,на фона на огромните бюджети, това не е никак много и не е някакво голямо спестяване. Някой беше смятал, че става дума за 0.04 лева, примерно, на пенсионер от картичка. Трябва да ви кажа – не е малко 0.04 лева на пенсионер, защото само картичките са това, ами другите работи в държавата? И да ви кажа, смятам, че имам морално право на такава позиция, например, нашето министерство, нали, аз в крайна сметка само това съм казал – че нашето министерство е по-добре да не праща никакви картички, химикалчици и други подобни артикули, защото всъщност през годините винаги съм бил доста консервативен и благоразумен по отношение на бюджета. Тоест аз винаги съм защитавал тезата и политиката за по-ниски данъци за частния сектор, по-ниски бюджетни разходи и по-нисък дефицит в случая по-висок излишък. Има един по-разумен аргумент обаче, че това е удар върху печатарската индустрия. Тя разчита на тези поръчки. Впрочем това е част от по-големия спор в държавата - как да се държи тя във време на кризата. Иван Костов преди две седмици тук разви противоположна изобщо на вашата политика теза - да си спастряте бели пари за черни дни, защото той каза – черните дни вече са дошли. Тези пари, които държавата има, трябва да ги даде на различните бизнеси, да ги даде на гражданите, включително и чрез данъчни намаления. Добре познавам Иван Костов, и като икономист, и като държавник, и смятам, че той в много области, особено в годините, когато е бил премиер, е имал много правилни виждания. Някак си не прилича на добър десен икономист, който се е справял с лявата каша от 90-те години, както добре помним, сега да има, така, много ултралява, кейнсианска икономическа политика, в смисъл – дайте сега държавата да започне да харчи на поразия, дори за неща, които очевидно не ни трябват. Когато човек е държавник и когато е добър икономист, не трябва да говори като шеф на съюза на печатарите, например. Не, той не говореше за картичките. Аз направих обаче връзката с това, че трябва да се оставят парите в бизнеса и в гражданите, и след като вие вече сте ги събрали веднъж, сега най-неадекватното излиза да си ги държите, при положение, че ще изнемогне бизнесът, като този например, и той ще съкрати много хора и те ще останат без работа. Прощавайте, ние можем да влезем в една много по-дълбока икономическа дискусия, но ще ви кажа къде се различавам от подобна теза. Имало е голяма разлика между периода, когато примерно Иван Костов е станал премиер, 1997-а година, и България имаше рекорден излишък по текущата сметка, тъй като българите почти нищо не потребяваха, помните, със заплата 3 долара какво да потребяват, а българските предприятия нямаха голям вътрешен пазар и бяха принудени да изнасят на каквито и да е цени. И тогава България имаше търговски излишък. До 2005 година България нямаше голям проблем с външните дефицити. Те се появиха през 2006-а най-вече и започнаха катастрофално да се увеличават 2007-а и стигнаха до нови рекорди 2008 година. В години като тази, ако държавата по кейнсиански модел започне много да харчи, уж за да стимулира икономиката, основният ефект ще бъде, че голяма част от парите отново ще изтекат зад граница, за да си купим ние поредните нови вносни стоки за Коледа. И тогава още по-голям ще стане външният дефицит и ще бъде по-малък вътрешният фискален излишък. Добре, а защо западът реагира в момента на кризата точно като държавата подпомага под различни форми бизнеса. Да, ще ви кажа. Първо, в Западна Европа нямат външни дефицити, а в повечето случаи държави като Германия и повечето други имат външни излишъци. Тоест Германия няма проблем с това, че тя купува само китайски стоки, а никой не купува германски стоки, защото не е вярно, целият свят купува германски стоки, а тя има проблем с вътрешното си търсене. Докато България има – първият икономически проблем на България е с външните дефицити, защото, знаете ли, най-сигурният начин да се разруши една икономика и една нация, ако цитирам отново Кейн, това е да се разруши нейната валута. Според мен приоритет номер едно на сегашното и на бъдещите правителства в тази ситуация е да удържи валутния курс. Ако не удържи валутния курс, повярвайте, нищо друго няма да има никакво значение. Това значи, че подкрепяте идеята да въведе България еврото предсрочно и въпреки несъгласието на Брюксел. Може би на Франкфурт също, да. Защото Европейската централна банка. . . Но Европейската комисия също казаха категорично, че България не може да си прави каквото иска. Значи, това, аз лично не съм го предлагал официално като правилния ход утре примерно, но тъй като други хора го предложиха като вариант, ще припомня, че и ние сме го коментирали още от 2001 година. И това няма да бъде прецедент в света, но ще бъде прецедент за държава-член на Европейския съюз, т.е. би било. Да, Косово си въведоха еврото, без да се интересуват дали някой е съгласен с това. Примерно Черна гора в Европа, много латиноамерикански държави в миналото без да питат Съединените щати са казали - от утре ние плащаме в долари и толкова. Всъщност това не е забранено и няма някой да обяви война на латиноамериканска държава, ако се разплаща с евро, с долари. Но така или иначе за страна член на Европейския съюз това би било нестандартно поведение и вероятно няма да бъде прието с ръкопляскания от европейските институции. В момента аз не предлагам днес да вземем такова решение, но това може да бъде решение при ситуация, ако има, примерно в бъдещи години ако има такава ситуация, сериозен риск за валутния курс. Значи, ако трябва да избираме между две злини – едностранно въвеждане на еврото и, така, няколко дни трудни разговори по телефона с Брюксел и Франкфурт, това е единият вариант, а вторият вариант е пълният хаос, който би настъпил след валутна атака и криза, аз избирам първото. Мисля, че всички българи. . . Въпросът е, че това обаче, понеже отворихме темата за еврото и европарите, това ще бъде поредният труден разговор с Брюксел и Франкфурт. Според вас правилна ли е реакцията на българските управляващи, насочена срещу Брюксел след спирането на пари по програма ФАР, най-меката беше, например изразът - липса на солидарност, според премиера? Имаше доста по-груби фрази по адрес на Европейската комисия. Позволете преди да минем към този много важен въпрос, да ви помоля на погледнете два метра в дясно от вас. Вие виждате този борд, всъщност това е сноуборд. . . Сноубордът, който ни подари Милен Велчев с надпис "Не пипай до 2009 година" и на който се разписахте всички през 2005. Да, тук виждам подписите на Панайотов. . . Тогава "Дарик" ставаше на 12 години. Да, и аз тогава бях написал – борд или хиперинфлация, избирате вие. Но най-емблематичният е надписът на Милен Велчев като финансов министър – не пипай до 2009. Знаете ли защо до 2009? Защото към 2004, 2005 ние бяхме много сигурни в това, че България се движи успешно към влизането в еврозоната през 2009. Сега сме в края на 2008 и не мога да ви кажа дали България е по-близо до еврозоната днес или беше по-близо до нея през 2005. Според мен през тези години поради някои дисбаланси, пак за тези, които говорим – по-висока инфлация на второ място, и големите външни дефицити на първо място, България може би днес изобщо не е близо до еврозоната. И затова се отвори дебат дали е целесъобразно някой ден едностранно да въведем еврото като защитна мярка. Не е дошъл такъв момент, но това асо винаги трябва да го държим в джоба си. Правилно ли е българските управляващи да реагират сърдито на Брюксел, на спирането на европари и да виждат всъщност проблема в Брюксел? Всъщност това е само част от българската реакция. Ще ви припомня, че като представител на НДСВ, една от партиите в управляващата коалиция, нашата партия не реагира по този начин. Ние реагирахме малко по-умерено и въздържано, тъй като знаем много добре, че трески за дялане имаме и в България и че големи спорове на една страна член, особено нова страна член, колкото, нали, и да желаем да имаме най-доброто самочувствие в Европа, с централата в Брюксел не дават фантастични резултати веднага. Ще припомня, че в една друга, много тежка ситуация ние се опънахме много рязко на Брюксел. Това беше за начина, по който се изписва евро на български. Ние не написахме еуро, а евро и спорихме, макар доста безнадеждно година и половина с тях, и победихме, неочаквано за нас, да ви призная, но победихме. Но тук ситуацията е друга. По-скоро България трябва да си пренапише домашното, да реши доста вътрешни проблеми и резултатите ще трябва да дойдат. Може ли България да разчита във вашата област, на администрацията, европари да заместят намаленото финансиране, което се очертава следващата година? Всъщност това е една от стратегиите на нашето министерство. Ако погледнете всички документи на министерството за последните две-три години, задача номер едно, която има нашият екип, е успешното усвояване на средствата по оперативната програма "Административен капацитет", т.е. това са еврофондовете в нашата област. И ето, днес, сега сме декември 2008, нашата програма стартира през октомври 2007, с голямо удоволствие мога да ви споделя, че към декември 2008 ние усвояваме 108 процента от средствата за първата година, тоест всичките средства за първата година и започнахме да използваме средства за втората година. Графикът ни за 2009, ако се изпълни, защото той никога не се изпълнява по план точно, показва, че ще дойде период през 2009, когато ще сме си изразходвали изцяло средствата за втората година и започваме от третата година. Тоест за нашия млад и амбициозен екип единствената възможна цел, която ще ни удовлетвори, е сто процента усвояване на средствата за седем години. Нищо по-малко няма да ни направи удовлетворени от нашата работа. Трябва ли да има коледни заплати за държавните служители? Тук аз ще ви кажа следните неща. На този въпрос аз лично отговарям за осми път. Всяка година, всяка Коледа правителството отговаря на този въпрос. Ще припомня, че в бюджета всъщност никога, така ще бъде и следващата, и по-следващата година, няма сложени пари специално за 13-та заплата, няма такова нещо. Значи, защо не ме питате примерно 16-та заплата ще има ли? Ами, няма да има. Защо да има? Годината има 12 месеца и в бюджета има средства за 12 месеца. Друг е въпросът, че много често администрацията получава нещо, което аз лично като ресорен министър не наричам 13-та заплата, това не е 13-та заплата, а има допълнително материално стимулиране, което няма нищо общо с Коледа или с Великден. А просто през годината законодателството в областта на администрацията позволява, ако има спестявания в средствата за работна заплата за определено министерство, община или друга администрация, тези спестявания могат да бъдат разпределяни под някаква форма на служителите, защото тези средства са техни, никой няма да им ги вземе. Но това аз никога не съм го наричал 13-та заплата. Е, има ли тази година? Това е индивидуално. Добре, глобално погледнато. Очевидно е, че едни ведомства ще имат, други не. Точно така, но нека ви припомня защо. Но каква е общата ситуация? Ако се обобщи, какъв процент от държавната администрация разполага с такава възможност? Тези ведомства като Министерство на отбраната, нашето министерство, социалното, донякъде земеделието и храните, икономиката и енергетиката, финансите и други, които през годините реализираха много големи съкращения в администрацията, имат спестени средства. Ето, аз имам спестени средства. И вие ще дадете ли такъв стимул, както го наричате? Да, но не симетричен, не на всички на калпак, нещо, което вие бихте нарекли 13-та заплата, а най-добрите служители ще получат някаква награда, която може да е много по-малка от една месечна заплата, но все пак няма да е нула. Но това не е със средства от бюджета, които сме получили допълнително само за 13-та заплата, а това са си нашите средства от спестявания, т.е. който е съкращавал администрацията през годините, има спестени средства. Който не е съкращавал, да ви кажа може да попадне в ситуация, където ще има трудности да си плати 12-ата заплата, за което предупреждавам от година и половина постоянно. Възражението на това да няма коледна заплата е, че държавните служители са по-ниско възнаградени и това е един стимул да бъдат задържани? Мисля, че няма нито един ръководител на частна или държавна структура по целия свят, който да не би се радвал да каже: ето, аз ви извоювах по-големи доходи. Нали, няма, мисля, че и шефът на Дарик радио би бил много, така, добре възприет от вашите колеги ако каже: спестил съм ви средства за 14-а заплата или бонус за Коледа, очевидно. А сега друг е въпросът, че когато човек управлява публични средства, има разлика между това да управляваш своята си фирми и публични средства, и е въпрос малко отново на икономическа школа и на приоритети. Много добре би било да каже министърът на администрацията или министърът на здравеопазването, или всеки друг: г-н министър на финансите, дайте ни много пари само на нас за големи бонуси за нашите служители, защото те са ниско платени. И Орешарски често казва: в България всички хора са ниско платени. Нали, примерно много е вероятно в Би Би Си най-добрият радиоводещ в най-добрите години да получава повече, отколкото примерно в Източна Европа същият добър водещ. А същата работа във Великобритания, и медицинските сестри, и професорите в университета, и учителите в училище, и министрите, и служителите получават много повече, отколкото в България. Но въпросът е за някакви пропорции, за някаква справедливост и за икономически реалности. Смятам, че администрацията трябва да бъде мотивирана и стимулирана. Един от начините е с по-високо заплащане чрез съкращения и оптимизация в самата администрация. Другите възможности са чрез много по-добри програми за обучение, за кариерно развитие, и това са нещата, които ние правим в момента. Ще ви дам пример, че за 4 години имаме около 250 000 проведени обучения в администрацията. Това е 11 пъти повече, г-н Вълчев, от предния мандат, 11 пъти повече сме увеличили броя на обученията. Що се отнася до квалификацията, до възможностите за бърза реализация, през тази седмица парламентът прие на второ четене, обсъди на второ четене закона за държавния служител и за пръв път ние въведохме така наречената бърза писта. Отличните студенти и млади хора могат след една година успешна кариера в администрацията да се издигнат до началник отдел. Аз ще ви дам малко пристрастно личен пример. През 2001 г. знаете каква позиция можех да заема на тогавашната си възраст, но не ми стигаха години и стаж за началник отдел, т.е. ние все пак даваме възможност. Имате предвид, че в България на малко над 30 можеш да станеш министър, обаче не можеш да станеш началник на отдел в министерството. През 2001 г. беше така, а сега някой, завършил на 23 години университета, ако е отличен и ако е звезда, така да се каже, и е оценен от своите колеги и началници, на 20, след една година може да стане началник отдел. Впрочем като заговорихме за 13-ата заплата, която мнозина възприемат и като форма на благотворителност към държавната администрация, се сетих за още един аргумент за картичките, който звучеше през седмицата, че всъщност тези пари, които дава администрацията, отиват за благотворителност. Най-често те са рисувани от болни деца или пък парите, с които се купуват тези картички, отиват за домове за изоставени деца, за възрастни хора. На това какво отговаряте, че така се лишава тази система, която работи, всъщност по този начин се лишава и благотворителната система от пари? По принцип леко съм учуден от логиката, която, нали, вие предавате, цитирайки други политици, в която има верни истини, но цялостната логика куца, защото школата по-скоро на социалистите, говоря не точно само в България, а по принцип последните сто години в целия свят, е следната: дайте да увеличаваме данъците и с тези повече събрани пари да решаваме много полезни социални и обществени въпроси. Дайте примерно в България да плащаме 30, 40, 50 процента данъци, както беше през 90-те години, и дайте да даваме на който поиска, примерно тази индустрия имала нужда от подкрепа, дайте да налеем половин милиард в "Кремиковци", да купим "Топлофикация" и отново да я субсидираме, дайте да дадем на който сектор има протести, да вдигнем социалните разходи за цялото общество. Ето това е дефиницията на съвременния социализъм. А дефиницията на това, в което аз вярвам, е друга. Частният сектор по-добре от държавата знае какво трябва да прави и как да харчи парите. Дайте да намалим данъците за бизнеса и за гражданите, както ние направихме, да създадем, да осигурим много висок икономически растеж, както за последните 5-10 години, и с този икономически растеж България е все по-богата, има все повече резерви, все по-голям бюджет и може да решава все повече проблеми. Ето, колкото и да се оплакваме примерно в момента и всеки сектор може много разумни аргументи да даде, че е положението му не е добро, откакто се помня, всяка години бюджетът е между 10 и 20 процента по-голям от предната година, а знаете ли, че това беше, тук ако цитирам добри икономисти като Красен Станчев и много други представители на неправителствения сектор, през последните 12 години България преживя, както и световната икономика, много дълъг положителен цикъл на развитие. И трябва да си припомним, че световната икономика и в новата история на България има години, когато нещата вървят надолу, а не само бързо нагоре. Ще има ли пари през следващата година за развитие на администрацията, на материалната база, с която работи, даже ако останем, така, на примера с картичките, да може догодина безпрепятствено цялата администрация да си се поздравява и да поздравява и околния свят по електронен път, т.е. да има, да бъдат купени, да продължи купуването на нови компютри, инвестирането в информационни мрежи, или кризата ще спре това? В момента никой точно, няма точен отговор в целия свят на този въпрос, но все пак някои неща се очертават. Най-напред вие задавате в много подходящ момент въпроса, тъй като до снощи, снощи имахме дълъг коалиционен съвет по този въпрос, по въпросите на бюджета. И се взеха някои решения за корекции на политиката за 2009. Това, от което НДСВ най-много се интересуваше и което може би след мен Милен Велчев ще обясни много по-подробно, е, че се удължава на 12 месеца платеното майчинство, което е една от възможните мерки за улесняване на раждането и отглеждането на деца в страната с най-лоша демография в света. Противният аргумент беше, че така пък се деквалифицират тези млади майки, които се търси всячески начин да бъдат насърчени, и работодателите, и те самите да работят, а да ги замества в гледането на детето например бабата, както има програми Министерството на труда. Никой не пречи младите и амбициозни майки да се върнат на пазара на труда, когато преценят. Нали, има такива случаи, имам познати, които три месеца след раждането бързат да се върнат на работа, това е. . . Е така прави целият западен свят, от който вие идвате. Няма лошо, но България, ако погледнете световната статистика, има най-лошата демографска ситуация, т.е. най-ниска раждаемост и може би най-голям отрицателен прираст, без тук да има война или някаква, някакъв погром в държавата последните 20 години. Просто дори други държави с големи войни имат висока раждаемост, а България няма, т.е. това е много голям икономически и най-вече човешки и социален проблем в момента. Ще има ли пари за инвестиции във вашата сфера? Вие примерно искахте да слагате навсякъде системи за управление на опашките, където има такива опашки. Това струва пари. Почнахте, слагате ги. Сега, догодина ще има ли? Дадох ви примера с компютрите и картичките неслучайно, защото възможна алтернатива на това, срещу което възразявате, е просто безплатно по имейл да се разменят поздрави, ама за тая цел трябва да се направи една голяма друга инвестиция, да имаш мрежи, интернет, компютри, нормални работни места в цялата администрация на държавата и общините. Действително, вие разбирате и усещате, че инвестиционните програми на министерствата, вероятно и на нашето, ще бъдат в по-трудна ситуация. Може би ще трябва да намалим добрите си намерения да реализираме полезни инвестиционни проекти, което, разбира се, на никой министър не му е приятно. Но ние и през последните години сме направили много за администрациите в страната, да имат по-добри условия на работа. В момента българската администрация разполага с добра електронна техника, тъкмо бяхме планирали миналата седмица да оборудваме всичките 2906 кметства с нов компютър и с ново мултифункционално устройство, т.е. комбинация принтер, скенер. . . И парите свършиха. И сега има неясна ситуация докъде ще стигнат парите за 2008 г. поради по-ниските приходи. Тоест сега България от излишък, който през септември толкова се чудехме какво да го правим, се оказа, че има недостиг на пари в края на годината. Относителен недостиг, защото ние пак ще имаме голям излишък. Въпросът е колко точно голям. Така или иначе действително, вие сте, повярвайте, вие сте много добър юрист, аз съм икономист, когато някой политик или друг икономист ви казва, че е много лошо в добри години човек да има излишък, мога да ви задам сега риторично въпроса какво щеше да стане, ако през последните години България нямаше голям излишък. Ами, ако бяхме изхарчили всичките пари за много добри идеи, които имаме, и ако сега нямахме големи излишъци и резерви, как щяхме да посрещнем кризата? Примерно как посреща суровата зима едно семейство, когато няма нито един лев в банката и е потънало в потребителски кредити? И двамата родители може да си загубят работата. На това възражението е, че обаче семействата нямат такива резерви, каквито събра държавата. Сега с тази диспропорция е атаката отдясно към вас. Че държавата събра много пари на фона на това, което е можело да си остане по вашата собствена теория в бизнеса и гражданите. Не, това е атака отляво, г-н Вълчев, която ми казвате. Защото в години, когато България има дефицит по текущата сметка, който стига нива, абсолютно непознати на световните икономисти, това дали ще е 21, 24 процента, това са неща, които абсолютно не съществуват в нормалните държави никога, камо ли в държава с валутен борд. В такива моменти примерно ако има, ако ви сигнализира пожарната аларма вкъщи, мисля, че е малко важно дали е включен телевизорът, а е много важно дали се е запалила кухнята. Така че в години, когато има толкова голям външен дефицит, първият приоритет е да има бюджетен излишък и да се запази валутата. Ще съкращавате ли чиновници? Най-напред, аз ги наричам не чиновници, а с голямо уважение към техния труд и към техните усилия ги наричам с достойни... достойното име държавни чиновници. Държавни служители. . . .прощавайте, допуснах най-голямата грешка за годината, държавни служители, разбира се. Добре, хубаво, аз пък ви питам чиновници, значи, са хора, дето не са такива добри държавни служители, защото вие никога няма да кажете, че ще си махнете свестните хора. Планирате ли съкращения следващата година, пак заради кризата? За този мандат ние сме реализирали оптимизация, намаляване на държавната администрация със 17 222 души към ноември. Пожелавам на всеки бъдещ министър, включително и тези, които в момента от опозицията критикуват, че администрацията била голяма, неефективна и т.н., да могат да реализират по-голяма оптимизация. Смятам, че това никога няма да се случи. Смятам, че това е най-голямата оптимизация в Европа в момента, която се случи. И според мен процесът горе-долу приключва за този мандат. Коя от реакциите за картичките на вашите колеги най ви допадна? Даниел Вълчев каза, че ще си плаща с лични средства, в смисъл няма да вземат заплати той и заместниците му, и главният секретар, и пак ще купят картички и календари. Той е от вашата партия. Даниел Вълчев винаги е бил много духовит и интелигентен. На мен лично ми хареса позицията на медиите, които подкрепиха такава позиция в този момент, за което им благодаря.