Петър Бунев: Готови сме да подпишем стария колективен трудов договор
Петър Бунев: Готови сме да подпишем стария колективен трудов договор / Sofia Photo Agency, архив - Юлиана Николова
Петър Бунев в "Денят" по Дарик
47633
Петър Бунев в "Денят" по Дарик
  • Петър Бунев в "Денят" по Дарик

Интервю с шефа на железничарския синдикат към КНСБ Петър Бунев в „Денят" по Дарик.

На 1 декември сутринта отново имате планирана среща с ръководството на железниците, което има конкретни идеи по колективния трудов договор, дават знак, че са готови да разговарят по параметрите му. Какви са очакванията ви за предстоящата среща?

Вижте, днешният ден е поставен. .. ден на емоциите и затова смятам, че утрешният ден, утрото е по-мъдро от вечерта. Утре да се надяваме, че ще намерим общ език, ще намерим възможност да подпишем стария колективен трудов договор. Ако подпишем стария колективен трудов договор, ние ще отстъпим в нещата, които са залегнали в стачното споразумение, защото те и да искат сега не могат да ги изпълнят. Но да гарантираме точка първа на стачното споразумение, трябва да подпишем колективния трудов договор, и повтарям пак, който е старият, който беше действащ от 2009 година.

За него говори и г-н Недев. Готови ли са всъщност синдикатите и докъде да поемат отговорност за съдбата на железниците, редом с ръководството, защото упрекът на шефовете на БДЖ е, че искате много права с колективния трудов договор, а реално не поемате отговорност за нужните непопулярни мерки?

Вижте, правата, които ги искаме, това са само права, които защитават работещите в железницата, а не в управлението, и не е лошо да се прочете колективният трудов договор. Ние никъде не искаме съгласуване, когато се взимат управленски решения, но искаме да има обсъждане, което е регламентирано и в Кодекса на труда. Така че има и европейска директива за консултиране и информиране на хората, така че. . .Ако иска да бъдем партньори, ние трябва да знаем какво се случва в тази компания, трябва да знаем, повтарям. Ние решения няма да взимаме, както не сме взимали и досега.

Твърди се не от днес, че се оказва натиск срещу служители на железниците да приемат тези доброволни. . . доброволно да приемат тези съкращения. Имате ли вие конкретна информация? Вече към 800 души, доколкото знаем, са приели доброволно да вземат шест заплати и да напуснат.

Да, това е цифрата, която дават, аз съм склонен да вярвам, защото те събират тази информация. Аз няма как да я събера на този етап. Но пък натискът си го има и ние продължаваме да твърдим, че натиск има, и те много добре го знаят. БДЖ бяха направили 20 екипа от директори, бяха пръснати в цялата страна, така че това не е тайна и може да се види по километражите на колите и по командировъчните, по хотелите, където са спали. Така че няма смисъл сега да се казва имало ли е или е нямало. Натиск имаше, дайте утре да седнем, да заровим томахавките и да вървим напред.

Оптимистично звучите за утрешната среща, като нагласа. Толкова ли наистина. ..

Вижте, ние отиваме оптимистично на срещите и сме готови, и продължаваме да твърдим, и ние не се оттегляме от думите си, които сме ги казали още преди два месеца. И стачката можеше и да не започне, ако бяхме подписали стария колективния трудов договор и бяхме договорили параметрите.

Утре стачка ще си има, нали така?

Да, нямаме основание да няма стачка. Стачка приключва, когато се подпише стачно споразумение.

Само че ще бъде осми ден на стачка при, така, предупреждението от страна и на ръководството на БДЖ, и на финансовия министър, че след десетия ден БДЖ практически няма да може да издържи.

Ами, тогава по-добре да се разберем на осмия ден, отколкото на 12, което няма да е добре нито за синдикатите, нито за работодателите.

Да, само ви питам не се ли опасявате, че с продължаващата стачка правите услуга и на ръководството, което на фона тъкмо на това предупреждение след това ще каже - ето, синдикатите са виновни за това, че дружеството практически фалира?

Вижте, няма как да приемем обвиненията, че синдикатите са виновни. Аз продължавам да твърдя, ние си оттеглихме всички искания, които бяха в повече, и бяхме готови да подпишем колективния трудов договор със старите параметри. Независимо, че имаме вече седем дни, утре ще бъде осмият ден на стачката, ние продължаваме да си стоим на нашето становище и ние сме готови да подпишем стария колективен трудов. . . Затова нека да се хванем и да работим заедно. Продължавам да твърдя, че можем да работим заедно, но не да се надскачваме.

Добре. Да кажем на финала утре на какви отстъпки вие лично сте готови от името, разбира се, на синдикалните организации при разговорите с ръководството на БДЖ?

Значи, отстъпките могат да бъдат по стачното споразумение, ако се подпише колективният трудов договор, гарантираме точка първа на стачното споразумение и останалите може да бъдат предоговорени другите срокове.

Разбрах ви. Успех утре желая на разговорите, тъй като вече седмица българинът се опитва да свиква с това, че няма влакове в една значителна част от денонощието, така че да. . . постигайки съгласие с ръководството на БДЖ, да му осигурите възможност след тази седмица все пак да има влакове в страната.

Вижте, нашето желание не е да правим стачки, в това ви уверявам, но когато сме принудени, трябва да ги правим. Това е. Нямаме желание да правим стачки, да не мислите, че много ни се стои по пероните на студа, да стоим без надници. Никой няма това желание. Но когато сме принудени, нямаме друг начин.