Хърватска фирма ще вади Илинден от Охридското езеро
Хърватска фирма ще вади Илинден от Охридското езеро / снимкa: Sofia Photo Agency

Няма пробойни в корпуса на плавателния съд, винта и вала на винта са здрави и нямат повреди. Това заяви пред Дарик министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Александър Цветков.

"Скъсано е въжето, което управлява руля, и това очевидно е причинило рязкото накланяне на кораба, тъй като се е променила траекторията на движението му. Вследствие на претоварването, в комбинация със скъсването на въжето, е било предизвикано това накланяне, първоначално в едната посока, след това и в другата, и бързо потъване на кораба, буквално за секунди", допълни министър Цветков. По думите му това е версията, която е най-актуална и по която се обединяват и членовете на групата, която работи по разследването.

Цветков уточни, че корабът ще бъде изваден от водите на Охридското езеро в рамките на следващите няколко дни. Поради тази причина са водени разговори и ще бъде ангажирана хърватска специализирана фирма, която ще извади кораба, допълни Цветков. Ето какво още каза той:

Подводните кадри, които са заснети с видеокамера, това е видео изображение, е ясно вече, че няма пробойни в корпуса на плавателния съд. Винтът и валът, съответно на винтът, са здрави и също нямат повреди. Скъсано е въжето, което управлява руля и то очевидно е предизвикало накланяне на кораба, рязко накланяне, тъй като се е променила траекторията на кораба и в следствие на претоварването, като комбинация със скъсването на въжето, е предизвикало това рязко накланяне - първоначално в едната посока, след това в другата посока и бързото потъване, буквално за секунди, на корабчето. Засега това е версията, която е най-актуална и по която се обединяват членовете на тази група, която работи по разследването.

Кога ще бъде изваден корабът?

Първоначално вариантите бяха с балони и други методи, които бяха във възможностите на македонската страна, но следствието и групата за разследване отхвърлят тази възможност, тъй като има рискове от повреждане на кораба и за унищожаване на веществени доказателства. Поради тази причина, водени са разговори, да бъде ангажирана хърватска специализирана фирма, която ще извади кораба. Това нещо ще се случи в близките няколко дни.

Значи се оформят две версии - техническа неизправност и претоварване, все пак корабът е бил претоварен?

Категорично е бил претоварен корабът. При капацитет 43-ма пасажери, в злополучния ден корабът е превозвал 56, така че той е бил сериозно претоварен. Засега хипотезата за тази злополука е, че комбинацията между претоварването и техническият проблем са довели до потъването.

Корабът все пак е имал разрешително за експлоатация до май 2010 година. Тази техническа повреда как се появява изведнъж или е можело да бъде предвидима?

На този въпрос предстои да бъде отговорено, след като бъде изваден плавателният съд и се направи съответната експертиза на въжето. Още повече, че този сертификат, който е притежавал корабът, е на общо техническо състояние, така че някои детайли от плавателното средство биват преглеждани по-детайлно  за определен период от време. Дали въжето е било преглеждано за съответния период, това все още не е ясно и предстои да бъде изяснявано и проверявано. Най-точно това нещо ще бъде установено след изваждането на кораба.

Доколко е човешка грешка, доколко е технически проблем?

Това ще се установява. Именно затова е необходимостта да бъде извадено плавателното средство и да се направи тази експертиза - доколко това нещо е можело да бъде предвидено. По отношение на човешката грешка, за която говорим, тя вече е налице, тъй като корабът е бил значително претоварен. Това е отговорност изцяло на капитана на кораба.

Имало ли е достатъчно спасителни жилетки?

Не, не е имало достатъчен брой спасителни жилетки или пък някакви други спасителни жилетки. Хората са се спасявали от отломки и с помощта на бързо притеклите се лодки, корабчета, кой както е могъл да помогне. В много голяма степен тези хора, които са оцелели от тази трагедия, дължат живота си именно на притеклите се да ги спасяват македонски граждани.

Президентът Георги Първанов каза, че все пак трябва да има отделна структура за реакции в такива извънредни ситуации, защото вече го няма министерството, което вашето правителство закри.

Аз лично не споделям необходимостта от такава структура, тъй като държавата трябва във всеки случай на беда на наши сънародници в чужбина да отреагира по възможно най-добрия начин - с целия ресурс на държавата. При един добър синхрон между всички институции, ние всъщност можем да окажем максимално пълна подкрепа на сънародниците ни в беда.