Герд Леонард: В социалните мрежи съм само по 2-3 часа седмично | Иноваторите #25
Герд Леонард: В социалните мрежи съм само по 2-3 часа седмично | Иноваторите #25 / Plugg Conference | karola riegler photography

Герд Леонард е медиа футурист. Казано по-просто, той предвижда бъдещето. В областта на медиите, новите технологии, комуникациите, социалните мрежи. Не е медийна врачка, но работи като такъв. В повечето случаи прогнозите му се сбъдват, какво да се прави.

Вестник Wall Street Journal го определи като един от водещите медийни футуристи в света. Към момента Герд консултира повече от 100 компании и се опитва да предсказва медийното бъдеще за тях. Лекциите му са скъпоплатени и посещавани от топ-представители на водещи компании.

Преди години се е занимавал основно с музика. Дори печели музикалната награда на Куинси Джоунс през 1986. Днес Леонард пътува непрекъснато, а сред клиентите му са Sony BMG, RTL, ITV, BBC, France Telecom, Deutsche Telekom, Orange, Financial Times, Nokia Siemens, Европейската комисия и много други.

Герд е първият гост от втория сезон на проекта "Иноваторите" на Дарик радио.

До каква степен хората са ангажирани в креативен и изследователски смисъл, в търсенето на информация? Все пак всичко днес е на един клик разстояние. Не се изискват време или усилия, за да откриеш дадена информация.

Отговорът на този въпрос има две страни. На първо място, обществото ни вече е далеч по-фрагментирано, разделено е по интереси повече, отколкото преди. Тъй като имаме достъп до всичко, всеки един от нас се специализира в нещо. Що се касае до новините например, едни следят основно Формула 1, други се интересуват от дадена поп звезда. У дома имате 100 телевизионни канала, на компютъра - сигурно 1000. Хората днес гледат все по-малко основните канали, намират необходимост да търсят различни неща, откриват ги в YouTube. Това е глобална тенденция и означава, че публиката, която доскоро гледаше едно нещо, намалява, тъй като сега е разпръсната и гледа различни неща.

Това променя кардинално бизнес-модела, по който се работи. Най-засегнати са стандартните телевизионни канали, тъй като хората вече гледат телевизия в интернет, а там определено не гледат едно и също нещо. Всичко това е добра новина за създателите на съдържание, тъй като ако откриеш точната и нишова аудитория, можеш да създадеш много добри връзки.

Герд Леонард В социалните мрежи съм само по 23 часа седмично | Иноваторите #25
netinfo

Каква е разликата между хората, които по цял ден са в интернет, участват активно в социалните мрежи и тези, които отказват да правят това?

Вижте, днес интернет все повече започва да прилича на електричеството или телефона. Когато телефонът се е появил, мнозина не са искали да имат това чудо в къщата си. Ако си извън интернет, изпускаш важни неща като възможности за онлайн-обучение, да научаваш нови неща, да намираш нови приятели, да банкираш онлайн и т.н. Хората, които са свързани, мислят по друг начин - за тях целият свят е на разположение. Те могат да намерят всичко. Ако си бизнесмен например, най-важното е да намираш и да можеш да бъдеш намерен.

Да приемем обаче, че една компания, организация, правителство продължават да работят и да правят бизнеса си по стария начин, без използването на интернет - сигурно ли е, че в днешно време те са обречени на провал?

Не е 100 процента сигурно, но е много вероятно. Това е същото, като да кажете, че няма да използвате телефон, за да се свързвате с хората. Както с всички технологии, картинката не е черна или бяла, трябва да намерите компромиса, онази среда, в която Вие се чувствате комфортно. Например във Facebook аз не споделям лични неща като снимки на децата ми.

Гледам няколко успешни примера на медии, които започват отново да инвестират в т.нар. старомодна журналистика - не ползват информации на агенции, а изпращат кореспонденти по целия свят; публикуват по-дълги материали; инвестират в качествена хартия (ако са вестници или списания). Не използват Twitter или Facebook активно, но все пак бизнесът им е успешен и върви нагоре.

Мисля, че има място за всичко. Ако погледнете в страните от Източна Европа или в Индия например, има места, в които вестниците все още имат сериозно влияние и се купуват. Там моделът работи. Ако достъпът до интернет е скъп, очевидно, че влиянието на печатните медии няма да отслабва. Навиците не се променят толкова бързо. Впрочем, в Швейцария ситуацията е аналогична - вестниците продължават да са много популярни. Навсякъде дестинацията е една и съща - дигитално съдържание. Въпросът е само кога това ще се случи.

Герд Леонард В социалните мрежи съм само по 23 часа седмично | Иноваторите #25
netinfo

Ако надникнете в кристалната топка, какво е бъдещето на радиото?

Най-същественото нещо за радиото е не това, че е безплатно или може да се слуша в колата. Най-важното е филтрираната информация, която предлага. Качеството на съдържанието е изключително важно. Радиото продължава да има много преимущества. Продължавам да твърдя, че ако радиокомпаниите се фокусират върху тези очевидни предимства на радиото и върху новите технологии, за да бъде достъпно радиото чрез всички нови платформи, те ще се развиват успешно.

Как бихте развили модела на Дарик в България - ние имаме Дарик радио, което е класическа радиостанция, но и новинарски портал - DarikNews.bg?

Така или иначе радиото, телевизията и интернет постепенно се превръщат в едно нещо, наблюдаваме конвергенция. Например NBC в Щатите пуснаха iPad апликация, която позволява да гледате на живо всичките им предавания по един много лесен модел. Много други компании действат като тях и казват, че ако не са достъпни и през мобилните устройства, съществуването им е подложено под въпрос. Да не говорим, че вестниците на практика също се превръщат в радио или телевизионни станции, тъй като те имат аудио и видео съдържание, което предлагат на уебсайтовете си.

Въпросът има и културологична гледна точка - какви са навиците в определена страна. Що се отнася до радиото, основният въпрос, който трябва да обсъждат хора като Вас, заети с радиобизнеса, е, че радиото като медиа се консумира основно в колата. Голямата промяна тук предстои, защото до пет години достъпът до интернет в колите ще бъде реалност.

Вие предвиждате бъдещето на медиите, как Ви хрумна да се занимавате с това?

Честно казано, занимавах се с интернет от 1995 до 2002 година - тогава създадох десет различни компании. Интересно беше да управлявам тези компании, но по-успешен се оказах в изследванията и предвижданията на тенденциите, на това какво ще се случи. Тогава се фокусирах върху това да помагам на други компании и да предсказвам за тях бъдещето в медийния сектор. В момента консултирам около 100 компании.

Ако трябва да намалим устройствата и медиите, които използвате и следите, само до три, кои ще изберете?

За бизнес развитие и професионални контакти използвам LinkedIn. За информация, намиране на нови неща, бих продължил да посещавам YouTube. А за новини, бързи ъпдейти и комуникация, мисля, че Twitter е важен. Facebook постепенно се превръща в медиа, нещо като CBS или BBC. Много скоро там ще има филми, както и по-богато музикално съдържание. Въпреки това трябва да призная, че не прекарвам повече от два-три часа седмично в тези сайтове или платформи.

Герд Леонард В социалните мрежи съм само по 23 часа седмично | Иноваторите #25
netinfo