Г. Стоичков: Протестите не са пътят да оправим  икономиката, ГЕРБ работи  упорито срещу властта
Г. Стоичков: Протестите не са пътят да оправим икономиката, ГЕРБ работи упорито срещу властта / netinfo

Пътищата и магистралите не бяха основна задача по време на Тодор Живков, основното бяха заводите и развитието на промишлеността. Това разказа в интервю за Дарик дългогодишният министър преди 1989 година Григор Стоичков. През 1973 г., когато започва строежът на автомагистрала „Тракия", Григор Стоичков заменя поста на транспортен министър с поста министър на строежите и архитектурата.

Протестите няма да решат проблемите в икономиката - не е време за нови избори, това правителство тръгна добре и трябва да му се помогне, каза Григор Стоичков. Според него ГЕРБ стои в основата на протестите, защото те упорито работели за проваляне на кабинета „Орешарски". Григор Стоичков отхвърли вероятността това правителство да завърши така, както завърши кабинета „Виденов".

Капитализмът не можем да го сменим, но трябва да го направим с човешко лице както е на запад, защото тук се забрави за хората, каза още бившият министър от Живково време. Убеден е, че няколкото малки комунистически партии трябва да се обединят, като така да влияят и върху БСП.

Григор Стоичков не скри огорчението си от това, че левицата е допуснала за областен управител на София-област да бъде назначен човек на ДПС - депутатът Емил Иванов. Не го познавам, но в софийско няма турски села, а и не са добри отзивите за него, каза човекът с 20 годишен стаж като министър преди промените.

Магистрала Тракия свърза София и Бургас най-после - какви бяха годините, в които се започна нейното строителство?

Магистралите са много важни за нормалния транспорт в една страна, но тогава те не бяха на първи план. Ние започнахме да ги строим, но не ги форсирахме и се строяха много години. Вниманието ни тогава беше насочено главно към развитието на промишлеността.

Там се хвърляха сили.

Основните сили. Аз съм отговарял за всички национални обекти и познавах подробно обектите - химическият комплекс във Варна, след това в Бургас. А на магистралите съм минавал между другото. Но имахме добри началници. Имаше един генерал Винаров, който изцяло се беше отдал на строителството. И понеже беше и възрастен, вечер много пъти той тръгва, отива на даден окръг, взема началника на управлението и казва „Ще минем по твоята магистрала да видя". Но шофьорът беше трениран - види ли дупка, през нея минава. И това беше станало нарицателно за ген. Винаров. Но много ходеше и контролираше.

Минават през дупките, за да проверят качеството.

Да се види, че има дупки, той кара и нарочно минава през дупката и казва на началника „Какво става, какви са тези дупки?".

Мислехте ли тогава, че ще строим „Тракия" 40 години.

Не, не съм си задавал даже този въпрос колко ще я строим. Ние имахме друг принцип: когато правехме плановете, отделяхме една сума за пътищата. Пътищата не са били главният проблем на строителството в държавата тогава, главният проблем беше развитието на промишлеността и степенувахме - металургия, машиностроене, химия, електроника, за да създадем работни места. Освен че създавахме условия за работниците, тези заводи веднага носят печалба, докато пътищата не носят печалба. И затова може би имахме малко по-голямо увлечение към развитието на промишлеността и сме отделяли по-малко внимание на пътищата. Но ние знаехме, че започваме тази и тази магистрала. А що се отнася до пътищата в окръга, там имаше окръжни пътни управления, които уточняваха кои пътища се строят с предимство в окръга. Не сме подценявали пътищата, но не са били главната задача, а главната задача беше развитието на промишлеността. И затова някой сега ще каже „Гледай 40 години се прави тази магистрала". Да, така е. Ние основните заводи, които строяхме, ги внасяхме.... една значителна част от заводите бяха със западно направление.

Какво се случи обаче с тези заводи?

Една част ги няма. В тази връзка искам да ви кажа за кибритената фабрика на гара Костенец. Ние я заварихме, тя бе едно от малкото предприятия, които заварихме. Беше доста остаряла. Сменяхме отделни машини, но вече се чувстваше, че трябва да се строи нова. Задвижи се, когато аз бях първи секретар, но се реши да се строи нова, когато вече бях член на Министерския съвет и по-активно помогнах да стане. 2000 декара беше новата площадка. Направи се най-съвременната кибритена фабрика на гара Костенц с 2000 работници.

Сега внасяме кибрит.

От Турция. И когато я пуснахме и започна да работи, станаха събитията и я продадохме. Купи я турска фирма и я демонтира, защото беше нов завод и я изнесоха в някоя африканска страна като нова и я продадоха. А сега на нас турците ни продават кибрит. А тези 2000 работници на гара Костенец сега са без работа. Това се направи с много наши промишлени предприятия и затова сега имаме голяма безработица. Сега се полагат усилия да се създадат работни места и трябва да се полагат, но къде отидоха заводите? Продадоха ги на безценица.

Като говорим за събитията днес и това, което става, за голямата безработица, как вие гледате на тези протести по улиците на София?

С болка. Аз съм жив участник в развитието на промишлеността. Създадохме специални техникуми да подготвят младежта за работа в тези заводи. И като знаех как жилища се строяха, и как се развиваха, и каква удовлетвореност... А сега за кратко време изчезна промишлеността. Понеже съм от старите кадри, често ходя на срещи и ми задават въпроса как се допусна всичко това да се разруши. Има няколко етапа. Първото решение на НС да се разтурят ТКЗС-тата беше пагубно. Аз лично съм критикувал Жельо Желев, който беше тогава президент и един от инициаторите да се разтурят ТКЗС-тата. Тогав Филип Димитров беше министър-председател. Спомням си една негова реч, произнесена в село Конска, Брезнишко, когато излезе решението за разтуряне на ТКЗС-тата. Това беше едно хубаво ТКЗС в това село Конска. А той каза, че още по-добре ще се развие то, хората щели това да получат и това да получат. А сега хората там са без работа. Не се оцени разтурянето на селското стопанство. Не го оцени тогавашното ръководство в лицето на Жельо Желев. Той скоро излезе с едно становище, че не той е основен инициатор, че това е решение на правителството на Филип Димитров, но той беше един от вдъхновителите да се разтури селското стопанство. Това трябва да му тежи и му тежи предполагам.

Кой забогатя обаче от разтурването на заводите, от онази приватизация?

Това е единият удар. След това решаващият удар да се разбие промишлеността е при Иван Костов. С голям замах започна да продава заводи, масова безработица и заводите, които носеха пари у нас, изчезнаха.

От там ли се появиха олигарсите, срещу които хората крещят? Или по-рано, от времето на Лукановите куфарчета?

Не, от тези куфарчета не се родиха капиталистите. Първо се преувеличава ролата на куфарчета. Аз примерно съм един от дейците, но не знаех за тези куфарчета. След това научих. И съм разпитвал много хора. Това са незначителни суми, дадени да развият промишленост и утре да помагат.

Е, дали са старт на някои.

Това са отделни личности. Основното е разпродажбата и основното е по времето на Иван Костов. Тя започна преди това, но ударно, мащабно се разтури промишлеността от Иван Костов. На него трябва да му тежи и един ден той трябва да отговаря пред българския народ защо разтури промишлеността в България.

От там ли тръгнаха тези богати хора, които се опитват сега да влияят на властта?

Да.

И да диктуват кой да управлява.

Вижте сега, и тогавашното ръководство на БСП има определена вина.

По Костово време или по-рано?

По-рано започна. Започна преустройство при Петър Младенов и Андрей Луканов. Ние говорехме, че ще се преустройваме към демокрация, а истината беше, че ние започвахме да възстановяваме и възстановихме капитализма с всичките последствия, които ги има. Създадоха се новите капиталисти, съсредоточиха се средствата в определени личности и ето какво е положението.

Справедливо ли протестират хората.

Сегашните протести са несправедливи, а общите протести са справедливи. Къде ни е промишлеността? Никой не помисли за хората. Това е в основата на капитализма. Капитализмът не мисли за хората.

В кръг ли се въртим, та след 23 години преход пак викаме едно и също на Орлов мост?

Преди няколко години стихийно започна това излизане на улицата, както и сега. Това не решава въпроса. Ще викат, ще престанат да викат. Не е време за нови избори. Това правителство тръгна да създава работни места, да помага на най-бедните и вече постигна някои неща. То не може с магическа пръчка да стане, защото няма пари.

Не сбърка ли обаче БСП, че пак направи един вид тройна коалиция, сега пък и с Атака.

Това не е пречката. Пречката е кой води основната политика. Аз ви казах първият удар се нанесе по селското стопанство по времето на Жельо Желев и Филип Димитров, вторият стана при Иван Костов и следващите правителства и сега, по времето на ГЕРБ. Това беше най-слабото правителство от гледна точка на ръководство на държавата.

Да, ама Бойко Борисов каза „Ето, построихме „Тракия".

Какво е посторил Борисов освен тези магистрали, които са започнати по наше време. Какво е построил? Нека да каже. Не ми е удобно, нескромно ще прозвучи, но аз съм единственият, който е бил член на Министерския съвет двадесет години и имам награда по този случай. Имам претенции да познавам работата и развитието на икономиката. По наше време през първите години се издигаха хора без опит, както бях и аз. Аз не познавах икономиката, но имах организационен опит и бях всеотдаен в работата. Но постепенно у нас се създадоха кадри. В последните години всички министри бяха професионалисти или ако бяха политически лица, бяха само министрите политически лица, а всички зам..-министри професионалисти. Зам.-министър можеше да стане, ако е тръгнал отдолу. И така беше. А сега какво се получи? Идва едно правителство на еди-коя си партия и веднага сменя всички заместник-министри, те сменят всички управители. Кара четири години. Следващият пак започва смените. Нямаме квалифицирано ръководство. Освен това самият Бойко Борисов не познава икономиката. И друг път съм го казвал за него, аз помня неговите думи и съм ги казвал веднъж. Когато излезе решение да се разтурят партийните организации по ведомствата, по министерства, при капитализма това е нормално, той каза, че няма да напусне партията, ще напусне МВР, но ще остане член на партията. Което се прие добре. Но какво стана на практика? Той не само че напусна партията, той стана враг на партията.

Казвате, че е бил слаб премиер или по-скоро силен премиер, но със слаб екип?

И екипът му беше слаб, и като икономист беше слаб. Познавайки работата на Министерския съвет и министрите, трябва да ви кажа, че Бойко Борисов беше несполучлив председател на МС от гледна точка на икономиката. По-голямата част не бяха специалисти и министрите му. Дянков е от други позиции, той изхожда като служител на международната банка, а международната банка е американска. Той нанесе беди. Той го разбра, късно го разбра.

С днешна дата не е ли полезно и Станишев, и Борисов да седнат на една маса и да видят какво се прави с България, защото това, което се случва на улицата, може и да ескалира.

Винаги е полезно двама противници да търсят общ език в интерес на страната. Но те според мен няма да седнат двамата.

Минаха ли границата?

Те са минали границата отдавна и Бойко Борисов, и Сергей Станишев. Не може да се очаква това.

Българите са недоволни, искат нещо ново. Търсим пак нови спасители ли?

Такова настроение има, но спасението е да създаваме собствена промишленост, работни места. Разбира се, работните места сега ще ги създават капиталистите, но ние трябва да съдействаме.

Има ли рискове кабинетът „Орешарски" да завърши като правителството на Жан Виденов?

Не, смятам, че няма такава опасност, защото той има друг подход. Жан Виденов беше честен и умен човек, той също не познаваше икономиката. И не подбра кадри.

Сега Орешарски познава икономиката, обаче май като политик и като премиер...

Мисля, че той добре тръгва. Трябва да се подкрепя и да му се помага. Тук вече е въпрос на подбор на кадрите около него. Той подбра все нови кадри.

За някои има големи съмнения, че са свързани с олигарси, групировки. И от там тръгна това недоволство.

Аз мисля, че не тръгна от там. ГЕРБ упорито работи за проваляне на на политиката на Орешарски. Упорито работят. Какво значи да те изберат за народен представител и сега те да не ходят? Днес (в понеделник- бел. ред) два пъти излизат съобщения, че къщата на Борисов е обкръжена и искат да почувства, че трябва да отиде на работа в парламента. Защо трябва да отидат там, той не трябва ли да разбира, че трябва да отиде? И ако иска да направи нещо в политиката, да бъде по съответния ред - чрез парламента. Те имат много народни представители и могат да влияят. Той политически не осъзнава работата, която прави.

А как мислите за това, което казват много хора - „единият кръг олигарси се бие с другия олигарси, едните срещу другите и който надделее"?

При капитализма това е характерно. Всяка фирма там и всяка група води борба за влияние. Тук това става и ще става. Въпросът е, че ние трябва да овладеем положението. Много е трудно, трябва да кажа. И затова е трудно сега на правителството. Но трябва тези, които поощряват протестите, да разберат, че това не е пътят да се оправи икономиката. Не е пътят сега да правим избори. Какво значи нови избори? Всички в това число и президентът говори за нови избори, за да бъде в унисон с това, което говори Бойко Борисов. Затова го казва. Политически и той не е пораснал достатъчно.

Хората имат ли шанс да принудят политиците да спре тази практика, бизнесът да си е бизнес, политиката - политика?

Не можеш да откъснеш политиката от развитието на икономиката при капитализма. Но ние трябва да приемем утвърдените форми в капиталистическите страни, а ние не ги приемахме и тях. Ние си правим наш капитализъм. Това е бедата. Сега трябва да се помогне на Орешарски да изкара даже ако не целия мандат, то значителна част. Тръгва се по един правилен път на развитие. И постепенно ние сега няма да сменим капитализма, но трябва да го направим с човешко лице. Аз съм от старото поколение и знам, че основното бъдеще е на комунизма, но не точно във формите, в които ние го прилагахме.

В България има три-четири комунистически партии и всяка работи само за себе си. Аз направих усилия да ги обедния, провел съм среща с ръководството на всички комунистически партии. Всички бяха за обединение. Бяхме направили и подготвили съобщение, бяхме подготвили обединеното ръководство, но накрая измениха. Част от ръководството на партията на Константин Чакъров. Те са едни от първи, които провалиха обединението.

Някои казват, че сега протестите ще доведат и нова лява партия.

Може да ви се види много чудно, но считам, че трябва да се обединят комунистическите партии и да се опитват да оказват влияние и на БСП. Какво правят сега отделни? Защо не се обединиха на изборите?

Има ли нещо, което да обедини българите в скоро време, защото тези дни виждаме колко са разединени.

Пътят, който се започва сега с Орешарски, е пътят за обединение.

Не го искат, крещят под прозорците му.

Защото това е организирано. От ГЕРБ. Най-голяма отговорност трябва да носи ГЕРБ за тези стачки, които стават. Те са инициатори, те са организатори. Сега даже, ако станат изборите, както те искат, няма да получат толкова места, колкото сега имат. Хората вече разбраха какво представлява ГЕРБ. Като дългогодишен деятел на Софийски окръг и аз не мога да приема за областен управител да бъде представител на ДПС. Това съм казал на няколко представители на висшия партиен съвет.

Стигна ли това като послание до ръководството?

Обосновал съм се. Как ще убедим населението, че областният управител трябва да бъде от ДПС.

Проблем има и в Благоевград.

Там има турци обаче, има турски села. В Софийски окръг няма турски села.

Те могат да кажат, че Емил Иванов не е турчин.

Той е представител на ДПС. Не го познавам, но не са добри отзивите за него, които съм слушал.