Фандъкова: Основна задача е да продължи изграждането на метрото
Фандъкова: Основна задача е да продължи изграждането на метрото / cнимка: Sofia Photo Agency, Юлиана Николова
Фандъкова: Основна задача е да продължи изграждането на метрото
24524
Фандъкова: Основна задача е да продължи изграждането на метрото
  • Фандъкова: Основна задача е да продължи изграждането на метрото

Кметът на София Йорданка Фандъкова, гост в „Годината" на Дарик.

Сред номинираните за политик на 2009 г. от медиите, с подкрепа и от редица слушатели, Йорданка Фандъкова, кмет на  София. Вие почнахте ли също да се считате за политик след двете участия на избори, и то победни участия, или още се изживявате по-скоро като експерт?

В момента се считам за кмет, още повече, че тази нощ бях по улиците, за да проверявам почистването..., по-скоро обработката на улиците...

Хубаво, че сама отваряте тая дума. Сигурно сте слушали медиите. Пак е всеобщо недоволство, не само за София. Като включваш слушатели, четеш вестници, всички са недоволни, че пак не им е изчистено както си го представят хората.

Аз разбирам всеки един, който излезе, студено му е, пързаля се, бави се за работа, така че хората са прави да са недоволни. Важното е обаче да се има предвид какво очакваме. Очакванията да са реалистични, каква е реалната обстановка и какво струва това. Това е...

Какво е нереалистично? Що да не е реалистично, ако живееш на малка улица в квартала и си платил на общината за това, че ти чисти, да не ти изчисти снега, независимо, че не си на "Дондуков"...

Много е важно...

...а си на малка уличка.

...колко се плаща и за какво. Искам само да подчертая, че една пълна обработка на територията на цялата Столична община еднократно, само на трасетата, по които се движи градският транспорт, струва около половин милион лв. Това са парите на софиянци, това са...

Един път. Ако всеки ден вали снегът, половин милион на ден.

Един път, имайте предвид, че когато е по-тежка обстановката... Тази нощ имаше райони, в които се обработваше два пъти, защото температурите паднаха драстично, чувствително да кажа, на някои места малко повече, и съществуваше голямата опасност сутринта цяла София да бъде като огледало и точно затова на някои места се наложи два пъти, двукратна обработка. Слава богу, не навсякъде, така че да може все пак да не се изразходват прекалено много средства, така че винаги трябва да се преценява и това е трудното решение, когато трябва да прецениш баланса между изразходване на средства в условия на криза и съответно качеството на услугата, защото знаете, че ние взехме решение да не се вдига такса "Смет", което е важно. Част от тези средства са именно и за зимното почистване.

От невдигане, само да изясним, става дума, че хората колкото са платили за 2009 г., толкова ще бъде и за 2010 г., а няма да има някакви игри с промили и бази, така че най-накрая от джоба ти да излязат...

Нямаме промяна.

...повече пари?

Не сме заложили промяна в сравнение с 2009 г. Помните, че миналата година се получи разликата заради базата, която беше увеличена. Тази...

Сега базата няма да се пипа?

Това не зависи от общината, но така или иначе това не е увеличавано, така че това, което хората са плащали, трябва да платят при равни други условия и през следващата година.

Тоест най-простата сметка, ако си дал...

Казвам го...

...200 лв. миналата... да го изясним, да е абсолютно ясно. Ако си дал 200 лв. например миналата година, толкова ще дадеш и тая, няма да ти се увеличи например оценката и въпреки че общината е била добра и не е вдигнала промилите...

Да, това е реалната ситуация в момента и затова аз винаги, така, обръщам внимание, за да знаят хората, че нещата имат двете си страни - качество и стойност - като също така искам да подчертая, че вчера сутринта имаше и субективни проблеми. В смисъл някои от фирмите наистина се забавиха и не успяха да се справят своевременно, така че те пък получиха своите санкции, т.е. ще получат санкции за това. Договорите са сключени така, че да има възможност за сериозни санкции при неизпълнение на задача.

Тоест тия фирми, които не са почиствали, ще бъдат глобени?

Да, това е засега, така, големият проблем беше в два-три района. Става дума за една от фирмите, за която вече е известно, че със сигурност няма да получи плащане на дейността си за вчера, но към днешна дата, пак ще кажа, през нощта вече бяха излезли всички фирми, с цялата си техника, и резултатът сутринта беше виден. В 05.00 ч. вече средствата за градския транспорт излязоха спокойно и нямахме нито закъснение, нито спиране за разлика от вчера сутринта.

Защо не търсите обаче по-глобално решение или по-скоро вие май го обявихте, общинско предприятие за чистота, така, че сега да не обяснявате коя фирма какво е чистила, а вие да създадете организацията, така, че да си отговаряте за нея.

Няма панацея и няма едно решение. Общинско предприятие, всъщност то струва и повече, ако трябва да сме съвсем честни, и това беше ясно показано в доклада, който внесох в Общинския съвет. Изисква се един период на организация. Моето мнение и моята позиция и преди това, и сега, в доклада, който внесох, е, че трябва да се започне този процес със създаването на общинско предприятие за поддръжка на паркове и градини, защото се изгражда и капацитет, имам предвид човешкия ресурс, и съответно се преценява и стойността, и финансите. Аз смятам, че при една по-добра координация, при едни добри условия в новите конкурси, които да бъдат заложени, е възможно да се постигне по-добро качество при същата цена, така, че ще работя за това.

Кое е най-важното нещо за София през 2009 г. - метрото ли?

Няколко са нещата, които се случиха и които са изключително важни. Безспорно, метрото е много, много важно, може би даже най-важното. При мен идват сега и гости от чужбина, които не са били през последните 1-2 години, и всички отчитат този факт, т.е. това прави впечатление. Да не говорим, че вчера сутринта, когато хората трябваше да се придвижат при зимни условия до работата си, бяха щастливи тези, които ползват метрото, защото то е и топло, и бързо, и удобно, и там няма забавяния. Така, че и нашата основна задача ще бъде да продължи изграждането на метрото със същите темпове през 2010 г. В същото време, нека да не забравяме, че през 2009 г. бяха изградени 16-17 сгради на нови детски градини. Това също е един голям успех, защото този процес беше започнат в предходните години, но реално се видя резултатът през 2009 г. И това е голям успех, защото 20-30 години не бяха строени детски градини в София.

А колко детски градини трябват, за да може всички деца в София, които, примерно, следващата година трябва да тръгнат на детска градина, впрочем по идея на министъра на образованието Йорданка Фандъкова, преди да станете кмет, те трябва и задължително да тръгват по-рано на предучилищна възраст или детска градина? Колко детски градини още трябват?

Процесът е динамичен. В нито един момент не можем да кажем колко трябват, защото, слава богу, деца се раждат в София...

...преди пет години, значи трябва да можете да кажете.

...идват и от провинцията. Но ако говорим за 5-годишните, за които наистина заложихме задължителния обхват, в София ще има възможност да бъдат обхванати 5-годишните и в следващата година дори, ако тази мярка влезе в сила. Защото ние работим активно сега за осигуряване на местата между 3- и 6-годишните и, ако ние продължим с тази инвестиционна политика, до 2-3 години проблемът ще бъде решен за тази възрастова група за детските градини. Разбира се, по друг начин стоят нещата във възрастта на децата до 3 години, това е яслената възраст. И детските ясли са все още социална услуга, те не са образователна. Така, че там недостигът е по-голям и перспективата е да се работи в тази посока малко по-дълго време.

Проблемът с боклука от гледната точка на 2009 г.? Аз толкова години водя това предаване и имам чувството, че откакто се помня го обсъждаме, без всъщност да е решен, 2009 г., какво допринесе?

Мисля, че ще се съгласите и вие, че 2009 г. беше ключова в това отношение, защото беше развалена концесията, която беше изключително неизгодна и създаде много кризи. Почти всяка година имаше ситуация на криза, именно на криза, а не на недоволство, защото двете неща са различни. Едно е да не сме доволни от почистване, а друго е кофите да преливат от боклук. Беше разбит монополът и бяха създадени реални условия за конкуренция. И това със сигурност ни дава основания да говорим за по-високо качество. Разбира се, временно беше обявен конкурс само в рамките на една година. Така, че през 2010 г. предстои по-трайното решаване на този въпрос. Да не говорим, че 2009 г. беше изключително важна от гледна точка на разработване на проекти и осигуряване на финансов ресурс за старта на завода за битови отпадъци, нещо, което предстои през 2010. Тоест, 2009 г. беше много важна година за основни въпроси, които да започнат да се решават за София.

Т.е. пари и проект има, 2010 започва строежът и София има завод за боклук коя година?

До 2012-а би следвало, т.е. 2012 г. би следвало заводът да заработи с пълня си капацитет. Да се надяваме, че всичко ще върви в нужните срокове.

А какво допринесе 2009 за проблема с трафика, паркирането?

Това е малко по...

Това не е докрай честен въпрос и към вас, защото вие сега се хващате с тоя проблем.

Всъщност вчера, това, което коментираме за вчера, и аз неколкократно отбелязах, че големият проблем с трафика, той не се дължи само на снега и най-малкото се дължи на снега. Трафикът е много тежък в София. В София има страшно много автомобили, те се увеличават като че ли с всеки изминал ден. Така че да се говори за бързо решаване на този въпрос, не би било отговорно. Но...

Бързо не, ама тунели, мостове, да няма кръстовища...

Но така или иначе през 2009-а бяха заложени и разработени проекти за паркингите. Бяха започнати също така проекти за кръстовищата за две нива, които са готови като проекти. Осигурено е частично финансиране за тези проекти също. Т.е. и в тази дейност са заложени основите на бъдещо решаване на проблемите. Разбира се, има е по-краткосрочни възможности, върху които работят моите колеги в момента, и се надявам, че постоянно ще се работи по този въпрос и да дава резултат. За мен решението отново е обвързано с добър градски транспорт, с метрото, така че трябва да гледаме комплексно на нещата.

Нали, Коледа, сега много хора се чудят да тръгват ли, да не тръгват ли някъде, как ще си оставят къщите. Ако има общинска полиция, това ще промени ли нещо? В смисъл общински полицаи повече да пазят, отколкото държавната полиция, така че хората да се чувстват по-спокойни?   

Сигурността в този смисъл е и би следвало да остане ангажимент на МВР. Това е много специфична дейност. Ние действително сме заложили и разработваме идеята за създаване на общинска полиция, но това не означава да се дублират дейности с органите на МВР. Означава определени дейности да се координират и управляват от общината. Това са дейности като трафик, като охрана на общински сгради, училища, детски градини. Така че сигурността на хората си остава приоритет на МВР.

Аз някъде четох, че вие много искате общинска полиция.

Да, да.

Какво ще правите с нея?

Ние разработваме, пак казвам, определени дейности, които са важни за функционирането на града.

Например?

Трафикът. Между другото тук искам да благодаря специално на Пътна полиция и на СДВР за добрата координация, която успяхме вчера да създадем, със смесени екипи, със столични инспекторати, пътните полицаи, за да можем да освобождаваме трасетата за автобусите. И това е една стъпка в тази посока. Очакваме и добра координация да постигнем по отношение на освобождаване на, така, по-натоварени улици в централната градска част, отново с добрата координация с пътните полицаи. Но ето тук бихме могли да работим в посока създаване и на общинска полиция.

Накрая питам всичките си събеседници, които са елитът на България, те как виждат целта за България или поне в тяхната сфера през 2010. Зад какво трябва да вървят българите, какво трябва да постигнат? Какво трябва да постигне София 2010?

2010-та сме заложили ясните ангажименти в проекта за бюджет, който вчера внесох в общинския съвет и предстои да бъде обсъждан. Продължаване на основните приоритети на общината на база общинския план за развитие. Но аз бих казала и бих си пожелала, разбира се, да постигнем една по-добра комуникация, по-добро партньорство както между различните институции, защото това ни позволява да си свършим работата, така и с гражданите на София, с гражданското общество. Всички ние имаме едни и същи цели, когато работим заедно, когато си вярваме и водим диалог, тогава и пътят може да бъде по-кратък.