/ iStock/Getty Images
Съдиите от Софийския районен съд (СРС), Софийския апелативен съд (САС) и тези от страната, които са срещнали проблеми с новата Единна информационна система (ЕИСС) и поискаха от Висшия съдебен съвет (ВСС) доработка на програмата, не искат спиране на системата и никога не са се заявявали против внедряването й. Това стана ясно от думите на представители на магистратите, които бяха отишли пред сградата на кадровия орган и бяха приети за изслушване от Пленума на ВСС по време на извънредното му заседание, съобщава Правен свят.

С това на практика се оказва, че напрежението, образувано около системата през последните седмици и заплахите за спиране на цялата система, е напълно изкуствено създадено, при това отвън – не от средите на самите съдии.

Съдии се събраха пред ВСС заради проблеми с Единната информационна система

Андрей Георгиев от СРС бе категоричен, че никой не е против електронното правосъдие, а проблемите на магистрати и служители са от битов характер. Молбата на съдиите всъщност е изпълнителят на проекта „Информационно обслужване“ да положи малко повече усилия за по-бързо отстраняване на текущите проблеми и за опростяване на част от стъпките.

„Не може да се качи присъда без качен протокол, много стъпки, малки детайли, свързани с това, че някои видове актове, които се постановяват еднолично, като разпорежданията, е предвидено да се подписват от целия състав. Проблемите не са в цялостната организация на системата и ние не сме против въвеждането на електронна система, но моля Ви, пожалете ни! Има много неща в този интерфейс, които би трябвало да са автоматични. За мен това е проблем на това, че трябва да се действа известно време още с паралелни дела или фиктивни дела, но чак тогава да се мине към реално действие. Това не са проблеми, които не са били типични и за други системи преди това, но не можем да поправяме всичко в реално време“, обясни съдия Георгиев.

Весислава Иванова от САС потвърди това становище, като добави, че проблемите не са в полагането на електронния подпис, каквато интерпретация на исканията на съдиите бяха направени от някои съдебни кадровици и медии, а в стъпките, които водят до това. 

„Системата не е user-friendly, има много стъпки, за да се качи в системата един акт. И деловодителите, и секретарите са ужасно затруднени и им отнема адски много време, за да обработят едно дело. Освен това не знам защо диспозитив и мотиви се качват отделно. В системата, като се качи акт, системата генерира номер и дата, което означава, че другите двама колеги трябва да са на място, за да го подпишат, тъй като иначе ще има разлика в датата, на която е подписано и датата в книгата. Това означава, че членовете на въззивния състав трябва да се организираме да се намираме на едно и също място, в едно и също време. Мога да кажа, че вече понаучих стъпките, но има проблем, когато се съберат много актове накуп. Проблем е, че не мога да изтрия задачи, може да съм объркала, да съм я поставила повече от веднъж. Това също създава трудности. Накратко да обобщя – за едно определение, което написах за 5 минути, ми трябваха 45 мин., за да го кача в системата“, каза тя.

„За нас полагането на електронен подпис не е проблем, ако преди това не се изискват 30-40 клика“, посочи още съдия Иванова.

Анелия Братоева от СРС се присъедини. „При нас системата се въведе миналата седмица и ние нямаме много опит. Но така или иначе за това време постъпиха дела и констатирахме, че проблемите в периода на пилотното внедряване, констатирани от колегите, не са отстранени. Идеята е да не се генерира това недоволство и тази неприязън за работа с тази система, защото когато очакваш една система да облекчи работата ти всичко да става по-бързо и лесно, а стане обратното – това само по себе си забавя работата и у нас съдиите се поражда нежелание да работим с нея. Ние не отказваме да работим с ЕИСС, не сме против електронно правосъдие, просто молим, когато работим в реално време с нея, тя да не затруднява работата ни. Има проблем и със съдебните служители. Някои от тях, въпреки рутината, с която трябва да разполагат, срещат затруднения с обработката на дела. Има служители, които ще намерят работата с тази система за непосилна и съответно ние ще загубим обучени съдебни служители. Нашето искане е да се минимизира човешкото влияние върху програмата, за да се концентрираме ние върху нашата същинска работа. Аз не искам системата да генерира проект на моя акт, искам да мога с едно кликване да го кача, а с третото да го подпиша“, каза и съдия Братоева.

И съдията Филип Савов изрично подчерта, че никой от съдиите не е против внедряването на ЕИСС, но потвърди, че исканията на магистратите са за опростяване на интерфейса и част от необходимите стъпки. „Нормално е, когато има нова система, да има проблеми. Проблемът е в начина на реакция на тези проблеми. В периода на пилотното внедряване имаше някои неща, които не бяха отстранени, вярно е, че друга част бяха отстранени, но мисля, че „Информационно обслужване“ биха могли малко повече да се постараят“, посочи съдия Савов, също от СРС.

Десислава Ахладова е съгласна новата система в съдилищата да бъде спряна до декември

Боряна Димитрова изненадващо се намеси и прекъсна изслушването на съдиите и посочи: „Нека решим какво ще правим с програмата.  Да работим конструктивно. Ще се спира ли или не“. С това съдиите бяха изпратени от залата и дебатът продължи.

След като кадровиците гласуваха, че няма никаква причина да изслушват и адвокат Валя Гигова от Висшия адвокатски съвет (също дошла да протестира срещу ЕИСС пред сградата на ВСС, макар че адвокатите не работят с въпросната програма, бел.ред.), което бе предложено по неясни причини от Олга Керелска, дебатът продължи с изслушване на представители на „Информационно обслужване“ относно забележките на съдиите.

„Стъпките за подписване на акт вече са намели до 3. Това е направено през последните няколко дни. Това, че присъдата не може да се качи преди протокола до известна степен не е така. Дали сме възможност за качване на присъдата още преди 2 месеца. Системата освен това предоставя възможност потребителят да определи дали актът трябва да се подпише еднолично или от целия състав. Това нещо е налично в системата и има възможност да се избере от потребителя преди подготовката на акта. За кликовете – това, което казах дотук, което сме изработили през последните дни е част от подобренията в системата, които се правят ежедневно от нашите екипи. Направихме и една промяна относно момента на генериране на номера и датата на акта, което беше резултат на дискусии със съдии, включително и в Съдийска колегия. След като се генерира съдебният акт, при първото подписване, с генериране на PDF файла, документът се генерира в ЕИСС и чак тогава се подписва окончателно. По всяко едно от писмата сме правили детайлен анализ относно забележките и където е била нужна промяна – тя е направена. Когато това не е било възможно са изложени мотиви защо съответната промяна не може да бъде направена“, посочи един от представителите на фирмата-разработчик.

„Не сме скрили нито едно писмо, нито една забележка. Заставаме зад продукта си и благодарение на съдия Александър Ангелов от СРС постъпиха няколко предложения, които са взети предвид. Кардинални промени не могат да станат от днес за утре, но което е спешно и наложително се прави на място. Ние работим по ясни и конкретни изисквания. Изключително благодарим на съдилищата, които са направили труда да конкретизират исканията си. Не, че има много кликове и т.н., а да конкретизират – в еди кой си прозорец има проблем. Всичко, което пристига при нас подлежи на много сериозен анализ, в това число и от екипа на ВСС. Идват много и различни становища по едно и също нещо. Трябва да се вземе решение. Затова нашата идея беше да се образува този експертен съвет, който да взима конкретните решения“, посочи и Снежанка Смилкова от „Информационно обслужване“.