Между 20 и 40 процента по-скъпо излиза ремонтът на едно жилище. Драстично са се увеличили цените на материалите както за грубото строителство, така и за вътрешния дизайн, заявиха за БТА представители на бранша. Най-голям е скокът при дограмите, гипсокартона, профилите за него, ламинираните паркети и консумативите за тях.
Поставяното на дограма, например, ще ни струва с 40-50 процента по-скъпо в сравнение с миналата година, заяви Янко Стоянов, собственик на фирма за монтиране на дограма. По думите му най-много се увеличават продуктите, в които има метал - алуминиевите профили, PVC-профилите, движещите механизми. Покачили са се и структурите, от които се произвеждат.
От 20 до 30 процента е увеличението на самата суровина. Крайната цена се качва до около 40 процента. "Клиентите получават едно и също нещо на по-висока цена. Трудът си остава същия, но се увеличава суровината. Стъклопакетите също са увеличени, но с по-малко", добави Стоянов.
Той каза още, че заради вноса от чужбина и пандемията има забавяне на доставката, което увеличава сроковете.
Покачването на цените води и до спад на клиентите. "Има обаче такива, които се запасяват със строителни материали, макар и да не планират скоро ремонт, защото не знаят в бъдеще колко ще скочи цената им и дали ще го има в наличност на момента. Хората правят компромис с качеството", коментира Стоянов.
Покачване има и при гипсокартона, профилите, ламинираните паркети, консумативите за тях, както и при боите и шпакловките, но с по-малко, заяви Маргарита Василева, собственик на магазин за строителни материали.
По думите й цената на ламината за три месеца се е вдигнала четири пъти, като увеличението е между 20 и 40 процента, в зависимост от производителя и модела. Покачването при гипсокартона достига 40 на сто.
"Постоянно се очаква увеличение. Например, една от фирмите за един месец вдигна цената три пъти, или общо с 25 процента. Големите вериги, а и по-малките търговци, гледат да се презапасят на старите цени", добави Василева.
Тапетите също са с нови цени, но при тях се усеща по-малко. При декоративните мазилки увеличението е 5-6 процента.
"Всичко скача - валяци, четки, инструменти, лепила, покривния найлон и др. Най-висок е скокът на стоките, в които има пластмаса. Едни фирми вдигат с пет процента, други с осем на сто", каза още Маргарита Василева. Според нея най-ползваните материали най-много са се повишили.
За да не губят клиенти, майсторите запазват цените си за труд, тъй като повечето хора вече предпочитат сами да извършат ремонта и да спестят от заплащане на професионалисти. "Има обаче голям недостиг на майстори, особено на добри такива", коментира Василева.
По думите й скок на цените има и при мебелите, заради по-скъпи материали.
Поставяното на дограма, например, ще ни струва с 40-50 процента по-скъпо в сравнение с миналата година, заяви Янко Стоянов, собственик на фирма за монтиране на дограма. По думите му най-много се увеличават продуктите, в които има метал - алуминиевите профили, PVC-профилите, движещите механизми. Покачили са се и структурите, от които се произвеждат.
От 20 до 30 процента е увеличението на самата суровина. Крайната цена се качва до около 40 процента. "Клиентите получават едно и също нещо на по-висока цена. Трудът си остава същия, но се увеличава суровината. Стъклопакетите също са увеличени, но с по-малко", добави Стоянов.
Той каза още, че заради вноса от чужбина и пандемията има забавяне на доставката, което увеличава сроковете.
Покачването на цените води и до спад на клиентите. "Има обаче такива, които се запасяват със строителни материали, макар и да не планират скоро ремонт, защото не знаят в бъдеще колко ще скочи цената им и дали ще го има в наличност на момента. Хората правят компромис с качеството", коментира Стоянов.
Покачване има и при гипсокартона, профилите, ламинираните паркети, консумативите за тях, както и при боите и шпакловките, но с по-малко, заяви Маргарита Василева, собственик на магазин за строителни материали.
По думите й цената на ламината за три месеца се е вдигнала четири пъти, като увеличението е между 20 и 40 процента, в зависимост от производителя и модела. Покачването при гипсокартона достига 40 на сто.
"Постоянно се очаква увеличение. Например, една от фирмите за един месец вдигна цената три пъти, или общо с 25 процента. Големите вериги, а и по-малките търговци, гледат да се презапасят на старите цени", добави Василева.
Тапетите също са с нови цени, но при тях се усеща по-малко. При декоративните мазилки увеличението е 5-6 процента.
"Всичко скача - валяци, четки, инструменти, лепила, покривния найлон и др. Най-висок е скокът на стоките, в които има пластмаса. Едни фирми вдигат с пет процента, други с осем на сто", каза още Маргарита Василева. Според нея най-ползваните материали най-много са се повишили.
За да не губят клиенти, майсторите запазват цените си за труд, тъй като повечето хора вече предпочитат сами да извършат ремонта и да спестят от заплащане на професионалисти. "Има обаче голям недостиг на майстори, особено на добри такива", коментира Василева.
По думите й скок на цените има и при мебелите, заради по-скъпи материали.