Кандидат-гимназисти писаха за речта на Странджата
Кандидат-гимназисти писаха за речта на Странджата / netinfo

Близо 27 хиляди кандидат-гимназисти писаха днес по темата „Речта на Странджата – слово за страданието и родолюбието" - съчинение-разсъждение върху ІІІ глава на повестта „Немили-недраги” от Иван Вазов. След края на изпита журналисти участваха в събирането, разбъркването и преброяването на писмените работи в София.

За първи път тази година темите бяха формулирани сутринта. Темата беше изтеглена в Министерството на образованието и науката сред 20 варианта.

Жребий определи репортерът на Дарик радио да изтегли изпитната тема.

„Немили недраги” е едно от основните произведения в училище, коментира експертът от образователното ведомство Красимира Александрова. Изтеглената тема е от произведение, което се учи в средата на учебната година от седмокласниците. Освен това ключовите думи, изведени в поставения проблем – страдание и родолюбие, са основни във внушенията, които поставя речта на Странджата, смята Александрова.

Според експерта Милена Иванова от седмокласниците се изисква да формулират една ясна тема, текстът да бъде цялостен и завършен, с логически изведени аргументи и с демонстриране на езикова култура.

Оценките от днешния изпит ще бъдат обявени в училищата-гнезда до 3 юли, а първото класиране ще е готово на 11 юли.

Министерството на образованието и науката обяви критериите за оценяване на кандидат-гимназиалния изпит по Български език и литература. Според критериите, представени от МОН, оценка “Отличен” ще получат кандидатите, които са показали в работите си: умение за създаване на цялостен, логически последователен текст, адекватен на поставения в заглавието проблем; ясно изразена, цялостна и точна теза; подходящ подбор на художествени факти от творбата; умение за смислово обвързване на композиционните и структурните елементи на ученическия текст и други.

Оценка “Много добър” ще получат учениците, които са представили: логически последователен и цялостен текст, адекватен на поставения в заглавието проблем; теза (частична или цялостна) вярно насочва към основните моменти, върху които се гради аргументацията; целенасочен подбор на художествени факти; умение за композиране и структуриране на ученическото съчинение; верни, точни, значими, но недостатъчни разсъждения; точно и вярно позоваване на литературния текст; баланс между рационално и емоционално отношение към художествените факти и други.

Оценка “Добър” ще заслужат кандидатите, които са представили: логически последователен текст, но липсва ясно заявена теза; недостатъчно целенасочен и съобразен с поставената тема избор на художествени факти от творбата: аргументите не са задълбочени и стойностни; преразказът измества разсъжденията и други.


С оценка “Среден” ще бъдат оценени учениците, които са представили текст, който не е достатъчно подчинен на темата в заглавието, а съжденията са крайно повърхностни и/или не показват разбиране и вярна интерпретация на литературния текст.

Оценка “Слаб” ще получат кандидат-гимназистите, които не са създали смислово единен и езиково свързан текст и са проявили явна езикова некомпетентност.