/ iStock/Getty Images
В България детската градина все още остава твърде скъпа за семействата с ниски доходи, а те, за съжаление, са много на брой. Почти една трета от децата в България живеят в бедност и затова таксите, дължими от родителите за посещаване на детска градина, са сериозна бариера пред включването в ранно образование на деца от уязвими групи. Това посочва Сара Перин, изпълнителен директор на Фондация "Тръст за социална алтернатива" в мониторингов доклад върху ефекта от въведените промени в Закона за предучилищното и училищното образование през миналата година, чрез които общините получиха допълнително средства за пълно или частично освобождаване на родителите от такси за детска градина.

Мониторингът върху прилагането на мерките за подпомагане заплащането на такси за детска градина е направен в периода октомври 2020 - септември 2021 г. Той беше представен на форум по темата, организиран от Фондация "Тръст за социална алтернатива" в Дом "Америка за България".

Една година след приемането на мерките става ясно, че докато икономически по-развити общини могат да си позволят да дофинансират от собствените си бюджети пълно премахване на таксите за всички деца, то на общините с по-ограничени средства се налага да въведат критерии за пълно освобождаване на отделни категории деца.

В доклада се посочва, че по данни на НСИ за 2019 г. 27,5 на сто от всички деца във възрастовата група 0-17 години живеят в бедност, а 25 на сто от децата живеят в домакинства с тежки материални лишения. Според актуални изследвания на Институт "Отворено общество" месечните разходи за посещение на детска градина за две деца в домакинство със средни доходи не надхвърлят 17 на сто от разходите на домакинството като цяло, докато за домакинство с две деца, което живее под линията на бедността, но не подлежи на облекчения от таксата за детска градина, те възлизат на 50 на сто от месечните разходи на домакинство за храна и се явяват втори по размер разходи, съвместими с жилищните.

Очаква се икономическата криза в резултат от пандемията от COVID-19 да има съществено влияние върху тези тенденции през следващите години, задълбочавайки бедността и съществуващите неравенства сред определени уязвими групи, и водейки до спад на детското благосъстояние и нарастването на детската бедност в страната, пише в доклада. Според експертите качественото ранно образование и грижа е ключов фактор за компенсиране на разширяващите се образователни неравенства.

Събраните в рамките на проучването дълбочинни количествени и качествени данни в десетте избрани общини, показват, че мерките за подкрепа на достъпа до ранно образование чрез подпомагане заплащането от родителите на таксите за хранене на децата в задължителното предучилищно образование, имат висока социална и икономическа значимост за местните общности в страната. Расте броят на децата, които посещават детски градини.

Очакванията на експертите в сферата на образованието и педагогическите специалисти, участвали в проучването, са мярката да допринесе за по-редовна посещаемост на децата, за подпомагане на семейните бюджети и за разкриване на повече възможности пред родителите за търсене на работа на пълен работен ден.

В проучването се прави анализ как общините прилагат новите възможности за облекчаване на таксите. С въвеждане на новата мярка община Велико Търново освобождава децата в подготвителна група в детските градини изцяло от дневна такса. Тази такса преди е била в размер на 1,20 лева за присъствен ден.

Община Павликени приема пълно освобождаване на подлежащите на задължително обучение две години преди първи клас в рамките на учебната година. По време на летните ваканции - от 1 юни до 14 септември, се заплаща дневна такса на база посещаемост от 0,65 лева на ден. За останалите възрастови групи действат съществувалите по-рано социални критерии за пълно или частично освобождаване от такса. В община Съединение таксата за ползване на детски градини е в размер на 30 лева на месец, като се заплаща пропорционално на присъствените дни. Избраният подход на прилагане на новата мярка въвежда пълно освобождаване от такси за 6-годишните деца. Предвидено е и 20 на сто намаление на таксите за деца и семейства, които отговарят на определени социални критерии.

В доклада се препоръчва в периода 2021 г. - 2030 г., при невъзможност в кратки срокове да се покрият всички такси за всички деца, включително 3-годишните, да се подходи таргетирано, като още от тази година общините с най-висока детска бедност и най-ниски нива на записване в детска градина получат ресурс за пълно отпадане на всички такси, докато останалите общини получат ресурс за частично отпадане, както е в момента.

Необходимо е изготвяне на цялостен план за поетапното отпадане на таксите и споделянето му с общините, за да се облекчи финансовото планиране от тяхна страна, смятат експертите.
БТА