Ефективната стачката на БДЖ започна, влаковете спряха
Ефективната стачката на БДЖ започна, влаковете спряха / снимки: Sofia Photo Agency, Юлиана Николова
Влаковете спират в 08.00 часа днес
47382
Влаковете спират в 08.00 часа днес
Репортаж на Надя Хамдан от Централна гара в София
Ефективната стачката на БДЖ започна, влаковете спряха
  • Влаковете спират в 08.00 часа днес
  • Репортаж на Надя Хамдан от Централна гара в София
  • Ефективната стачката на БДЖ започна, влаковете спряха

Безсрочна ефективна стачка на работещите в БДЖ спиря влаковете в 8.00 ч. тази сутрин. Влаковете в цялата страна няма да се движат до 16.00 ч., а алтернатива за предвижване ще бъдат редовните автобусни линии в рамките на общината или между отделните селища и области.

Протестно шествие вече потегли край пероните на гарата в София. На Централна гара малко след старта на стачните действия се бяха събрали 100-150 души. Стачкуващите са категорични, че от 8.00 до 16.00 ч. влаковете няма да потеглят от гарите.

Информационните табла в чакалнята на Централна гара работеха до последно. До преди 8.00 ч. и дежурният диктор съобщаваше разписанието на влаковете. Точно в обявения час за начало на стачката обаче всичко в чакалнята угасна, което беше знак за началото на протеста, съобщи репортер на Дарик.

Първият влак, който трябваше да тръгне по разписание в 8.10 ч. от Централната гара в София за Кюстендил, остана на перона. Не са тръгнали три влака от Горна Оряховица.

Очаква се общо десет влака да не потеглят от гарата във Варна заради ефективната стачка. Над 100 души се събраха на протеста там. Първата композиция, която влиза в часовия пояс от 8 до 16 часа, е за Русе, в 9.15 часа. В този интервал влизат три влака за София, както и композиции за Пловдив, Шумен, Добрич. Алтернативен транспорт вероятно ще трябва да търсят и пътниците за Кардам, Карнобат и с. Аспарухово.

Железничарите в Бургас също спряха работа. Влаковете, които по разписание тръгнаха от Бургас преди началото на стачката, в 8 часа спряха на следващи гари, където ще останат до 16 часа, когато е краят на протеста. Най-много ще пострадат пътуващите с бързия влак от Бургас за София, пътническите до Карнобат и Ямбол и от Ямбол за Бургас. По време на стачката от Бургас трябва да тръгнат шест влака - два пътнически, три бързи и един експрес.

Девет влака - четири бързи и пет пътнически от и за Бургас ще бъдат спрени от 10-ти декември. Засегнати от предприетите действия и спирането на тези влакове са около 340 пътника, показва справка в железницата.

В Пловдив над 100 железничари и граждани протестират на Централна гара, съобщи за Дарик машинистът от „Локомотивно депо - Пловдив" Йордан Милев. На гарата са спрени един международен влак, Диана Експрес и пътническият влак за Панагюрище, уточни той. По-рано тази сутрин там са пристигнали от местното ръководство на БДЖ, които са обявили пред протестиращите, че стачката е незаконна и влаковете трябва да продължат да се движат. Изявленията им са предизвикали остра реакция у стачкуващите, което е принудило намеса на полицията. До ексцесии и крайности не се е стигало, увери машинистът.

На жп-възел Димитровград стачкуват половината от служителите. Три са спрелите до момента влакове в района - един на гарата в Димитровград, един до село Нова Надежда и един до село Караджалово. 10 ще спрат до края на стачката днес, информира областният лидер на КНСБ Василка Иванова.

От гара Враца във времето за стачката не би трябвало да тръгнат два бързи влака към столицата, един пътнически и ускорения бърз влак за Пловдив. Според разписанието от София до Враца между 8 до 16 часа, пътуват два бързи влака и експресът от Пловдив.

Работниците на смяна от различните звена на БДЖ и НКЖИ в най-големия железопътен възел на Северозападна България- гара Мездра, започнаха ефективна стачка точно в 8 часа. Към колегите си се присъединиха и служители, които не са смяна и в момента на гарата има около 30 души.

Точно в 8 часа на гарата бе спрян бързият влак от Лом за София. От Мездра не тръгна по разписание и една товарна композиция. По разписание днес през гарата трябва да преминат 20 пътнически и товарни влакови композиции.

Над 20 души стачкуват на перона на жп гара Кюстендил, показа проверка на Дарик. Бързият влак от Кюстендил за София, който е тръгнал в 7.15 часа е спрян в Земен. На касата за билети има надпис "Стачка". Няма недоволни пътници, служителите са ги предупредили, че влакът няма да пътува до София. Продадени са само 2 билета за Земен. В Земен е спрян и пътническият влак от София, който тръгва в 5.55 часа. Няма да пристигне на гара Кюстендил, по разписание в 8.56 часа.По разписание е тръгнал влакът в 6.00 часа за Гюешево, в него е пътувал само един пътник. Влакът е задържан на гарата в Гюешево и ще тръгне обратно за Кюстендил в 16 ч.

Около стотина железничари излязоха на протест на гарата в Горна Оряховица, която е най-големият жп възел в страната. Три пътнически влака Варна- Пловдив, Русе - София и Плевен - Варна останаха спрени рано сутринта на гарата. Очаква се в рамките на днешния протест до 16,00 ч. да не се движат 20 влака в жп район Горна Оряховица, който обхваща и областите Русе, Плевен и Варна. Малцина бяха пътниците трите влака, които останаха на гарата.

От централна гара в Русе в 8 часа тази сутрин не потегли влакът за Горна Оряховица. Превозната бригада, която се състои от началник на влака и двама кондуктори,  дадоха старт на протеста. На перона, малко след началото на стачните действия от 8 часа, се бяха събрали 100-на души - железничари от всички служби в БДЖ.

Вероятно следващият влак, който тръгва от Русе за Стара Загора в 11 часа, също няма да потегли. От русенската гара до 16 часа по разписание тръгват 4 влака. Според стачкуващите, те няма да потеглят днес.

Още преди дни бе съобщено, че железничарите в Добрич няма да стачкуват. Работещите в районите на гари Добрич, Генерал Тошево, Кардам и село Дончево подкрепят обявените от двата синдиката искания, но няма да се включат в ефективните стачни действия, каза пред Дарик Гинка Василева от КНСБ. Около 30 са служителите на БДЖ в региона, които работят в сферата на товарните и пътнически превози, вероятно около 20-25% от тях ще бъдат съкратени, посочи тя.

„Ако пътниците, закупили билет, не могат да ползват услугата на БДЖ, ще си получат парите обратно. За тези, които имат карти, нищо не може да се направи”, обясни изпълнителният директор на „Холдинг БДЖ” Йордан Недев пред Нова телевизия.

По-късно Йордан Недев отиде при протестиращите на Централна гара. Пред тях той  заяви, че няма да бъдат уволнявани участниците в стачката, освен ако не са предвидени за съкращение. Недев беше категоричен и, че няма да бъде заведен съдебен иск за незаконността на стачката. Той отбеляза, че БДЖ може да издържи без влакове и вечно, защото това намалява загубите на железницата.

Вчера транспортният министър Ивайло Московски коментира, че БДЖ няма да издържи, ако стачката продължи повече от ден. Финансовите загуби от еднодневно спиране на железниците ще бъдат на стойност от около 600 000 лева.

Пламен Димитров и Валентин Никифоров от КНСБ потвърдиха още веднъж, че стачката е безсрочна и няма да прекъсне, докато не се стигне до сближаване на позициите и подписване на споразумението. Никифоров каза, че стачката е абсолютно законна и ръководството на БДЖ няма право да уволнява служители за участие в нея.

Ефективната стачката на БДЖ започна влаковете спряха
netinfo

До стачката се стигна, след като ръководството на БДЖ обяви намеренията си за съкращаване на над 2000 души от дружеството и спирането на 150 влака от движение, като част от реформата в железниците. Паралелно с провеждането й ще продължат преговорите между мениджмънта и синдикатите, след като и вчера не се стигна до сближаване на позициите. Синдикатите твърдят, че стачката е законна, и е следствие от неизпълненото споразумение между двете страни, подписано през март тази година.

Точно в 8.00 ч. всички влакове у нас спряха да се движат. Ако влакът е потеглил преди този час, той ще стигне до следващата жп гара, където ще престои до 16.00 ч., и след това ще продължи по маршрута си, обясниха запознати. Алтернативен вариант за предвижване остава автобусният транспорт, но в населените места без редовна автобусна линия няма да има осигурени автобуси. Синдикатите очакват продължаване на преговорите и са готови на компромиси.

В началото на ноември от ръководството на БДЖ обявиха поредица от мерки за оздравяване на компанията. Сред тях са намаляване на персонала с над 2000 служители, повишаване на цените на билетите, намаляване на броя влакове в движение, като това няма да доведе до закриване на линии, както и приватизация на „Товарни превози" и продажба на неоперативни активи. На служителите мениджмънтът предлага да напуснат доброволно, като получат шест брутни работни заплати, което Владимир Владимиров определя като „жест".

Профсъюзите са недоволни от ускоряването на реформите, настояват за подписване на нов колективен трудов договор и се съмняват в обявеното от ръководни кадри фактическо състояние на БДЖ.