350 души ще станат хаджии тази година, като посетят светите места Мекка и Медина в навечерието на свещения за мюсюлманите Курбан байрам. Това съобщи за БТА заместник-главният мюфтия Ведат Ахмед.
Поклонниците вече отпътуваха за Саудитска Арабия на 12 октомври. От съображения за сигурност всички хаджии са пътували със самолет, поради размирната ситуация в Сирия и Ирак.
Стойността на пътуването и близо едномесечния престой в Саудитска Арабия тази година е в размер на 2730 евро на човек.
Близо половината от кандидат хаджиите са жени, което разчупва мисленето, че само мъже отиват на хадж и навярно се дължи на по-голяма финансова независимост при жените, посочи заместник-главният мюфтия.
Той припомни, че поклонение в светите за мюсюлманите места в България се е организирало до 1944 г.
В продължение на 45 години, по време на тоталитарния режим, хаджът е забранен, възстановява се през 1991 г. От тогава в рамките на 20 години в България около 5500 мюсюлмани са станали хаджии.
Начинът на живот на мюсюлманина не трябва да се различава от преди да отиде на хаджълък и след това, отбелязва духовникът. Според него ислямската религия не разглежда хаджите като отделно съсловие от хора, които имат по-специфични задължения.
В обществото битува погрешното мислене, че след като човек посети светите места и стане хаджия, той трябва да се въздържа напълно от алкохол, а жените да се забрадят, коментира Ведат Ахмед. Погрешно е и разбирането, че "хаджия не трябва да държи кантар", тоест да не се занимава с търговия, защото би могъл съзнателно или не да постъпи несправедливо спрямо някого, каза той.
Посещението на светите места за повечето мюсюлмани е възможно веднъж в живота. Според предание на пророка Мухаммед, когато човек извърши всички ритуали по време на хадж, искрено и съблюдавайки всички правила, той се пречиства напълно от грехове и може да се сравни с новородено. В този смисъл след като се върне от хадж мюсюлманинът трябва повече да внимава да опази своята духовна чистота и да се предпазва от грехове и несправедливост.
За хадж се приема поклонението по време на Курбан байрам, тъй като тогава има по-голямо възнаграждение за делата на мюсюлманина. Поклонението през останалото време се счита за умра /малък хадж/.