Синдикатите в БДЖ обявиха, че на 24 ноември ще започне стачка. Тя ще е безрочна и това ще доведе до спиране на влакове всеки ден в интервала между 8 и 16 часа. Председателят на Борда на директорите на БДЖ Владимир Владимиров съобщи, че спирането на влаковете би коствало 600 000 лв. загуби на превозвача дневно. Ако протестът продължи пет дни, банките кредитори идват, каза Владимиров.
От думите му стана известно, че БДЖ няма да успее да се справи с превозването на пътници на 24-ти ноември, когато ще започне ефективният протест на железничарите. От ръководството на превозвача съобщиха още, че около 27 000 души биха били засегнати от спирането на влакове. За тях трябва да бъдат осигурени 540 автобуса, а БДЖ не може да го направи.
Мениджмънтът на компанията още веднъж предупреди, че стачката е незаконна и всеки, който се включи в протеста, може да очаква парична глоба или уволнение.
Юрист-консултът в БДЖ Ваня Флорова обясни, че е въведена организация за отчитане на стачкуващите служители, тоест всеки трябва да се разпише при отиване на работа в съответните инстуктажни и присъствени книги и регистри и да отбележи факта, че ще стачкува. „Това е с цел както незаплащане на трудовите възнаграждения на участващите в стачката служители и работници, така и същите да бъдат поименно определени при предявяването на евентуален иск срещу тях за обявяване незаконността на стачката", обясни Флорова.
Синдикатите от своя страна увериха, че стачката е законна. За провеждането й в БДЖ са събрани над 7000 подписа или нужните над 50 процента от служителите в железницата, обясни лидерът на синдиката на железничарите към КНСБ Петър Бунев. По думите му стачката е съобразена с решението на арбитражния институт, което определя интервала между 8 и 16 часа за провеждане на стачни действия. Железничари от цялата страна са готови да спрат работа, очаква се включване и на техни колеги от Национална компания „Железопътна инфраструктура", заяви още Бунев.
Синдикатите са сезирали прокуратурата да направят проверка на фактическото състояние на БДЖ. Бунев каза, че се съмнява в обявения от ръководството технически фалит на дружеството.
Премиерът Бойко Борисов каза в отговор на журналистически въпрос, че няма да се намеси, за да спре стачката в превозвача. Той обясни, че ако не бъде оздравена компанията, всички нейни служители ще останат без работа.
В началото на ноември от ръководството на БДЖ обявиха поредица от мерки за оздравяване на компанията. Сред тях са намаляване на персонала с над 2000 служители, повишаване на цените на билетите, намаляване на броя влакове в движение, като това няма да доведе до закриване на линии, както и приватизация на „Товарни превози". На служителите мениджмънтът предлага да напуснат доброволно, като получат шест брутни работни заплати, което председателят на борда на директорите на компанията Владимир Владимиров определя като „жест". От ръководството на БДЖ, както и транспортният министър Ивайло Московски обясниха, че железницата е в технически фалит от години и стачка би довела компанията до колапс. Прилагането на оздравителни мерки, което да подобри финансовото състояние на дружеството, е наложително, категорични са от компанията, транспортното министерство и анализатори. Това от своя страна ще даде възможност на БДЖ да се възползва от европейски средства в програмния период 2014-2020.