Стачка спря десетки влакове в страната
Стачка спря десетки влакове в страната / снимки: Sofia Photo Agency, Юлиана Николова

Десетки влакове в страната спряха да се движат заради железничарска стачка в продължение на осем часа. Засегнати са повече пътническите превози, товарните са преструктурирани така, че основно да се движат извън времето на протеста, обясни пред Дарик председателят на борда на директорите на БДЖ Владимир Владимиров. От 24 ноември, както бе планирано, започна ефективна стачка, която ежедневно ще спира влакове в интервала между 8 и 16 часа.

Според данни на БДЖ до 16.00 часа не са се движили 122 от общо 263 влака, които обичайно пътуват по разписание в интервала между 8.00 и 16.00 часа. Някои от тези влакове са заминали от началните си гари, но са престоявали в междинни гари по маршрута на своето пътуване. В бройката са включени и влаковете, които са отменени поради липса на подвижен състав в началните им гари. Според синдикатите броят спрени влакове е значително по-голям - от 264 влака те са били 218. Стачката е довела и до закъснения на потеглянето на влаковете след 16 часа.

Стачка спря десетки влакове в страната
netinfo
В стачката са участвали 600 служители от "БДЖ - Пътнически превози" ЕООД, докато в "БДЖ - Товарни превози" ЕООД няма регистрирани участници в стачните действия, съобщават от превозвача. В процентно изражение стачкуващите служители са под пет на сто от общия брой на служителите в дружеството. В НК „Железопътна инфараструктура" по данни на транспортното министерство протеста са подкрепили 492 души или 3,8 на сто от персонала на релсовия оператор, като само 61 човека от тях са свързани с движението на влаковете. От синдикалните организации се оплакаха, че са били подменяни служители, така наречения „локаут", което те отчитат като нарушение. Пред Дарик синдикалният лидер Петър Бунев заяви, че по отношение на масовостта на стачката те са очаквали дори по-лош резултат.

Председателят на борда на директорите на БДЖ Холдинг Владимир Владимиров бе категоричен пред Дарик, че стачката е незаконна, но от компанията нито ще завеждат съдебен иск, нито ще санкционират служители. Направените регистри, в които се отбелязва кой стачкува, са за да не бъде платено на изразяващите недоволство за съответния ден.

Стачка спря десетки влакове в страната
netinfo

Шефът на борда на директорите поиска от протестиращите да стачкуват по цивилизован начин, тъй като има информация, че работник е легнал на релсите в Пловдив, за да спре международен влак. Председателят на стачния комитет към КТ „Подкрепа" Евгени Душков обясни, че в Пловдив е имало опит да тръгне влак и е спрян с лягане на релсите. В международния влак е поднесен чай на пътниците заедно с извинение за причиненото неудобство. Петър Бунев призова колегите си да не лягат пред влаковете. Въпреки призива от ръководството на БДЖ да се пропускат международни влакове, това не се случи. Влакът от Белград за София престоя на гара Волуяк, а от Москва за София - на гара Роман. Композицията от Истанбул за София бе спряна в Пловдив, а тази от Истанбул за Букурещ престоя в Стара Загора. На обяд от Централна гара в столицата не замина и влакът от София за Белград с вагон за Виена.

Стачка спря десетки влакове в страната
netinfo
Владимиров помоли синдикатите да пропускат тези влакове, тъй като чужденците нямат отношение към проблема, а се петни имиджът на България. Той обясни, че за да има сближаване на позиции синдикатите трябва да имат ясно формулирани искания.

Чуйте интервюто с Владимир Владимиров в предаването "Кой говори" на Дарик:

Петър Бунев каза, че исканията на синдикатите са ясни: подписване на нов колективен трудов договор, както и спазване на стачно споразумение, според което съкращения в компанията не могат да се извършват без съгласието на синдикатите. В момента в БДЖ персоналът се намалява, като на служителите се предлага да напуснат доброволно срещу шест брутни работни заплати. Освен това Бунев обясни, че до 1 октомври е трябвало да бъдат компенсирани социални плащания, а до 15 октомври да са раздадени дрехи и обувки, тъй като наближава зимата, а нищо от това не е направено. Отговорността за стачката е на мениджмънта на компанията, който не пожела да намери разумното решение, каза Петър Бунев.

Чуйте интервюто с Петър Бунев в предаването "Кой говори" на Дарик:

От своя страна Владимир Владимиров каза, че ръководството на холдинга няма да се откаже от набелязаните пет мерки за оздравяване на дружеството и по тях няма за какво да преговарят със синдикатите. Мерките са намаляване на персонала с 2000 човека, като им се предлага да напуснат доброволно срещу шест брутни заплати, намаляване на броя влакове без да се стига до закриване на линии, повишаване на цените на билетите, приватизация на „Товарни превози" и продажба на неоперативни активи.

От КНСБ се обърнаха с призив към железничарите да протестират и на 25 ноември.