Трябва да се вземе политическо решение за бъдещето на БДЖ, а компанията ще издържи най-много три месеца заради действията на Симеон Дянков, коментира за Дарик председателят на Синдиката на българските железничари към КНСБ Петър Бунев. По-рано стана ясно, че следващата седмица ще бъде създаден Кризисен щаб, който да се заеме с решаване на проблемите в "Български държавни железници"-ЕАД. Щабът ще бъде във формат министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията, заместник-министри и ръководството на БДЖ.
Финансовият министър Симеон Дянков постави улитиматум на ръководството на железниците да представи до 6 август да представи допълнителни реформи в дружеството.
Ако това се случи и те бъдат одобрени, железниците ще получат августовската субсидия от около 14 млн. лева. „Със сигурност може да се очакват протести", категоричен бе синдикалистът Бунев.
БДЖ е в поредния си финансов колабс, а проблемите на железниците се задълбочават след спирането на държавната субсидията за "БДЖ - Пътнически превози" в размер на 14 млн. лева от 1 юли. Финансовото министерство дава срок до понеделник ръководството на железниците да предаде нов спасителен план. „Възможно са стачки", обясни председателят на Синдиката на българските железничари към КНСБ Петър Бунев.
„Състоянието, в което се намираме и действията на министър Дянков със сигурност ще доведат не повече от три месеца да издържи компанията. Доколкото имам информация банката вече са задействали техните процедури, така че нищо добро не се случва. А хората дали са готови да понесат и какво ще понесат - със сигурност ще има реакция от хората, в това съм убеден. Каква ще бъде, вее още е в сферата на слуховете", каза Бунев.
Той допълни, че към момента служителите на компанията са около 10 000 души. „Това, което дочух е, че трябва да останат пет, аз поне така дочух. Мисля, че това вече не е сериозно и няма как, това значи вече да няма БДЖ. Със сигурност можем да очакваме стачка, но мисля, че проблемът трябва да се реши политически. До там са докарани нещата, че трябва да се реши политически и държавата да каже какво ще прави с БДЖ и дали въобще ще има някакво бъдеще", каза Бунев.
От Българската стопанска камара излязоха с позиция по поредния скандал в железниците. Според камарата драстична реформа с последваща оптимизация ще предотврати риска България да стане единствената страна в Европейския съюз, в която железницата фалира. Според икономистите в момент, в който в ЕС се разширяват мрежите на високоскоростните влакове, България може физически да се откъсне от европейското пространство.
Тенденцията да се води БДЖ към фалит или ограничаване, е икономически порочна, смятат от работодателската организация. При невъзможност за оздравяване на дружеството, да се върви към обявяване на несъстоятелност без излишно наливане на допълнителни публични средства, разсрочване или опрощаване на дългове, препоръчва БСК.