Рагин: Няма опасност от свръхцени в туризма
Рагин: Няма опасност от свръхцени в туризма / netinfo

Проблемът с цените в туризма е много специфичен, защото предлагането е по-голямо от търсенето. Много трудно ще могат да се вдигнат цените, особено за български туристи. Според мен колегите ще си позволят да вдигнат цените с толкова, с колкото инфлацията е вдигнала цените. Така че няма опасност за свръхцени в нашия бизнес. Виждате, че за цялата година при нас няма никакви скокове. Напротив, задържаме положението, вървим последни след инфлацията. Това каза в предаването „Кой говори” по Дарик председателят на Българската асоциация на хотелиерите и ресторантьорите Благой Рагин.

Бизнесът, инвестирал в зимен туризъм, търси алтернативни решения при липса на сняг, изграждат се съоръжения за изкуствен сняг, само температурата да стане по-ниска. В момента кипи усилен труд и на Витоша. Витоша беше забравена, но колегите, които инвестираха в Банско, сега инвестират и в София. Ние се надяваме, че това, което направиха в Банско, ще бъде мултиплицирано ви в София. Защото Витоша не трябва да бъде пренебрегната, потенциалът е много голям. Така че и Витоша ще влезе в „Голямата четворка” на големите ски курорти у нас, каза още Рагин.

Очакваме част от персонала, който се освобождава от летните курорти, да отида в зимните курорти. Те са с по-малка развита база. Но търсим и други резерви, защото голяма част от нашия персонал отиде в Европейския съюз, каза още председателят на асоциацията на хотелиерите и ресторантьорите у нас.

За тази година имаме почти 30 процента ръст от всички европейски страни и имаме 70 процента спад на сръбския и македонския пазар и точно това се почувства в Несебър, Обзор, Созопол – тези комплекси и курорти, които комуникираха с колегите от съседките ни. Тук можем да ползваме опита на Гърция – те намериха начин да уредят колективни визи и нашите партньори от Сърбия и Македония, които искаха да дойдат на южното ни Черноморие, но не успяха, ни посъветваха това, което е направила Гърция, и ние да го направим.

Ако не намерим начин да направим това зимата, въпреки че интересът е голям, особено към Банско и Боровец, може и да имаме проблеми.

Въпреки че имаме спад от Македония, Сърбия, имаме пак ръст от 6 процента и 16 процента имаме ръст на приходите от валута през летния сезон. Ако нямахме спад на този пазар, можем да кажем и Русия, Украйна, Молдова, Турция – те са с визи, щяхме да имаме ръст 15-16 процента, а валутата щеше да бъде с ръст някъде 20-22 процента, каза още Рагин.