Московски: Стачка в железницата би я тласнала към ликвидация
Московски: Стачка в железницата би я тласнала към ликвидация / снимка: Sofia Photo Agency, Юлиана Николова
Московски: Стачка в железницата би я тласнала към сигурна ликвидация
47362
Московски: Стачка в железницата би я тласнала към сигурна ликвидация
  • Московски: Стачка в железницата би я тласнала към сигурна ликвидация

Проблемите в БДЖ не са от вчера, става въпрос за десетки години безотговорно отношение. Това каза министърът на транспорта Ивайло Московски, който беше изслушан в парламента. По думите му преди две години, когато ГЕРБ взима властта, железниците са били в окаяно състояние. За двете години задълженията намаляха с повече от 50 млн. лева, допълни Московски.

Министърът обясни, че в момента в компанията се съкращават разходи за персонал чрез освобождаването на 2000 души. „За да бъдат избегнати спекулации, искам да отбележа, че това става с предварителна оферта от страна на ръководството на БДЖ за изплащане на шест брутни работни заплати на всеки и искам да ви информирам, че до момента 645 човека са приели този процес", каза Московски. Той заяви категорично, че няма механично съкращаване на хора, персонал се оптимизира там, където се смята, че има дублиране на дейности, а една четвърт от съкращенията са в администрацията на превозвача.

По думите на Московски финансовият ефект от прилагането на мярката ще е в размер на около 23 млн. лв. годишно.

По отношение на оптимизацията на влаковете и спирането от движение на 138 пътнически влака Московски поясни, че е разработен проект за оптимизация на транспортните схеми за превоз на пътници по отделните направления, като са съобразени характерът и структурата на пътникопотока. Проектът е строго съобразен за наличието на алтернативен транспорт, подчерта министърът. „В участъците, в които се отчита ниска ефективност, но няма друг транспорт, няма да се предприема закриване на превозите. Там, където е възможно, ще бъде разреден само броят на влаковете, като част от тях ще бъдат отменени от маршрутите в отделни дни от седмицата", каза още той. Московски допълни, че това ще намали разходите на дружеството с около 25 млн. лв. годишно и се изчислява, че за пет години икономията ще бъде над 100 млн. лв. и ще позволи да се разплащат задължения, оставени като наследство.

„Бих желал да подчертая, че една стачка в железницата би тласнала дружеството към сигурна ликвидация и тя би последвала съдбата на „Кремиковци". Тогава няма да има смисъл от каквато и да е реформа, просто 13 000 човека ще останат на улицата", коментира още министърът.


От 24 ноември започва стачка в железницата. Синдикати обявиха, че тя ще е безсрочна, ежедневно в интервала между 8 и 16 часа, което ще доведе до спиране на влакове. Профсъюзите са недоволни от ускоряването на реформите, настояват за подписване на нов колективен трудов договор и се съмняват в обявеното от ръководни кадри фактическо състояние на БДЖ.

От превозвача признаха, че не могат да осигурят алтернативен транспорт за придвижване на пътниците по време на стачката. Председателят на борда на директорите на холдинга Владимир Владимиров изчисли, че дневните загуби от ефективния протест ще възлязат на 600 000 лв.

В началото на ноември от ръководството на БДЖ обявиха поредица от мерки за оздравяване на компанията. Сред тях са намаляване на персонала с над 2000 служители, повишаване на цените на билетите, намаляване на броя влакове в движение, като това няма да доведе до закриване на линии, както и приватизация на „Товарни превози" и продажба на неоперативни активи. На служителите мениджмънтът предлага да напуснат доброволно, като получат шест брутни работни заплати, което Владимир Владимиров определя като „жест". От ръководството на БДЖ, както и транспортният министър Ивайло Московски многократно обясниха, че железницата е в технически фалит от години и стачка би довела компанията до колапс. Прилагането на оздравителни мерки, което да подобри финансовото състояние на дружеството, е наложително, категорични са от компанията, транспортното министерство и анализатори. Това от своя страна ще даде възможност на БДЖ да се възползва от европейски средства в програмния период 2014-2020.