- Между 7 и 12 млн. лева ще са загубите на „Български пощи” и там се задават съкращения
Очакваните загуби на „Български пощи" за тази година са между 7 и 12 млн. лева и това неизбежно ще наложи съкращения на хора и оптимизация на дейности в пощите. Това съобщи в интервю за рубриката „МеждУредие" на „Дарик кафе" министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски. По думите му в момента не стои на дневен ред въпросът за приватизацията на пощите, тъй като нямало никакъв интерес към тях - докато не се преструктурират, те щели да бъдат само губещи.
Министър Московски упрекна предишното правителство за това, че са стартирали либерализацията на пощите по-рано. Предишното правителство и предишният парламент без да премислят логично са взели решение либерализацията на пощите да започне три години преди крайния срок по европейската директива, обясни министърът. Той допълни, че това е нанесло огромна щета, тъй като всички държави в Европа освен пет страни - при това големи и силни държави, които вече са си преструктурирали така пощите, че имат възможност да допуснат частния бизнес на пазара. „Всички останали държави правят това в момента и всеки чака крайния срок - ние изведнъж сме решили, че можем да го направим и по-рано", допълни Ивайло Московски.
В песимистичния вариант загубите на „Български пощи" може да достигнат 12 млн. лева тази година, в оптимистичния вариант ще бъдат някъде около 7-8 млн. лева. „И двата варианта не ме радват и трябва в доста тежки условия паралелно да правим и там преструктуриране и оптимизация", допълни министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
Министър Московски призна, че ще се стигне до съкращения в пощите, без да посочи обаче каква част от служители в пощите, които са около 13 000 души, ще бъдат засегнати от тази мярка. Няма да се правят обаче механични съкращения, уточни министърът и допълни, че се прави анализ на всички дейности и там, където е възможно и логично да бъдат оптимизирани процеси, това ще бъде направено дори да е свързано със съкращения на хора.
Има доста добри възможности за публично-частно партньорство, така че има механизъм, който максимално да ограничи съкращаването на персонала. „Ще има прехвърляне на дейности и към частния бизнес", обясни още министърът.
По повод малките пощенски клонове в страната министър Московски обясни, че в момента се подготвя методология, която да позволи на пощите в случаите, в които се извършва губеща, но важна социална услуга, да кандидатстват и получават държавна помощ. За целта пощите трябва да докажат нетните си разходи за този вид социална дейност. Преди година се коментираше въпросът тъкмо за съдбата на пощенските клонове в малките селища с население под 800 души. „В редица малки населени места не е възможно да се закрият клоновете, защото хората там си получават пенсиите в пощата", обясни още Ивайло Московски пред Дарик.
Транспортният министър Ивайло Московски изрази надежда днес да се подпише споразумението, което да сложи край на стачката в БДЖ. Днес компанията възстановява движението на 166 дневни влака, въпреки че има все още макар и ограничен брой стачкуващи от „Пътнически превози". По думите на министър Московски има шанс за коледните празници българите да могат да използват вече спокойно железниците като един от начините за своето придвижване.
„Искрено се надяваме въпросът да намери окончателно решение - дори и малкото на брой стачкуващи да се оттеглят, за да може да се възстанови нормалното движение и за празниците да има осигурен железопътен транспорт", коментира министърът. Той изрази съжаление, че точно преди Коледа и Нова година се създава неудобство на пътуващите.
„Изчистен е целият вариант по споразумението, което се надяваме да се подпише и мисля, че би могло наистина днес да се приключи със стачката", посочи Ивайло Московски. Той допълни, че с „Товарни превози" споразумението е подписано. „То се предлага едно към едно и на „Пътнически превози" и не виждам причина за толкова големи спорове по споразумението", допълни министърът.
Запитан дали е по-скоро предупреждение или реална възможност създаването на една нова компания - ново БДЖ, за което са водени разговори и с финансовия министър Симеон Дянков, транспортният министър коментира, че този вариант е бил нормална реакция на държавата. „При положение, че съществуващата компания е на практика в технически фалит и ако нещата бяха придобили по-драстични размери със стачката, държавата трябваше да има механизъм и резервен вариант, при който да не остане без железопътен транспорт", допълни Ивайло Московски.
По повод обиските, извършени в НК „Железопътна инфраструктура", при които е иззета документация, свързана и с европроекти, министър Московски посочи, че лично няма притеснения за проекта Димитровград-Свиленград. „Но нека колегите да си направят проверките, разговарял със и с вицепремиера Цветанов. Ще осигурим пълното съдействие на органите в тази проверка и гарантирам, че ще проява нулева толерантност, ако се окаже, че колеги от компанията някакви нарушения и са прекрачили закона", заяви транспортният министър.
„Този казус засяга вече бюджетът на Германия и вероятно решение ще се търси на предстоящата среща на премиера Бойко Борисов с канцлера Ангела Меркел", коментира Ивайло Московски по повод липсата на пари, с което да се платят нужните 15 млн. евро за погасяването на забавените вноски по кредита за германските мотриси „Дезиро". „За съжаление БДЖ няма откъде да осигури тези средства, а германската страна няма вариант да отстъпи в срока, въпреки че отстъпиха за размера", допълни той. По думите му нито една от двете страни нямат интерес от прибирането на влаковете обратно. „Ще се изчака решение, вицепремиерът Дянков също търси някакви механизми поне частично да осигури някакво финансиране за тези просрочени задължения", каза още транспортният министър.