Наполовина може да бъде намален броят на влаковете у нас, ако работещите в железниците започнат ефективни стачни действия, съобщи Петър Бунев от КНСБ. По думите му синдикатите в железопътния сектор остават в стачна готовност, заради предстоящите съкращения в БДЖ и Национална компания „Железопътна инфраструктура". Железничарските синдикати от структурите на КНСБ и КТ „Подкрепа" проведоха среща по проблемите в сектора с министъра на транспорта Александър Цветков, социалния министър Тотю Младенов, както и с ръководствата на БДЖ и НКЖИ.
В края на миналата година българското правителство подписа меморандум със Световната банка за отпускане на общо 600 милиона лева заем за двете компании. За да бъдат отпуснати тези средства, двете дружества трябва да се преструктурират. Според предложения към момента план за преструктуриране до 2014 година персоналът на БДЖ трябва да бъде намален с 2800 души, а на железопътната инфраструктура - с 3970 човека. Според синдикатите този план е абсолютно неприемлив и затова докато не бъде преразгледан, те ще останат в стачна готовност, обясни Петър Бунев.
"В Закона за железопътния транспорт е казано, че най-малко трябва да бъдат 50 процента от влаковете. В 24-часовия график "Пътнически превози" има 630 влака. Това значи в движение да бъдат 315", каза синдикалистът.
Още утре транспортният министър Александър Цветков ще назначи междуведомствена работна група, в която ще участват заместник-министрите на транспорта, финансите и на труда и социалната политика, както и представители на железниците и синдикатите. До 15 февруари този екип трябва да изготви план за оздравяване на железниците, обясни Цветков.
"Спасяването на давещите се е дело на самите давещи се. Стабилизирайте се, преструктурирайте се, пари в черна дупка няма да бъдат наливани от никого", каза Цветков.
Синдикатите настояват в този план ясно да бъде записано, че нито един работещ в системата няма да бъде съкратен без причина.
"БДЖ декларира, че няма да има съкращения до 15 февруари, докато не се изготви този съвместен план, както и НКЖИ, че няма да има съкращения в експлоатационния персонал", обясни социалния министър Тотю Младенов.
Министър Младенов обясни, че съкратените железничари ще участват в програми за заетост и преквалификация. транспортният министър Александър Цветков призна, че БДЖ е в реална неплатежоспособност. Въпреки това той прогнозира, че скоро компанията ще постигне положителен финансов резултат. Според Цветков „Железопътната инфраструктура" ще излезе на печалба още тази година.