Досега в някои от черноморските общини местните власти са следвали инвестиционния интерес и са променяли статута на земеделски земи с цел строителство, без да е изградена необходимата инфраструктура. Обособили са се и урбанизирани райони без устройствени планове, където липсва нужното благоустрояване. Този процес трябва да бъде пречупен и променен с общи усилия-на министерството, местните власти и всички заинтересовани страни, посочи Станкова.
Всички черноморски общини имат изготвени ОУП/тогава Териториални устройствени планове/, одобрени през 1997г. Петгодишният срок, в който те не можеха да бъдат променяни, обаче изтече през 2001-2002 г. Плановете започнаха да се променят, което доведе до бум в строителството, а първоначалната идея за устройство и развитие на териториите – променена, припомни шефът на дирекция „Устройство на територията” в МРРБ.
Представеният преди 2 години проект за Общ устройствен план на община Бяла е предвиждал застрояване по цялото крайбрежие. Той беше представен от тогавашния кмет на Бяла, разкри експертът от МРРБ.
Според Закона за черноморското крайбрежие, влязал в сила на 1 януари т.г., всяка черноморска община трябва в рамките на 2 години да разполага с нов Общ устройствен план/ОУП/. Той ще се одобрява от министъра на транспорта след рецензиране от експерти на министерството. След влизане в сила на Общите устройствени планове, няма да се издават подробни устройствени планове за инвестиционно намерение, ако те не съответстват на ОУП. Новите ОУП ще съдържат спешни мерки за спасяване на проблемните места.
Категоризация и на родните курорти, по подобие на хотелите, предлага Лидия Станкова. Идеята може да бъде развита от Държавната агенция по туризъм, смята експерт Станкова.
Визията за Черноморието бе обсъдена на конференция във Варна, с участието и на специалисти от Холандия, които са партньори по проекта “Моят бряг”. Двегодишният проект (2007-2008) има за цел да подготви стратегия за устойчиво развитие на българското Черноморско крайбрежие. Oсновава се на препоръките на Европейския съюз за интегрирано управление на крайбрежията и на Конвенцията за опазване на Черно море от замърсяване. Проектът се финансира от холандското Министерство на жилищното строителство, териториалното управление и опазването на околната среда.
Представени и обсъдени бяха резултатите от работата по четирите пилотни района на крайбрежието: Варна, Бургас, Добрич и Странджа. Темата на проекта за Варна е “Варненското езеро и пристанището: кораби и природа”.Сред изводите, до които са достигнали авторите на проекта са, че традиционните сектори на туризма и корабоплаването трябва да се укрепят на базата на съществуващия в града опит. Едновременно с това е необходима диверсификация на бизнеса, например като се разработват лозя и винопроизводство, както и конгресен туризъм.