/ БТА
Планетариум, възпроизвеждащ картина и звук по съвременна технология, вече е част от оборудването на Астрономическа обсерватория „Славей Златев“ в Кърджали.

Системата е втора в страната след тази на Ямбол и цели да улесни работата на екипа в обсерваторията. Това съобщава директорът на институцията Агоп Узунбохосян.

планетариум кърджали

Придобивката е част от проект на Министерството на образованието и науката - за достъп до съвременна образователна среда, съфинансиран от община Кърджали.

Откриха първия планетариум в София: В него ще се чувствате като в космическа капсула

Според екипа на обсерваторията, новата технология е по-лесно достъпна по отношение на материали за поддръжка и възможности.

планетариум кърджали

”Няколко мултимедии, които са свързани в система, съставят заедно образа. С добро озвучаване получаваме нещо като сферично кино. Така можем да демонстрираме различни астрономически филми, както и звездното небе, какво се вижда през дадена вечер, да изучаваме съзвездия, различни мъглявини, галактики“, обяснява Бончо Бонев – учител по физика в обсерваторията.

Съвременната система ще служи за нагледна образователна дейност. Към момента се прави селекция на филмите, които са пригодени за различни възрасти. Те са на няколко езика, сред които и турски с идея за филми и на гръцки, съобразени с посетителите на обсерваторията.

„Досега нашата работа зависеше изключително много от метеорологичните условия и това, че трябва да е през тъмната част на деня. Светлините в града вече са все по-осезаеми, все по-малко неща можем да покажем през нашите телескопи“, коментира директорът Агоп Узунбохосян. По думите му с новата система няма да отпадне необходимостта и работата с телескопите.

„Не сме затворили купола. Не казваме, че няма да вършим демонстрационни наблюдения с телескоп, но това е една допълнителна възможност, която ни дава допълнителна свобода на дейност“, каза още той.

И макар все още да не е официално открит, т.нар. дигитален планетариум вече е посрещнал първите си зрители. Сред тях са както ученици от Кърджали, така и деца от българското училище в Одрин.
Валентина Стоева/БТА