Кандидати за депутати от Кюстендилски избирателен район подписаха жалба, с молба тя да бъде отнесена до Конституционния съд. В нея се посочват 8 нарушения на изборния закон, основно при гласуването в секциите в Турция. Жалбата е част от протеста на жители от областта срещу разпределението на мандатите в региона и даването на мандат на ДПС, в лицето на Александър Методиев- Бат Сали.
Жалбата е изпратена до президента Росен Плевнелиев, главния прокурор Сотир Цацаров, Министерски съвет, Народното събрание, председателите на ВКС и ВАС, а чрез тях и до Конституционния съд. Тя е подписана от Виктор Янев / ГЕРБ /, Иван Андонов / БСП- Лява България /, Георги Петров / Патриотичен фронт /, Васил Иванов / КП България без цензура /, Офелия Димова / Нова България /.
Посочените закононарушения са, цитирам:
1. Незаконосъобразно са открити 136 избирателни секции в Република Турция. Налице е несъответствие между броя на подадените заявления за гласуване в Република Турция и тези на разкритите секции с оглед нормите, предвиждащи създаването им, като обявения брой заявления е многократно завишен в сравнение с действителния. Не са спазени правилата на чл.14,т.1-4, чл.15 и 16, ал.1 и ал.2 от ИК.
2. Освен, че съществува несъответствие между обявения брой подадени заявления и разкритите секции в Република Турция, то е необходимо да бъде направено включването им в списъка по чл.38 от ИК като лица, подали заявления за гласуване извън страната с цел избягване на двойно гласуване. Тези избиратели могат да бъдат дописвани в избирателните списъци по постоянен адрес в изборния ден по реда на чл.40 от ИК. Налице са данни, че в избирателни секции в 9-ти многомандатен избирателен район е извършвано изключване от списъка на заличените лица в изборния ден, което създава предпоставка за т. нар. двойно гласуване. Това означава, че изборният процес в тези секции е бил опорочен (гласували са избиратели без право на глас). Двойното гласуване е съществено нарушение на изборния процес, следователно допускането му опорочава вота и в съответните избирателни секции в Република Турция, където то е извършено, тъй като избирателят първоначално е гласувал по постоянен адрес, а след това в избрана от него избирателна секция в Република Турция, където е бил дописан от съответната секционна избирателна комисия.
3. Изборния ден е започнал и провеждането на изборите извършвано при непълен състав на СИК - с по двама или трима членове, т.е. допуснато е нарушение на чл.107, ал.4 от ИК. Секционните избирателни комисии в Република Турция са осъществявали дейността си в незаконен състав, доколкото повечето от тях липсва назначаване измежду членовете им на председател, заместник председател или секретар в противоречие с чл.107, ал.1 и ал.2 от ИК.
4. Дописване на избиратели в избирателните списъци на 136 избирателни секции в Република Турция, които не са имали право да гласуват и/или не са разполагали с валиден български документ за самоличност, с който да удостоверят самоличността си или без декларация по образец, с което е нарушен реда по чл.33, ал.2 от ИК. При дописване в избирателните списъци са били попълвани номерата на невалидни български документи за самоличност и не са били попълвани графите, където се вписват номерата на валидни такива на гласоподавателите. Като гласоподаватели са допуснати да направят своя вот лица, които не са разполагали с валидни български документи за самоличност.
5. Допуснати са нарушения на нормите относно идентифицирането на избирателя и за вписване на данните на избирателя в избирателния списък, като не са спазени изискванията на чл.263 и чл.264 от ИК.
6. Няма подпис на председател или друг упълномощен член на секционните избирателни комисии в Република Турция на допълнителните страници на избирателните списъци, където са дописвани явилите се в изборния ден гласоподаватели.
7. Допуснато е двукратно гласуване на лица в избирателните секции, които се намират на територията на Република Турция, поради липса на механизъм за контрол, предотвратяващ възможността един и същ избирател да гласува в две и повече секции на територията на един град.
8. Секционните протоколи са съставени при груби нарушения на изискванията за техните реквизити, съдържащи се в чл.275 и чл.282 от ИК, като дори спрямо някои от тях не може да се прецени дали са подписи на лица, които са вписани като членове на СИК. Поради това гласовете отразени в тези протоколи, които не притежават доказателствена сила на свидетелстващ документ и на практика липсва секционен протокол, не трябва да участват в базата за изчисляването на мандатите, разпределени между парламентарно представените партии и коалиции. Секционният протокол е първичен документ, който доказва гласуване и когато той няма качеството на валиден документ отразените в него гласове следва да бъдат изключени и да се определи нова база за разпределение на действителните гласове по партии и коалиции.