Префокусиране на системата на образованието, което трябва да се случи в близката една година, предвижда ресорното министерство. На гражданска дискусия в Добрич, министър Красимир Вълчев съобщи, че фокусът ще се смени от документа към креативността и това качество ще се стимулира занапред. „Учителят трябва да се чувства по-свободен!“, заяви той и добави, че за тази нова култура ще работят и Регионалните управления на образованието, и всички училищни екипи. „Това трябва да го казват и излъчват всички в системата и то да се проведе в следващата една година“, категоричен бе министърът.
Политиката предвижда по-малка зависимост от учебника; повече дискусии в клас; преподаването да бъде почти равно на упражненията и анализите. „Ролята на учителя трябва да е да вдъхновява учениците да учат“, каза Вълчев.
Двете основни предизвикателства пред образователната система у нас са задържането на всяко дете в училище и работата за изграждане на ключови компетентности, полезни в бъдеще. Поради факта, че не знаем какви професии ще има след 20-30 години, трябва да подготвяме децата за доказано полезни неща. Министърът изнесе данни, че на пазара на труда скоро ще влизат с 1/3 по-малко, отколкото ще излизат и проблемът с липсата на кадри ще се задълбочава.
Другото предизвикателство пред дейците на образованието – привличането и задържането на всички деца в училище, вече се насърчава с редица мерки, а скоро ще се ползват и принудителни. Според министъра това е наложително, защото трябва да се заместят безотговорните родители. Вълчев вече е посетил 86 български общини на дискусии с представители на сектора и всички са споделили трудностите си при вкарването на децата в клас. „Ние вече заместваме родителите - храним, даже къпем децата“, посочи Вълчев и каза, че се полагат големи усилия, затова трябва да има и по-чувствителни принуди, които да отнемат децата от безотговорните родители. Той припомни, че депутати предлагат отнемане на „детските добавки“ за по-дълъг период при отсъствия, но подчерта, че парите ще отиват в училищата, а няма да бъдат тотално спирани.
Политиката предвижда по-малка зависимост от учебника; повече дискусии в клас; преподаването да бъде почти равно на упражненията и анализите. „Ролята на учителя трябва да е да вдъхновява учениците да учат“, каза Вълчев.
Двете основни предизвикателства пред образователната система у нас са задържането на всяко дете в училище и работата за изграждане на ключови компетентности, полезни в бъдеще. Поради факта, че не знаем какви професии ще има след 20-30 години, трябва да подготвяме децата за доказано полезни неща. Министърът изнесе данни, че на пазара на труда скоро ще влизат с 1/3 по-малко, отколкото ще излизат и проблемът с липсата на кадри ще се задълбочава.
Другото предизвикателство пред дейците на образованието – привличането и задържането на всички деца в училище, вече се насърчава с редица мерки, а скоро ще се ползват и принудителни. Според министъра това е наложително, защото трябва да се заместят безотговорните родители. Вълчев вече е посетил 86 български общини на дискусии с представители на сектора и всички са споделили трудностите си при вкарването на децата в клас. „Ние вече заместваме родителите - храним, даже къпем децата“, посочи Вълчев и каза, че се полагат големи усилия, затова трябва да има и по-чувствителни принуди, които да отнемат децата от безотговорните родители. Той припомни, че депутати предлагат отнемане на „детските добавки“ за по-дълъг период при отсъствия, но подчерта, че парите ще отиват в училищата, а няма да бъдат тотално спирани.