Няма борба на интереси при споразумението за „Бургас-Александруполис”
Няма борба на интереси при споразумението за „Бургас-Александруполис” / netinfo

Изпълнителният директор на "Булгаргаз" Любомир Денчев в интервю за предаването "Денят" на Дарик радио.

Добри ли позиции успя да извоюва страната ни в това споразумение? Факт е, че не се състоя идеята Русия, страната ни и Гърция да имат равно участие. Русия ще има мажоритарен дял.

Значи аз не бих казал, че това е отстояване на интереси, защото в последната една година екипът, който работеше по споразумението, от руска, гръцка и българска страна се опитваше да намери взаимно приемливи решения и считам, че и трите страни са доволни от постигнатия резултат. В този смисъл не е имало борба на интереси.

Тоест да сме доволни от резултата, който днес бе парафиран в гръцката столица?

Мисля, че да. Специално за "Булгаргаз холдинг" това дава възможност нещата, за които считаме, че можем да изпълним по този проект, а именно да участваме в оперирането на нефтопровода на българска територия, са отворени. Дава се възможност със споразумението за такова участие.

Аз обаче искам да ви попитам на съвсем човешки, прост език да обясните какви са ползите за страната ни след подписването на това споразумение?

Може би не съм аз човекът, който трябва да обясни ползите за страната. . .

Напротив, вие може да обясните това.

Аз мога да кажа за "Булгаргаз" нещата как стоят. От една страна, ние ще бъдем един партньор в международната проектна компания, която по-късно ще прерасне в компания, която ще експлоатира нефтопровода. "Булгаргаз холдинг" участва с 50 процента от българското участие, което означава 12,25 процента дял в международната компания. Значи от една страна ние ще бъдем партньор и съсобственик на нефтопровода, а от друга страна се надяваме да покажем, че ще бъдем и най-добрия оператор на нефтопровода на българска територия. И съответно с това ще се създадат работни места не само по време на строителството, а и трайно, ако ние сме оператор на тръбата.

Колко ще са работните места?

Засега ми е трудно да кажа, защото проектът, който досега е подготвен, е с доста години давност. Мисля, че . . .

Назовете една приблизителна цифра.

. . в скоро време ще бъде актуализиран и тогава ще мога да дам по-точна информация.

Все пак назовете една приблизителна цифра. Поне нашите слушатели да знаят да са ни големи очакванията или не.

Ами мога да кажа, че в строителството става дума за стотици работници.

Добре. Казвате, че искате да бъдете оператор на тръбата, която минава през наша територия. Как обаче това се посреща от гръцките и руските ви колеги - там има ли някакви проблеми, очаквате ли или всичко е решено вече?

Според мен не, не е решено. Според мен гръцките колеги по същия начин гледат на гръцка компания като оператор на гръцката част на тръбата и естествено нямат нищо против българска компания на българска територия. С руските колеги мисля, че тепърва предстоят уточнявания как ще се разделят функциите по оперирането, като основен играч, така, ако мога да си позволя да кажа, в това ще бъде руската компания "Транснефт", която ще осигури и постоянните потоци и съответно контролът на диспечерските функции, които трябва да бъдат осъществявани по нефтопровода.

Може ли оператор на тази тръба да стане външна компания?

Не е забранено със споразумението такова нещо, но мисля, че в хода на преговорите по създаването на компанията ще докажем ясно, че е най-добре това да бъде "Булгаргаз холдинг" за България.

Нещо полезно може да направите като кажете какви ще са разликите, ако оператор на тръбата сте вие и ако оператор на тази тръба е една външна копания.

Ами аз ще ви дам един пример. Оператор на тръбата по транзит на газопроводите през България, на транзитните газопроводи е "Булгаргаз холдинг", а всъщност абсолютно по същия начин потоците за южното направление, както в Русия е известно, на подаването на газ се осъществява от "Газпромекспорт" и ние си сътрудничим вече 30 години. Въпреки, така, някои трудни моменти през годините това сътрудничество е доста плодотворно. И именно това може да бъде добър пример защо "Булгаргаз" е необходимият партньор и в нефтопровода Бургас - Александруполис.

Господин Денчев, факт е, че тази тръба ще е уникално, така, за страната ни съоръжение. Можете ли днес да кажете по какви технологии ще бъде изградена тази тръба и може би още един важен въпрос - да очакваме ли някакви проблеми за околната среда? Това са притесненията поне към този момент.

Значи очакванията и на трите страни са, че става дума за най-модерните технологии, по които се строят нефтопроводи в света и че това естествено включва съобразяване с всички екологични изисквания и норми на Европейския съюз естествено.

Това съоръжение ще се нуждае ли от някаква по-специална охрана? Нещо, което до днес не сме виждали по нашите земи?

Ами вероятно ще има, ще има такова нещо, да.

Не, защо, това са любопитни подробности и всеки от нас се опитва да си представи що за чудо на чудесата ще е това.

Едва ли ще е някакво голямо чудо. Нефтопроводи се строят не само в България и начините, по които се осигурява охраната на тези нефтопроводи са различни. Но във всички случаи се надявам, че това като един нов, нов проект за реализация ще бъде осъществен съответно и с най-добрите начини за охрана.

Смятате ли, че този проект е от общоевропейски интерес? Защото днес прочетох, че мнозина анализатори пишат, тълкуват това като удар върху опитите за изработване на една общоевропейска позиция в отношенията с Русия и като подчиняване на гръцката и българската енергийна инфраструктура на Кремъл. Вие какво мислите по този въпрос?

Ами мисля, че когато човек разсъждава от позиция на това кой на кого се противопоставя, винаги може да намери проблеми. Моето виждане е, че нефтопроводът ще допринесе за по-доброто сътрудничество между руските нефтени компании и потребителите в Европа, защото в края на краищата този петрол отива за Европа. И това е един достатъчно сигурен път. Не случайно съответно е пред реализация този проект. Босфорът създава проблеми. Има си определен капацитет, нарастват нуждите в Европа и това . . . Бургас - Александруполис съответно ще бъде един по-сигурен, надежден път за това петролът да стигне до потребителите в Европа. Затова не виждам, не виждам конфликт.