Над 100 държавни служители са уволнени за корупция през 2007 г.
Над 100 държавни служители са уволнени за корупция през 2007 г. / netinfo

Ръководителят на Главния инспекторат към Министерския съвет Николай Георгиев в "Седмицата" на Дарик радио.

Колко високо може да стигне вашият инспекторат? Има ли правомощия например да провери, това е абсолютна хипотеза, дали висши чиновници са били корумпирани по време на преговори за големи проекти, например като тия енергийните? Такива случаи впрочем има, понеже сме на историческа вълна, проверявали са 1881 година дали руснаците не са дали нещо някому, за да лобира железницата да иде до Русчук от София, вместо до Виена?

Ако се получи сигнал, в който има съмнения за корупция при такива проекти, това е напълно възможно, но усилията ще бъдат на много институции едновременно.

Министри може ли да проверите?

Може.

А случвало ли се е вашият инспекторат да провери министър?

Имали сме сигнали срещу министри, но фактите, изложени в тях, не са водили до нарушения установени.

Как проверявате сигнал срещу министър? Той не разбира ли веднага, че го проверявате, защото вие формално сте му пък подчинени.

А какво е притеснението на министъра, че го проверяваме? Всичко се прави по документи. Министърът, ако си е сложил подписа под документ, който води до някакви прояви, свързани с корупция.. .

Тоест, вие сте проверявали документи, подписани от министри.

Проверявали сме, да.

А на премиера документ проверявали ли сте?

На премиера не сме проверявали документ.

А има ли правомощия вашият инспекторат да провери тоя, дето го е назначил?

Няма забрана. В нашия инспекторат няма такава забрана законова, но нека да разделяме нещата и властите. Премиерът е орган на управление заедно с Министерския съвет. Значи премиерът не взима еднозначни и еднолични решения. Неговите актове, които подписва, са приети от Министерския съвет.

А вие актове на Министерския съвет целия проверявали ли сте?

Ние сме участвали в съгласуване на актове на Министерски съвет, особено когато става дума за структури, в които се променят, да речем, вътрешните правила, които се гласуват от Министерски съвет. Това са устройствените правилници на съответните ведомства.

А, и вие ги консултирате дали има пробойни за корупция?

Да.

Кое е най-високото ниво, до което ефективно се е стигнало в България с отстраняване на човек заради съмнения в корупция, без това да е свързано с престъпления. ..

Шефове на агенции. Шефове на . . .

Последният беше председателят на Държавната агенция за метрология и технически надзор. Там какво стана?

Там имаме преписка все още и аз няколко пъти вече обяснявам пред различни медии, че с шефа на агенцията няма да водим разговор в ефир или по вестниците. Там има . . .

А всъщност там проблемът е, че държавната лаборатория, която е към тази агенция за проверка на течните горива, не е работила.

Не е работила две години.

Две години не е работила?

Да, почти две години.

И в това вие виждате съмнения за далавера. Никой да не проверява горивата.

Ами, аз виждам съмнения за лошо управление най-малкото. Нали си представяте две години вие да получавате заплата и вашият шеф да ви плаща заплата, а вие да седите и да гледате в една точка?

Какво обяснение получихте?

Много обяснения получихме. Безспорно там имаше проблеми с вътрешните актове, нормативните - кой, как извършва, как се взимат пробите, къде се носят, как се взима контролна проба. Тя проверката не е правена за късо време. Много институции влизаха на проверка и фактически в крайна сметка се получи така, че самата агенция започна да отстранява тези пропуски във времето. Част от тях са отстранени. Единственият проблем в момента с лабораторията е, че все още не е лицензирана.

На Интернет адрес anticorrupcion.government.bg всеки гражданин може да подава сигнали за корупция и да прави предложения за превенция.

Всеки гражданин на републиката може да прави . . . да отправи сигнали.

И колко. . .това е реално от декември?

От 21 декември го обявихме, че действа.

И колко, колко. . .

Досега са 50. .. сигнала . . .

Петдесет.

. . . в които има думата корупция.

Има ли нещо сериозно, според вас?

Ами повечето . . .

Или от тия, дето си се жалят по всички институции.

Ами, има и такива, има и такива, адресирани до всички институции. Част от сигналите са свързани с вече минали дела имотни, които са минали преди 3-4 години, даже на Административен съд. Хората считат, че е нарушено тяхното право, след като не е отсъдено в тяхна полза.

А вие със съд не се занимавате.

Ние не можем да се занимаваме със съд.

Вие се занимавате със съмнения за корупция само в администрацията.

Само в администрацията. Когато обаче имаме съмнения за престъпление, сме длъжни по закон, и го правим, изпращаме документите, които сме събрали, преписката, на прокуратурата.

А каква е връзката с другите системи, които също събират сигнали за корупция в съдебната власт или пък в самата администрация? МВР също има телефон за сигнали за корупционни действия.

В действителност това е национална система, за която говорим в момента, и тя продължава да се доизгражда. Има 70 работни места, да го кажем условно, във всички институции, включително в прокуратурата, в Народното събрание, в комисията на господин Бойко Великов, във Висшия съдебен съвет. Така че всички сигнали, които попадат, свързани с корупция, в системата, отиват на съответния адрес.

Как точно работи системата? Какво гарантира, че някой сигнал за корупция няма да бъде изтрит . . .

Това е невъзможно.

. .. вследствие на корумпиране на този, дето може да ги трие?

Ами, ако считате, че аз съм най-корумпираният в държавата, може би това ще се случи. Не, това е невъзможно.

Всичко зависи от вас, така ли?

Не зависи нищо от мен в случая по отношение на това, което попада в системата. Влизайки веднъж в системата, сигналът получава уникален номер. Този номер по никакъв начин не може да бъде изтрит или премахнат.

Гражданинът си го вижда този номер?

Гражданинът го вижда и може да проследява във времето къде се намира преписката и какво се е случило с нея.

Гледате ли анонимни сигнали?

Анонимните сигнали има по-особен статут, защото по закон анонимни сигнали не се гледат, не се разглеждат. И сме дали възможността, защото практиката досега в годините е показала, че в някои от анонимните сигнали има зрънца, които би трябвало да бъдат, да кажем, проверявани. Ако в такъв сигнал анонимен има и най-малка диря за нещо, което може да се е случило не както трябва в някоя от институциите, сигналът подлежи на проверка.

Кой ходи да проверява?

Тя е една огромна мрежа в страната, въпреки че хората не са повече от 400 човека. Във всички институции има инспекторати, вие знаете това.

И те са централизирани всъщност под шапката на главния инспекторат в Министерския съвет.

Административно те не зависят по никакъв начин от главния инспекторат. Единствено методически благодарение на статута на главния инспекторат, законовия, и една методология, която е разписана от министър-председателя, с която ние работим с всички останали инспекторати в страната.

Добре, ама работи ли наистина система, в която инспекторът е подчинен и назначен от този, дето го проверява?

Значи, инспекторът е назначен от министъра или от шефа на агенцията, ако е в агенция. Той единствено, ако тук има зависимост, това е назначаването от принципала.

Тоест, поне до равнище заместник-министър би трябвало да работи спокойно, без. ..

До равнище заместник-министър трябва да работи спокойно.

. .. без риск да бъде спрян този. ..

Ако има и най-малко съмнение, че може да бъде изкривен един, въздействан върху проверката в съответния инспекторат, материалите се прехвърлят в главния инспекторат.

Колко хванати има?

За какво?

За корупция, от вашите проверки?

Много са. Значи, за миналата година са над 1300 проверките. Само сега, от декември до днешна дата са 100, които са извършени в администрацията.

Значи, аз не ви питам колко сте проверили, колко много сте работили. Въпросът е колко. ..

Това е много важно.

. .. от тях залудо сте работили, колко сте хванали?

Аз разделям на две нещата. Проверките водят до превантивно действие. Значи, стряскат хората, които. ..

Проверяват.

са проверявани, или дисциплинират. . .

Даже да не го хванете, няма да вземе.

Поне дисциплинират системата, в която работят. А в действителност има много хора, значи много случаи, в които, ако не ме лъже паметта, за цялата година са над 50-60 човека, за които е образувано. . . над 300 човека е образувано дисциплинарно производство, а уволнените са, мисля че над 70 човека. Имам някакви съмнения по отношение на това, защото в МВР допълнително са данните, които. ..

43-ма, аз имам тук една статистика...

43-ма.

. .. от Румен Петков. . .

Това е до 10 месец.

. .. обявена миналата седмица, 43-ма. Сред тях и началници на полицейско управление и ръководител на. ..

Аз говоря за над 70 извън системата на МВР.

Тоест над 100 в цялата държава...

Да, да.

. .. при всяко положение миналата година са уволнени?

Да.

За корупция?

Да.

А колко от тях са обвинени, т.е. от прокурор?

Сигналите към прокуратурата са почти половината, а колко са обвинени не мога да ви кажа, прокуратурата по принцип не е ангажирана с това да отговаря. ..

Тоест, половината от тези над 100 уволнени, се дават на прокурор и след това вече продължават. ..

Да. В системата. Прокурорът преценява. ..

. .. в съдебната система?

. .. дали да заведе, или не.

Колко души лежат в затвора за корупция в България?

Мисля, че 7-8 човека, мисля че лежат вече.

Това е така в исторически план, натрупано през годините?

Да, за годината. За една година и нещо.

А, за година и нещо 7-8 са в затвора?

Вижте, само от финансовата система имаше служители от Националната агенция за приходите, които бяха осъдени във времето, въпреки че деянията бяха извършени, да речем, 2006 г., а пък 2007 т. се случи това да бъдат осъдени, и то за подкуп, взимане на подкуп, което е явна корупция.

Трябва ли да се променя нещо в уредбата на борбата с корупция, включително до крайните идеи даващият подкуп да бъде освободен от наказателна отговорност, за да си казва, че му го искат?

Вижте, те са две нещата. Ако законово това бъде записано, това трябва да бъде много внимателно преценено и това не е работа на администрацията да го преценява и да го предлага, да речем, аз най-малко бих могъл да предложа такъв вариант. Но ми се струва, че е по-важно хората, които са подложени на такъв натиск от администрацията и им се иска подкуп, мисля, че моралът върви една крачка пред законодателството. Аз не съм склонен да дам пари на лекаря, когато той иска от мен, за да си свърши работата. Ако повече хора направят това, значи лекарите просто ще спрат да искат. Или пък, ако е толкова невъзможно, бих се обърнал към съответната служба, която се занимава с маркирането на парите, и ще се случи това, което вие последните месеци, медиите, отразявате колко души са хванати с подкуп. Това е една чудесна практика.

Добре. Ръководителят на Главния инспекторат към МС Николай Георгиев, да кажем, с любопитното начало, че няма пречка да проверите и тези, дето са преговаряли с руснаците по големите енергийни проекти?

Вижте сега, значи, дайте да разделим политиката от администрацията, в смисъл от административната дейност, която се извършва. Подписването на договора е държавен акт, това е и политически акт. Така че аз там нямам дори право да си мисля по този повод. Но ако след това се опорочи системата, т.е. прилагането на този договор и спогодбата, там имам право да бъркам.