Митрополит Кирил: Църквата трябва да взима отношение по всички въпроси
Митрополит Кирил: Църквата трябва да взима отношение по всички въпроси / снимка: Sofia Photo Agency, Юлиана Николова

Наместник-председателят на Светия синод на Българската православна църква митрополит Кирил в „Годината” на Дарик. Чуйте цялото интервю на Radio.DarikNews.bg:

Здравейте, Ваше високопреосвещенство…

Бог да ви благослови. 

…Бог да просто дядо Максим, днеска 40.

Да, Бог да го прости, да. Днеска това се казва.

Това го използвах, използва дядо Николай, за да каже, че заради 40 няма да се говори. Днеска проговори ли, каза ли нещо като се събрахте.

Моля ви се аз не отговарям за никой друг, освен за себе си.

Днес бяхте заедно, нали?

Не, не е бил.

Не беше. Как върви подготовката на патриаршеската…

Слава богу, добре, с покровителство на Света Богородица и с прекрасното, доброто съдействие от страна архиереите от Светия синод, служителите при Светия синод, защото това не е лека работа. Трябва да се предвиди всяка една подробност, за да могат всички процедури да се изпълнят по каноните и устава на Българската православна църква, за да нямаме, нали, проблеми.

Т.е. какво, какво трябва да стане?

Първо, трябва да се провери по епархии съставът на епархийските избиратели, които все още имат мандат, техният мандат е четиригодишен. Нали, те са основният, основният изборен състав, така да се каже, в църквата.

Те са сто и…

Не, не, не, епархийските избиратели, всяка епархия…

Да, колко са общо?

Говорим за епархийските избиратели във всяка епархия. Те са… зависи от…

От големината на епархията, но между колкото…

…колко духовни околии има.

Да, между колко и колко?

20 до 30, а може и да има и 5, по-малките епархии по-малко са.

Така, колко са всички епархии?

14 епархии.

Така, 14-е епархии имат епархийски избиратели.

Избиратели. Те избират…

Представители на събота.

…представители за всяка епархия. На всяка епархия. Т.е. по трима…

…всяка епархия ще има по колко? По трима…

По трима свещеници, двама миряни, а за Софийска епархия това са два пъти повече…

Двойно.

…тъй като избират не само свой архиерей като митрополит, но и като патриарх. Те имат право да участват и в двете неща.

Манастирите имат също представители.

Манастирите, да, Духовната семинария…

И така всъщност патриархът ще бъде избран от…

Около, да…

…120-130-140, колко души…

140, да, 148 някъде засега са, не повече от 150, да го кажем.    

Но всичко стъпва на това кои избират представителите.

Е, те са, да… една централна, така, централен орган, който избира самия митрополит за епархията, избира епархийски съвет, делегатите за църковния събор и делегатите за патриаршеския църковен избирателен събор.

Самият събор ще бъде на?

На 24 февруари.

Трима от Светия синод…

Да.

…които отговарят на условията за патриарх възраст…

Значи първо нека да кажем, че на 13 януари ще бъдат избрани от всяка епархия тези представители за патриаршески избирателен църковен събор, на 13 януари, и ако има контестации, нали, възражения, Светият синод трябва да ги прегледа тези неща, да одобри всичко това нещо - че няма проблеми, нали…

Всякакви контестации, както казвате, се правят пред Светия синод.

Да, до три дена.

Да, не е по съдебен път.

Не, не по съдебен път…

Да е ясно на хората, които ни слушат…

…църквата, това само…

Църквата сама си решава тези въпроси.

Да, сама си решава тези въпроси. И вече седмица преди, 16, 17 февруари, Светият синод трябва да избере тримата достойни за избора за патриарх. От тях, дай боже, да бъде избран най-достойният.

Трима ще бъдат?

Трима ще бъдат, да.

Някои казаха, че не искат, от членовете на Светия синод. Това e допустимо, нали, да кажеш, че не искаш да бъдеш избиран, или?

Допустимо е, ако човек има основание. Защото в църквата има послушания. И ако някой по някакъв начин се старае да манкира или просто не желае да бъде избран, но няма основание, не е добре.

Да, де, ама дядо…

Примерно аз нямам основание да подам такова нещо.

Дядо Йосиф казал обаче: искате ли някой, за когото има сведения, че бил агент на Държавна сигурност, да ви стане патриарх? Той каза това за свое основание, вие приемате ли го?

Той сам си решава. Защото аз за себе си мога да реша, защото аз ни секунда се смятам, че съм бил агент на когото и да било освен служител на Българската православна църква. Аз съм изпълнявал само послушание към Светия синод. Не съм получавал, а камо ли да съм изпълнявал някакви други разпореждания. Аз го заявявам най-категорично и моята съвест е чиста.

След смъртта на дядо Максим някои от разколниците, които не се бяха върнали в църквата, се върнаха

Да.

…и то на базата на едно номинално писмено покайно свидетелство…

Не.

…това достатъчно ли е?

Не, не. Първо, нали, човек трябва да изяви, в случая както е, писмено своето покаяние, обърнете внимание, не съжаление. Едно е сори, аз често го казвам това, ние си имаме много хубаво българско изречение или дума – прощавайте… Едно е да съзнаваш, че си сгрешил, нали, и да съжаляваш за него. Но покаянието не е това. Покаянието е, когато кажеш, както блудният син: Съгреших, отче пред тебе и пред небето, значи пред Бога и пред църквата. И те трябва да го изявят това, че те са съгрешили и съзнават, че са съгрешили пред църквата и пред Бога и искат прошка. Светият синод и епархийският съвет съответно на всеки…

Вие им повярвахте?

Ние сме длъжни да приемем тяхното покаяние, ако има основание.

Някои се покаяха още 1998 г., ама излезе май фалшиво, по време на православния събор в София.

Приема се покаянието, когато има основание, когато няма нарушение на каноните, на устава на Българската православна църква. Веднага ще кажа и пример. Ако някой е във втори брак, не можем да го приемем. В църквата е изключено да има второбрачие. Това, че има някои случаи заварени или по някакъв друг начин е станало, това не значи, че сега ние трябва да приемем някой, който е второбрачен.

А трябва ли да се покаят тези, които правеха архонти?

Не, това е друг въпрос.

Вашата позиция каква е? Вие приемате ли архонтите?

Не, аз никога не съм приемал и съвсем откровено съм говорил… особено със Слави Бинев. То и с него, така, се случи да имаме по-близки отношения и аз му обяснявах, че няма такава практика в Българската православна църква, най-вече Светият синод не е одобрявал, не е благославял такова нещо, защото всеки епархийски съвет, на всяка епархия, ако е взел такова решение, то не важи, ако не е одобрено от Светия синод. А не след това, постфактум да идват в Светия синод да искат да одобряват нещо, което е станало. В българската… винаги първо се иска благословение.

Е,  добри пастири ли са тия, дето правят архонти?

Това е друг въпрос. Аз не мога да ги осъждам, защото Христос именно това казва: не съдете, да не бъдете съдени. В българската църква има достатъчно достойни духовници, свещеници и архиереи, както във всяка институция. Трябва да разберем, че не можем ние да омърсяваме различните институции, ето за лекарите, заради някакви случаи, учителите или в прокуратурата, нали. Навсякъде има добри специалисти.

Става дума, според вас например, за патриарх става ли човек, който е произвеждал архонти?

Аз не мога да кажа такова нещо, не е моя работа. Това ще каже патриаршеският избирателен църковен събор, т.е. Светият дух. Ние вярваме, че тези събори…

Вие бихте ли подкрепил, понеже и вие имате глас, нали, при определянето на кои трима митрополити да се…

Не, тук не е мястото да говорим за това.

Вие бихте ли подкрепил?

Не е мястото по принцип да говорим за това нещо, но в случая действително аз мога да кажа откровено, че на мен не ми пречи това нещо. Това не е такава пречка.

Не ви пречи, че…

Не е пречка голяма, защото за църквата са, както казах, са най-важни канонически пречки… и уставът. Няма ли… не отговаря ли човек, даденият… духовникът в такъв случай, като говорим, по устава, не мога да го подкрепя.

Изключително оценяваме в Дарик, че дойдохте в това предаване. Всяка година изпращахме покана до Светия синод да участва представител на синода в това предаване, в което каним водачите на България, а вие трябва да сте духовните водачи…

Да.

Упрекът към църквата през последните години беше, че вас ви няма при важните дебати в обществото.

Не, не трябва така да се говори, защото може да се каже и обратното - че точно когато е трябвало да бъдем, никой не ни е викал, а се говореха такива неща, такива небивалици, без да присъства някой опонент духовник. И църквата сама решава кога да излезе, пък и може би някой… за случая за… декември, не винаги сме на 19 декември…

Не, не, за случая не говорим, но… Или някой път изглеждахте много неуместни в реакциите си, като дядо Николай, дето каза никой да не ходи на концерта на Мадона, щото съвпада с голям църковен празник.

Защо да не посъветва? Той може да посъветва своите християни.

Не, той по-тежки думи казваше.

Всеки избира начина на изказ, на израз, на действие, но действително църквата трябва да взима отношение абсолютно по всички въпроси. Защо? Защото… и тя не може да бъде обвинявана, че например се меси в политиката, защото тя е длъжна да се грижи за всички православни християни. Тя гледа на тях не като политици, а като православни християни. Апостол Павел казва: ако един християнин не се грижи за ближния, за своите си хора, той е по-лош от неверника. Така че църквата трябва да взима отношение абсолютно по всички въпроси.

Кой е най-важният въпрос тази година според вас, по който църквата трябва да вземе отношение?

Тя е взимала винаги отношение и най-много се старае за този въпрос - да се въведе задължителен предмет в българското училище, религия ли ще бъде, етика ли, как, морал ли ще бъде, но този предмет е необходим. И нека да не се…

Това, което казвате, е по-широко от това, за което говорят много архиерей. Вие казвате религия, по която… по предмет, по който да се учи и за други вери освен православието.

Разбира се… не, всеки да си изучава своята вяра. Ние си говорим за нашата православна вяра. Не можем да отговаряме за другите. Това си е работа на Народното събрание, на правителството, на Министерство на образованието или на каквото и да кажем. Ние трябва да се грижим за своето паство, своите християни. И ние затова искаме, и е наложително, защото виждаме, че нашето общество все повече затъва морално.

Взехте отношение тази седмица, понеже сме на темата училище, срещу намеренията да се въведе от още по-ранна детска възраст, от 4-годишни да ходят на предучилищна…

Разбира се, да, да.

Защо?

Разбира се. Защото не може да го възприемем. Това го няма в никоя държава и самите родители не са съгласни, и ние също не сме на това становище. Абсолютно подкрепяме родителите.

Т.е. вие давате сигнал, че църквата ще бъде вече активна дори по такива дебати от светско естество.

Ама, не, казвам ви, няма светско естество. Това са… спекулира се с тази дума. Защото образованието, за което исках да кажа, е светско, в смисъл, че държавата го субсидира. Но държавата е длъжна, Народното събрание, правителството е длъжно по и конституция, и морално да даде отговор на правото на всеки православен християнин, особено на децата да изучават вероучение, своята вяра. Това е едно пренебрежение към едни основни задължения, бих казал. А се извиняват по различен начин, търсят извинение за греховете си, се казва в псалмите. Светското образование… това… не вероучение, да речем, религия, то е длъжно да бъде преподавано в училищата, защото е един клон от образованието, който трябва да го има всяка една личност. Не може ти да лишиш една личност, един българин от неговата… да изучава своята вяра в училищата. Държавата плаща, затова се казва светско образование.

Събитие на годината, ние правим една класация, стана атентатът в Бургас. Според вас предизвика ли България с нещо този атентат?

Не, аз не вярвам да е предизвикала. Той просто този, който върши тези неща, си избира различни начини…

Понеже политиците водиха спорове - дали заради българската политика, външна политика, е станало това или всъщност България няма нищо общо, една случайност е, че тук става.

Е, не е случайно, просто така са решили. Но не може, аз не виждам основание… Не съм се задълбочавал, не съм се замислял, да кажем, за това, нали, като поставяте този въпрос… Избор на този, който го прави.

Колко далеч ще отидете, ще вземете ли позиция, сега ще има за първи път национален референдум, изключвам тези комунистическите, които са правени, национален референдум, за… да се строи ли нова ядрена централа. Църквата, ще кажете ли какво мислите?

Аз лично не бих могъл сега да отговаря. Ако Светият синод реши. Но, искам тук да кажа, че, слава Богу, с тази среща с президента ние договорихме едно по-близко сътрудничество, съдействие между президентството и Българската православна църква. Да ни се съдейства по тези въпроси, според мен, нали, с пълномощията и възможностите на президента, по-близко да работим, действително за да помогнем на нашето общество, особено по отношение, нали, на нравственото израстване, преобразяването, духовното преобразяване на българския народ, за да стане действително един още по-добър, какъвто е бил, които руснаците са ни хвалили, че ние сме най- били вярващите и благочестиви християни на Балканите.

Не казахте за „Белене” обаче. Ще каже…

Кой?

…ли църквата…

За кое?

…за „Белене”.

Аз… единствено, ако реши, аз не мога сам да… сега да кажа.

А за пушенето?

Абсолютно сме против. Това е грях, защото руши здравето. Всяко нещо, което руши здравето, това е грях. Господ ни е дал живота и тялото. Ние нямаме право по какъвто и да е начин, даже да ни се услажда, да рушим своето тяло, което е жилище, дом на Светия Дух.

Друго събитие, което коментирахме, са бедствията в Перник, село Бисер, пожарите на Витоша. Църквата как помогна на тези хора?

По своите начини. Първо, с молитвата, след това със събиране на помощи, защото винаги църквата откликва по този начин. Християните, храмовете са за това, нали, и се прави всичко възможно да се помага.

Така, накрая 20-те години на България в едно изречение според вас, Ваше високопреосвещенство. Ако трябва в едно изречение да обобщите последните 20 години на България, Дарик става на 20, затова питаме за 20, но това са годините след края на комунизма. Едното изречение, което характеризира тези години.

Това е служение на българите, но нека да се стараем да бъдем по-обективни, защото много повече ще допринесем и за себе си, но най-вече за обществото, когато ние сме обективни, да представяме нещата от колкото се може повече гледни точки, за да е ясно, за да не се получават такива неща, за което и говорих, че понякога се преекспонират някои отрицателни неща в отделни институции, а не е точно. Има много хубави неща, особено за Българската православна църква. Тя е богочовешка институция, първото й служение е Светата литургия, светите тайнства, проповедта, след това социалната дейност. И тя го прави. Трябва да се види, че тя действително го прави и има достойни хора, които го вършат и, слава богу, има хубави предавания, прекрасни предавания по Дарик радио, които показват тези добри примери, и мислим по този начин да служим за обновлението на България.