Магистрала Тракия готова до края на 2010 г.
Магистрала Тракия готова до края на 2010 г. / netinfo

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Асен Гагаузов в „Седмицата” на Дарик

Магистрала "Тракия", анексът към договора бил даден за съгласуване.

Да, да.

Следващата седмица щял да се гледа от правителството. Вярна ли е тази информация?

Да, преди заминаването за Атина подписах съгласувателната процедура, документите, и бяха изпратени, така, както е по правилника за организация дейността на Министерския съвет, всички министерства да съгласуват или съответно да кажат бележките си по този анекс. И очаквам в четвъртък той да влезе на заседание на Министерския съвет, където да бъде обсъждан.

Възможно ли е заради ЕС пак да бъде спрян проектът? Вестник "Пари" пише тази седмица, че Еврокомисията и Европейската инвестиционна банка продължавали да не бъдат съгласни с тази концесия.

Аз се срещнах с Европейската инвестиционна банка миналия понеделник и нямам такова усещане. Единственото, което Европейската инвестиционна банка поиска, е писмо потвърждение, че отпуснатият кредит за ЛОТ-ове 1 и 5 ще се обслужва по същия ред, по който е договорен, а няма да се прехвърля на концесионера. Други проблеми и въпроси от страна на Европейската инвестиционна банка не са поставяни. Отново тръгваме, поне от страна на опозицията, да правим обструкции и да продължаваме с многото приказки.

Това, че говорите в първо лице, означава, че слагате и поведението, включително на БСП като опозиция преди време, срещу проекта.

Частично, да. Аз мисля, че времето на приказки от този род приключи. Ние сме включили в разработването на анексите към договора възможно най-добрите експерти, така че да получим 100-процентна сигурност, че проектът ще бъде съгласуван с Евростат.

След като Министерският съвет вземе решение за продължаване на процедурата по концесиониране, документите ще бъдат изпратени в Евростат и като получим от тях о'кей, че това е частно партньорство и че държавата не дава гаранции, каквито няма право да дава, в този случай продължаваме работата по магистралата. Но тепърва да влизаме с огромни дебати... аз мисля, че времето за дебатите мина. Трябва да се започне да се работи.

Коя година ще е готова магистралата до Бургас? Кога ще се ходи за три часа София - Бургас? В Сливен ще стигате за малко над два.

Два от ЛОТ-овете между Стара Загора и Бургас могат да бъдат готови до края на 2009 и съответно 2010 година, до края, може да бъде готова цялата магистрала.

Тоест 2010 година ще е готов петролопроводът, от една страна, Бургас - Александруполис, от друга страна, магистрала "Тракия" ще бъде готова.

Преди това трябва да бъде готова магистрала "Марица".

Това е до Свиленград отклонението.

Да, да.

А за "Черно море" и "Хемус" ще следвате същата процедура като...

Министерският съвет прие предложението, което направихме, за привличане на Европейската банка за възстановяване и развитие, за извършване на съответните анализи и подготовка на документацията за провеждане на концесионна процедура за изграждането на магистрала "Хемус" и магистрала "Черно море", и започваме усилено работа в тази посока. Целта е до края на годината да имаме пълна документация, с която да започнем възлагането на концесия по Закона за концесиите, т.е. провеждането на тръжната процедура.

И кога ще има магистрала София - Варна и Варна - Бургас?

Тъй като там инвестицията е доста по-голяма - от порядъка на около 1 милиард евро, предполагам, че от датата на започване на строителството след три години и половина би могло да има и такава магистрала, което означава след 2011 - 2012 година може да бъде изградена изцяло магистрала "Хемус".

То това звучи невероятно, аз лично си мисля, че в рамките на моя живот няма да ида до Варна с кола по магистрала.

Вие сте прекалено млад за такъв песимизъм.

Не, понеже прекалено дълго вече пък живях, знам и как се строят магистрали.

И другото, което трябва да кажа, е, че тази година се очаква работните проекти, до края на юни месец да имаме за два от ЛОТ-овете на магистрала "Струма".

Тоест тя ще е с европейски пари.

Да, ще започнем процедура по възлагането и на тези два ЛОТ-а. Мисля, че до края на мандата на това правителство ние можем да пуснем около 130 километра още магистрали, след което в един период до две години и половина след този мандат ще имаме завършени със сигурност и "Люлин", и магистрала "Тракия", и магистрала "Марица", и ще преполовим магистрала "Струма".

"Струма", като говорим за магистрала, ще бъде от София до Кулата, ще си има магистрала, включително през Кресненското дефиле?

Да, разбира се. Тази част, която в края на миналата година пуснахме, 20-те километра, ще продължи до границата с Гърция.

Накрая политическият въпрос, вашият коментар. Вие сте третият министър, който ще коментира изследването, обявено вчера от НЦИОМ за спад на доверието към правителството и 50 процента искания, половината от запитаните искат смяна на министри. Любопитното е, че 58 процента от симпатизантите на БСП искат това, т.е. по-висок от средния процент.

Реакцията на хората обикновено е такава, много бързо им омръзват министрите и искат да ги сменят. Може би ако се питаше - а кой точно да бъде сменен, тогава щеше да има малко по-друг отговор. Но аз лично считам, че проблемите, които решава в момента България, са толкова много и толкова различни, и толкова тежки за една голяма част от хората, че на всеки два месеца ще искат смяна на министри.

Но въпросът е да гледаме и резултатите, които се постигат, и да ги показваме, и това, което сме направили. И, разбира се, демократичната процедура предвижда определени правила и ние трябва като държава да ги спазваме, освен ако не се случи нещо непредвидено, за което да са виновни управляващите.