Кунева: Потребителите трябва да се борят за правата си
Кунева: Потребителите трябва да се борят за правата си / netinfo
Еврокомисарят по въпросите на потребителите Меглена Кунева в предаването „Пропаганда” по Дарик радио.

Може ли да говорим вече за стратегия „Кунева”, която е ориентирана към услугите. Стратегия „Кунева” – какво е това, ако можем така да го наречем?

Не само у нас всичко, свързано с услугите, върви с доста бавни темпове, както финансовите, така и всеки друг вид услуги, но предимно финансовите, които са най-важни за ЕС.

Направих пазаруването по интернет център на стратегията си, защото във всички страни членки, всички европейци, само 6% смеят да пазаруват през интернет. Само 1% от всички европейци се възползват от пазара на финансови услуги. Т.е. ако искате да си вземете кредит или ипотека, това е почти непознато явление в ЕС. Едновременно с това, ако започнат да се сравняват цените, особено със съседни държави, всичко това може да бъде много по-добре за потребителя, и второ, може да поощри този бизнес. Трябва да се обърне говоренето за защитата на потребителя, в 21 век това не е да си купиш ботуши от магазина и да можеш да ги върнеш, а да можеш да пазаруваш навсякъде в Европа, защото имаме обща територия и обща валута.

В един момент обаче, вашата енергия може да се насочи в защита на интересите на гражданите в ЕС, но какво ще посъветвате българите?

Трябва много активна политика, в много страни, включително и в нашата, защитата на потребителите е в ръцете на Министерството на икономиката. Така е в България, така е и в много други европейски страни, в Унгария например защитата на потребителите е в социалното министерство. В ЕС самата комисия в парламента, която отговаря за потребителите, е икономическа комисия.

Потребителите са мощни икономически оператори, те формират около 60% от БВП навсякъде в ЕС и с тях трябва да се съобразяват.

А в България дали е така?

Нищо не е съвършено, за съжаление. Ние имаме функционираща пазарна икономика от 2002 година.

Нека еврокомисарят посъветва обикновения потребител. Какво казва Меглена Кунева на обикновения български потребител? Как да си търси правата?

Моят призив е добре познат на всички: Търсете си правата. Никой няма да дойде и да ви ги поднесе на тепсия – така е за абсолютно всичко. Това, което може да направи държавата, и за което аз настоявам във всички нови страни членки е първо ЕС да дава повече пари за разкриване на центрове за защита правата на потребителите. В новите 12 страни това е 70% от средствата, в старите страни е 50%. През 2008 година започвам кампания в България и Румъния, тази година тя е в Кипър и Малта, преди това беше в Словения и Полша.

Тази кампания ще бъде за разкриване на центрове за защита на потребителите – да знаем къде да отидем, когато се нуждаем? това ще бъде повече информация, защото на мен ми се струва, че единствено това може да ни направи силни. Това е наше гражданско право.

Може ли да назовем европейската страна, където потребители са защитени най-добре? Кой е положителният пример на този континент?

Това е едно от нещата, които липсват и които аз искам да направя в рамките на този мандат. Трябва да има начин, по който да се оценяват страните – това е малко „Виж на кое място си и се засрами”. Този подход по някой път помага.

Страната, която е много напреднала в това отношение, е Дания. Там в националния план за развитие защитата на потребителите е присъща част на плана. Освен това те имат бордове за справяне с оплакванията от страна на потребителите. Държавата също отделя много пари, за да може да поддържа тези организации. В Дания например един от бордовете се занимава с оплаквания от шофьорски курсове.