Ил. Йотова: Вероятно полицейското насилие ще влезе в юлския доклад на ЕК
Ил. Йотова: Вероятно полицейското насилие ще влезе в юлския доклад на ЕК / снимка: Sofia Photo Agency, архив
Интервю на Йовка Йовчева с евродепутата Илияна Йотова
50074
Интервю на Йовка Йовчева с евродепутата Илияна Йотова
  • Интервю на Йовка Йовчева с евродепутата Илияна Йотова

Проект Европа Сега,

Съфинансиран от Европейския съюз, Генерална Дирекция Комуникации, № на договор COMM/2011/02/0008

Последният доклад на ЕК е крачка назад от докладите, които получихме през последните две години - зад фактите, които излага комисията, личи острия й тон. Това коментира в предаването на Дарик „Европа сега" евродепутатът Илияна Йотова. Тя посочи, че полицейското насилие не присъства в последния технически доклад на ЕК, но е твърде вероятно проблемът да фигурира в следващия юлски доклад на комисията. Йотова е песимист за това как ще изглежда годишният доклад за страната ни, както и за възможността в рамките на тази година България да стане член на Шенген. Евродепутатът от групата на социалистите и демократите, подчерта, че опозицията говори без емоции за констатираните проблеми, но в месеците до юли са нужни реални резултати:

Как да го оценим този доклад? И Вие ли бихте му сложили етикета на най-негативния документи, който страната ни е получавала като оценка от ЕК, откакто сме членове на ЕС?

Не обичам крайните квалификации, но определено докладът е крачка назад от докладите, които сме получихме през предишните две години. И не толкова, защото ги няма потупванията по рамото и добрите квалификации за политическата воля и за устрема за реформи, а по-скоро в тази поредица от факти, които излага Европейската комисия, зад които факти колкото и технически да изглеждат на пръв поглед, личи острият тон на комисията. Факти, които се оказват хронично негативни за България, факти, които присъстват още и в доклада от 2010 година, и в доклада от 2011-а и с които България очевидно не може да се справи на този етап. И тук говорим не само за ситуацията във Висшия съдебен съвет (ВСС), защото за назначенията, за тяхната прозрачност, за професионализма на кадрите във ВСС, както и на висшите магистрати, това са забележки още от преди две години. И продължават да бъдат изтъквани като остро негативни в този доклад от страна на ЕК. Тоест ЕК ни казва: каквото и да говорим, вие не предприемате абсолютно никакви мерки. Не само това. Знаете, че през миналата година стана печално известно назначението за Софийския градски съд, нещо, за което скочи самата професионална общност в България, Съюзът на съдиите, войната, която продължава между институциите, главно между МВР и съдебната система. Все още забележките, забележете, на Европейската комисия за независимостта на съдебната система. Това са неща от мониторингови доклади още от Съвета на Европа, още преди присъединяването на България към ЕС. Тоест едни негативни показатели, които ние продължаваме, извинете за грубия израз, да си влачим вече години наред. И затова съм много голям песимист как ще изглежда летният доклад след пет месеца. Не приемам по никакъв начин опита на управляващите да прехвърлят вината на други места. Не приемам опита да се замитат нещата отново под килима. Вчера слушах едно много смехотворно изказване на госпожа Фидосова, което каза забележете няма я политическата воля, но вижте какво са написали, че се предприемат мерки. В един доклад да се напише, че се предприемат мерки е равносилно на това да ви кажат: госпожо, Вие работите в Дарик радио и тази сутрин вие отивате на работа. Точно същото значение, което е написано под това „предприемате мерки" в този доклад.

Не е ли донякъде прав българският премиер, който така уличи двама от министрите си - бившият правосъден министър и Цветан Цветанов, за това, че тези критики, които тук постоянно се чуваха през последните месеци, изобщо войната между МВР и съда е отекнала много сериозно и в Брюксел.

Тази война не е от вчера. Знаете, че министър Цветанов отдавна води война със съдебната система. Спомняте си само преди една година колко остро реагира Международният съюз на съдиите точно за това посегателство на изпълнителната върху съдебната власт, посегателство срещу разделението и независимостта на властите в една демократична страна, още повече член на ЕС. Но според мен тук министър-председателят имаше и нещо друго предвид, което се нуждае от по-сериозен анализ. Една от най-големите забележки на Европейската комисия е по отношение на закона за отнемане на имуществото на незаконно забогателите. Спомняте си, че тази препоръка на ЕК беше дадена още преди две години. Тя съществуваше и през 2011 година. Но спомняте си фиаското на управляващото мнозинство. Прословутият закон „Попова" беше вкаран в пленарната зала и бламиран от самата група на управляващите, от групата на ГЕРБ. Самите те не бяха съгласни с този закон, в резултат на което той беше отложен във времето, в резултат на което преди десетина дни, на 1 февруари той е внесен в Народното събрание и то в две от водещите комисии. Всичко това се отчита като закъснение от ЕК и тя няма как да бъде доволна. На фона, разбира се, на това колко обидно е нашите румънски колеги да бъдат поздравявани с трети положителен доклад, с това, че тяхната национална агенция по прозрачността действително може да се похвали с много сериозни резултати, че техните дела срещу незаконно забогатели или корумпирани политици имат своя финал и много други неща. Вие разбирате нашето изключително унизително положение на евродепутати, когато в пленарна зала защитаваш членството на България в Шенген, но всеки път ти изваждат такъв доклад като този последния и ти казват какво искате, вижте какво пише в този доклад. Всъщност този доклад ни лиши от аргументи, може би това е една от най-тъжните истини за него.

Да, но пък от години се коментират проблемите в съдебната система, тази прословута реформа в този сектор и уви, май трябва да отчетем грешките на всички правителства в рамките на прехода, че сме в тази задънена улица поне по отношение на правосъдие и вътрешен ред.

Така е, затова ЕК много мъдро реши през лятото да даде не просто следващия летен политически доклад, а да направи един преглед на това какво са постигнали двете страни за този пет годишен период. Целият този мониторинг целеше едно надграждане и всички онези първоначални пропуски, препоръки, които бяха дадени от ЕК, една по една да отпадат в течение на времето. Оказва се обаче, че ние тъкмо направихме една крачка напред - както в тангото - и след това две крачки назад сега с този доклад, защото не можем да отречем факта, че в него има и нови елементи. Вижте каква е оценката на ЕК за злоупотребите по време на изборите.

Изборите бяха нов елемент, даренията за МВР...

Да, даренията за МВР, като тук има един нов момент в даренията, който никой не го анализира, може би защото не е много приятно да се анализира. Че става дума не просто за конфликт на интереси, не само за това, че се приемат дарения от бизнесмени срещу съответни услуги от страна на Министерството на вътрешните работи, но забележете, че по този начин се заобикаля Законът за обществените поръчки - нещо, за което Европейската комисия е абсолютно безкомпромисна.

Що се отнася до изборните нарушения, не е виновен Станишев, че говори за тях. Дотогава, докато се нарушават основни демократични права на хората, свързани със свободното право на избора, ние ще говорим в Европа и няма да спрем до говорим. По лошото е във вчерашното тълкование на един от говорителите на ЕК, който каза, че не само са многобройни сигналите за такива нарушения, но институциите в България не ги разследват. Това е тежката присъда на ЕК. За страни, които имат няколко вековна демократична традиция, знаете как звучи това. Така че говорим за този доклад без емоции ние от страна на опозицията, но искаме да се вземат много бързи мерки, защото след всеки доклад си спомняте министър-председателят казваше „сега ще извикам Попова, сега ще отида при главния прокурор", първо 36 бяха мерките, после 42, после не знам още колко. А в крайна сметка се получава така, че нищо ново под слънцето. Докладите като че ли започват да се пишат в голямата си част под индиго, а се прибавят нови и нови елементи, което не е добра характеристика за случващото се в България.

И Вие ли така негативно гледате на юлския доклад и темата с Шенген?

За темата за Шенген нямаме никакви съмнения, още повече вижте какви са коментарите в чуждата преса, макар и вчера да е прясно излязло събитието - докладът за Булгария и Румъния. Франс прес казва попарени надежди за Шенген, „Файненшъл таймс" казва, че се отдалечаваме от Шенген двете най-бедни и най-мизерни държави в ЕС. Така че аз нямам никакви илюзии в това отношение. Още повече, че в приоритетите на датското председателство, което в момента е начело на ЕС, темата България, Румъния и Шенген липсва изобщо, така че нека бъдем реалисти. Това, което казва господин Илчев (евродепутатът от НДСВ Станимир Илчев - бел. ред.) и аз се съгласявам изцяло с него, но можем да добавим още един елемент - този доклад не фиксира темата за полицейското насилие, но аз имам много тежки подозрения, че това ще бъде отметнато в следващия летен доклад. Още повече събитията напоследък в Перник, събитията с битото момче с електрошокова палка, събитията в Мировяне, всичко това, което Европа няма как да прости на сегашния вътрешен министър и ръководеното от него министерство. Но това е проблем на цялото правителство. И аз с огромно учудване чух новия правосъден министър, който каза, че докладът на ЕК по механизма за сътрудничество и наблюдение е видите ли проблем на институциите, но не е проблем на правителството и визираше вътре една от институциите - МВР. И аз се питам, ако МВР не е част от правителството, от какво е част? Нали все пак от устата на един правосъден министър странно звучат тези формулировки, но очевидно са в търсене на аргументи, за да защитават правителството, управлението в този доклад.

Но струва ми се , че темата ни е по-сериозна и много по-голяма. Тук дори не става въпрос да се защитава ГЕРБ, нито министър-председателят Борисов, нито Цветан Цветанов, тук е въпросът какво да се направи в следващите пет месеца, защото е обидно да бъдем сочени вече в абсолютно всички класации като най-назад. Как искаме да има ЕК друго отношение по темата корупция и борба с корупцията, като знаете, че в последните месеци на миналата година излезе класация на Трансперанси интернешанъл, в която ние сме на 86-о място. Как искате да гледат на нас, когато по свобода на медии сме някъде там с азиатски и африкански държави. Как искате да гледат на нас, когато няма какво да се крием големите босове на мафията в България не са в съда, както министър Цветанов смята.

Не са и в затвора, както биха искали да ги видят българите.

На са и в затвора, това исках да кажа, че те не само че не са в съда, но не са и в затвора. Това е големият проблем на България. Как искате да гледат на нас, когато сагата със СРС-та продължава и се разменят умни писма между институциите с цел не да се реши проблемът, а да се прикрият действията на една институция по отношение подслушването на гражданите. Много други такива неща, за които ние си мислим, че стоим на един самотен остров и никой не ни вижда и никой не ни чува и не са ни виновни нито опозицията, нито евродепутатите, нито неправителствените организации. Виновни са хората, които трябва да вземат решенията а очевидно те по някакъв начин им убягват. Вие попитахте какво трябва да се направи в следващите месеци. Едно от нещата, които ни каза Европейската комисия: горе-долу сте добре с нормативната база, имайки предвид законодателството и създаването на институции, на съответни структури. Но тя ни каза нещо по-важно: тях ги има, но те не работят и не дават резултати. Значи в следващите месеци, онова, което сме създали, просто трябва да покажем, че работи. Не да осъждат едно младо момче за една цигара марихуана, защото не за това е създаден специализираният съд, а да се вмени в работата на комисията за отнемане на незаконно придобитото имущество разследването на висши чиновници, на доходите. А не да се пращат нещата в НАП и НАП, тъй като една зависима все пак структура, да разследва нещата четири-пет месеца и да каже ами не, то формално няма никакво нарушение и всички знаем, че нарушения има. И накрая бих искала да завърша с едно изречение на този ви въпрос.

Вчера Марк Грей, един от говорителите на ЕК каза нещо много ценно: не е чак толкова важно какво мисли ЕК, то е важно от формална гледна точка, защото от това зависи дали този мониторинг ще бъде премахнат, а какво е усещането на българските граждани. Днес излезе изследване на „Галъп" в един от столичните всекидневници, които казват, че само за случая Перник над 50 процента от хората в България не вярват, че реалните факти са това, което е версията на полицията. Тоест ние вече имаме една институционална криза, хората не вярват в това, което им се представя в публичното пространство и смятам, че след като ние не вярваме, че нашите институции са ниво, няма как да ни повярват и европейските ни партньори.

„Проектът се реализира с финансовата подкрепа на Европейския Парламент, Генерална дирекция Комуникации. Цялата отговорност за съдържанието на документа се носи от Дарик Радио АД и по-никакъв начин не може да се приеме, че отразява становището на Европейския Съюз или Европейския Парламент. Европейският Съюз и Европейският Парламент не носят никаква отговорност към ползвателите на информацията от документа и начините, по които се ползва информацията"